Τετάρτη, 13 Φεβρουαρίου 2013

ΠΑΝΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΟΥΣΗΣ -Ταχυδραματικά Έργα


Πάνος Κουτρουμπούσης. Why Not Gold ? , 1965

Ο Πάνος Κουτρουμπούσης, είναι αυτός που επινόησε τον όρο "ταχύδραμα" για να περιγράψει κάτι που γίνεται γρήγορα. Αυτόν τον όρο θέτει ως επεξηγηματικό, στο βιβλίο του "Εν Αγκαλιά de Κρισγιαούρτι- Y otros ταχυδράματα y historias περίεργες". 
Οι "περίεργες" λοιπόν ιστορίες που αφηγείται, στο εν λόγω βιβλίο, αποτελούν, όπως ο ίδιος δηλώνει, ταχυδράματα, ήτοι ταχέως καταγεγραμμένα συμβάντα.


Ο όρος ταχύδραμα, από εδώ επεκτείνεται και με αυτόν σήμερα περιγράφουμε ένα βασικό γνώρισμα της πλειοψηφίας των καλλιτεχνικών έργων της νεανικής κουλτούρας. Οι νέοι άνθρωποι, σε αντίθεση με τους ηλικιωμένους, σχεδόν ό,τι κάνουν, το κάνουν γρήγορα. Υπό αυτή την έννοια, ταχυδράματα, αποτελούν και οι γρήγορες ζωγραφιές που ο Κουτρουμπούσης δημιουργεί, πίσω από κουτιά τσιγάρων.
Όλες οι ζωγραφιές που παρουσιάζονται εδώ, είναι χαρακτηριστικά δείγματα ταχυδραματικών ζωγραφικών έργων.  

Πάνος Κουτρουμπούσης. End of Summer, 1965.

 Μπορούμε να φανταστούμε τον Πάνο (ή Πιτ) Κουτρουμπούση, καθισμένο σε κάποιο καφέ ή απόμερο κέντρο. Στη διάρκεια, ενός καφέ, μιας συζήτησης, καταγράφει γρήγορα, μια εικόνα που γεννιέται ξαφνικά στο μυαλό του. Την εικόνα αυτή, μπορεί αργότερα να την αναπαράγει και σε μεγαλύτερες διαστάσεις και με διαφορετική οπτική. Αλλά, πάντως, αυτή η πρώτη καταγραφή, πίσω από τα κουτιά σιγαρέτων, θεωρείται και από τον ίδιο, ως τέλειο καλλιτεχνικό έργο, αφού τα υπογράφει κανονικά. 

 
Πάνος Κουτρουμπούσης. Wallflower, 1965.

Σχεδόν όλες αυτές οι ταχυδραματικές ζωγραφιές, αποτυπώνουν ιστορία με κακό τέλος, ή μια αποτυχία, μια "γκαντεμιά", που περιγράφεται όμως, με χιουμοριστικό τρόπο.
Στην πρώτη εικόνα, ένας χρυσοθήρας, παρουσιάζεται κωμικά οργισμένος, αφού δεν βρήκε χρυσάφι. Ο τίτλος Why Not Gold, επεξηγεί ελαφρά την εικόνα. Κάνει εντύπωση, ο τρόπος που έχει αποδοθεί ο ουρανός, που θυμίζει τον ουρανό στην Κραυγή του Μουνχ. Υπάρχει ένας κόκκινος ήλιος. Σε πάρα πολλά έργα του ο Κουτρουμπούσης, βάζει κάπου έναν ήλιο, και όταν ακόμα η εικόνα είναι κλειστού χώρου, όπως η τρίτη εδώ, υπάρχει μια υπονόηση, ένας κυκλικό σχήμα πάνω πάνω, σαν να θέλει ενδόμυχα, παντού να υπάρχει ο ο ήλιος. 

Ο Πάνος Κουτρουμπούσης (Φωτογραφία: Μ.Νταλούκας, 1987)

Στην δεύτερη εικόνα, έχουμε το τέλος μιας σχέσης που περιγράφεται με τον τίτλο End of Summer. 
Στην τρίτη, έχουμε το πορτραίτο ενός Wallflower, μιας κοπέλας δηλαδή, που μένει αζήτητη στον χορό ενός πάρτι. Τέτοια χαρτάκια σιγαρέτων με ζωγραφιές-σχόλια, έχει κάνει αρκετά ο Κουτρουμπούσης, υμνώντας με έναν χιουμοριστικό τρόπο τους απανταχού αποτυχημένους, 

Περισσότερα για το έργο του Πάνου Κουτρουμπούση, δες και 
1-Tο βιβλίο ΤΙ ΤΡΕΧΕΙ; (Θανάσης Μουτσόπουλος, Κώστας Βούλγαρης, Εκδόσεις futura 2000) 
2-ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΟΚ (Μ.Νταλούκας, Εκδόσεις Άγκυρα, 2012) 
  

 

2 σχόλια:

  1. Η κοπέλα που μένει στα "αζήτητα", στο χορό ενός πάρτι, πολύ συχνά είναι το διαμάντι που κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει... Τα φο-μπιζού καταναλώνονται (και φθείρονται) γρήγορα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. η γeνια του Πητ & οι πρωην beat
    James π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή