Κυριακή, 11 Νοεμβρίου 2012

Δύο τραγούδια για τη δολοφονία του Μιχάλη Καλτεζά (17 Νοεμβρίου 1985).

Το συγκλονιστικότερο γεγονός του 1985, είναι η δολοφονία του
Μιχάλη Καλτεζά (17 Νοεμβρίου 1985). 

Ο Καλτεζάς ήταν ένα δεκαπεντάχρονο παιδί, που δολοφονήθηκε από τον αστυνόμο Μελίστα, ύστερα από την πορεία για να τιμηθεί η επέτειος του Πολυτεχνείου.Τότε, οι πανκ και οι αναρχικοί κάνουν κατάληψη στο Χημείο, το οποίο εκκενώνεται με στρατιωτικής μορφής επιχείρηση, που αναφέρεται από μερικούς σαν το ελληνικό Φράουλες και Αίμα.



Για το αδικοχαμένο παιδί, τον Μιχάλη Καλτεζά, έχουν γραφτεί δύο τραγούδια, που δείχνουν καλά τη διαφορά μεταξύ πανκ και New Wave. Το ένα γράφει ο Σπύρος Φάρος, από τον χώρο του New
Wave (το Drifters) και το άλλο ο Σωτήρης Θεοχάρης, που ανήκει στον χώρο του πανκ (το 38 χιλιοστά). 


Το 38 χιλιοστά, είναι οργισμένο εμβατήριο που ζητάει αίμα για εκδίκηση, και προτείνει βία στη βία…

Αίμα, χιλιάδων αθώων θέλω να δω να βάφει τους δρόμους.
Αίμα, χιλιάδων αθώων θέλω να τρέξει για εκδίκηση
.



 

Τα 38 χιλιοστά, προφανώς (η δολοφονία, η εκδίκηση, οι ένοχοι κ.λπ.) είναι η επιτομή όλου του πανκ, η τέχνη γίνεται μπουκάλι και στουπί, στη μάχη.
Το Drifters, αντίθετα, είναι πάρα πολύ
όμορφο για να είναι προφανές, και αδύνατον να θεωρηθεί όπλο για μάχη…

 
 Moments for Lovers and Robbers just Drifters
Cigarette it’s up to it’s end
Dispose it in a cold ash-tray
Come and give some respect
To the Robber, the Lover, the Drifter
Moments
It’s private
Just keep out, keep off
To the Grave, called to be, the Bed
To a bed cold enough to be the grave
Death to those who made the Flowers bleed
Στιγμές για Εραστές, για Κλέφτες κι Αλήτες
Ένα τσιγάρο που έφτασε στο τέλος
Πέτα το στο κρύο σταχτοδοχείο
Έλα να δείξεις λίγο σεβασμό
Στον Κλέφτη, στον Εραστή, στον Αλήτη
Στιγμές
Ιδιωτικές
Μείνετε έξω από αυτές
Στον Τάφο που τον είπαν Κρεβάτι
Σε ένα Κρεβάτι, αρκετά κρύο να γίνει Τάφος
Θάνατος σε αυτούς που έκαναν τα λουλούδια να ματώσουν


Φωτό: Ο Σπύρος Φάρος, παρουσίασε σπουδαίο έργο συνεργαζόμενος κυρίως με τον Fill Scars (Yell O Yell) και με τον Γιάννη Παπαϊωάννου (Rehearsed Dreams)


Ο Φάρος αποδεικνύεται μεγάλος καλλιτέχνης. Χαρακτηρίζει τον
νεαρό νεκρό, με τρία πολύ τολμηρά αλλά και πολύ τρυφερά επίθετα: Εραστή, Κλέφτη και Αλήτη. Με τον πληθυντικό αριθμό, αναφέρεται ταυτόχρονα στους συντρόφους, στα παιδιά με ίδια διάθεση και καρδιά, με αυτή του νεκρού πια Μιχάλη. Το φριχτό έγκλημα αποδίδεται με την εικόνα ενός τσιγάρου που φτάνει στο τέλος, και η εξουσία δεν δίνει καμιά αξία σ’ αυτό, το πετά στο κρύο σταχτοδοχείο. Άλλες εικόνες: ο τάφος που με δάκρυα, ονόμασαν κάποιοι, κρεβάτι. Ένα κρεβάτι, αρκετά κρύο, να γίνει τάφος. Και ο θυμός, σε
έναν στίχο στο τέλος: Θάνατος σε αυτούς που έκαναν τα λουλούδια να ματώσουν.
 



Τα γεγονότα που συνδέονται με τη δολοφονία του Μιχάλη Καλτεζά και την κατάληψη του Χημείου, ταυτίζονται χρονικά με την κορύφωση του πανκ στην Ελλάδα. Μετά το 1985, το πανκ ελαττώνεται, ενώ όλο και περισσότερο αυξάνεται η διάθεση New Wave

3 σχόλια:

  1. Στο πρώτο σινγκλ EP των Αντίδραση με τίτλο ‎"Αίμα Στους Δρόμους" υπάρχει η φωτογραφία του νεκρού Μιχάλη Καλτεζά πάνω στην στάμπα. Παρομοίως και στα πρώτα αντίτυπα του πρώτου τους άλμπουμ με τίτλο "Κατάσταση Κινδύνου". Ενώ στο τραγούδι "Χοιρινό Κρέας" που ανοίγει το άλμπουμ ξεκινάει με ραδιοφωνική συνέντευξη τη μητέρας του Μιχάλη Καλτεζά που μιλάει για το ατυχές συμβάν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για τους αντίδραση, κανένα σχόλιο? θα αρχίσω να πιστεύω πως είσαι εμπαθής μαζί τους. Οι αντίδραση ήταν αλλά και είναι, ένα από τα καλύτερα punk της Ελληνικής σκηνής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι σχόλιο να κάνω; Συμφωνώ με όσα γράφει ο nick στο πρώτο σχόλιο. Όμως εγώ, με το ποστ, δεν ήθελα να παρουσιάσω, όλα τα τραγούδια που αναφέρονται ή συσχετίζονται με την δολοφονία του Μιχάλη, αλλά να δείξω την διαφορά στην διάθεση που είχε το new wave με το πανκ.

      Διαγραφή