Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2014

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΝΕΡΙΤ

Why don't we sing it in the road ? (Φωτογραφία Μ.Νταλούκας, Δεκ 2008)

Η ΕΡΤ, καλώς ή κακώς είναι πια παρελθόν. Για τον τρόπο κλεισίματος, οι γνώμες διίστανται.  Όποια κριτική και αν ασκήσει κανείς, δεν μπορεί να μην συμφωνήσει, ότι, με ελάχιστες εξαιρέσεις, το παλαιό σχήμα, υπήρξε θλιβερά γερασμένο, ένα κομματικό ΚΑΠΗ, και  βόλεμα των ολίγων. Κατά κανόνα, η έμπνευση και η δημιουργία (οι δύο λαμπερές ιδιότητες της νεότητας), δεν κατοικούσαν στο Ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής.
Θα μπορέσει άραγε, το νέο σχήμα, να γίνει η αρχή για κάτι καινούργιο;
Μακάρι.
Η κάθε αρχή πρέπει να έχει θεμέλια, και η νεότητα, ως των πάντων αρχή, πρέπει να συνιστά τα μοναδικά θεμέλια για το μέλλον.  
Η ΝΕΡΙΤ, οφείλει να αναδείξει την έκφραση της ελληνικής νεολαίας.

Η Miley Cyrus στο BBC. Ο Ραδιοτηλεοπτικός Σταθμός, που θεωρείται σαν ένα από τα πιο 
επιτυχημένα παγκοσμίως μοντέλα, έχει δώσει βήμα έκφρασης στη νεανική κουλτούρα.

1. Γενικά.
Ο κάθε σχεδιασμός βασίζεται  στην εμπειρία και στο ταλέντο των ανθρώπων που καλούνται να τον υλοποιήσουν.
Η εμπειρία είναι ηπροϋπηρεσία του καθενός στο γνωστικό αντικείμενο,  αλλά και η μελέτη της λειτουργίας προηγούμενων, επιτυχημένων και αποτυχημένων μοντέλων.
Τα επιτυχημένα, ένα από αυτά το BBC, μας δείχνουν προς έδαφος σταθερό, τον τρόπο, και το  λειτουργικό περιβάλλον. Η ΝΕΡΙΤ, θα πρέπει να πάρει παραδείγματα από τα επιτυχημένα μοντέλα,  αλλά όχι και να αντιγράψει ακριβώς, όσα προγράμματα κάνουν. Το ξένο μοντέλο, θα απορριφθεί, αν δεν προσαρμοστεί στην ελληνική κοινωνία.
Η αποδοχή ενός επιτυχημένου μοντέλου, θα πρέπει να είναι κατά την αρχή, και όχι κατά την έννοια ενός πιστού αντιγράφου.
Για ν αποφύγει τις κακοτοπιές, θα πρέπει να κατανοήσει, και από που, έμπαζαν νερό, τα  αποτυχημένα μοντέλα.
Υπάρχουν παραδείγματα προς μίμηση και παραδείγματα προς αποφυγή. Η νοοτροπία της ΠΟΣΠΕΡΤ, είναι μία από τις «κακοτοπιές» και ένα από τα παραδείγματα, προς αποφυγή.  


Αν δούμε αντικειμενικά την διαδρομή της πρώην ΕΡΤ, εντοπίζουμε τεράστια λάθη. Όμως υπάρχουν και λαμπεροί σταθμοί, που θα πρέπει να υπολογιστούν ως ελληνική, πολύτιμη εμπειρία. Το Τρίτο Πρόγραμμα με τον Μάνο Χατζιδάκι, αποτελεί σαφώς έναν ελληνικό οδηγό. 



Το Τρίτο Πρόγραμμα, ήταν η λάμψη του ταλέντου, σε ελεύθερο λειτουργικό περιβάλλον. Ένα Πρόγραμμα που δεν ανέχθηκε τους ελέφαντες. Ο Μάνος Χατζιδάκις, το όρισε σαν «ακροβάτες που κινούνται σε φανταστικά σχοινιά», υπογραμμίζοντας το ρίσκο της Φαντασίας.
Τι διδαχθήκαμε από αυτή την λαμπερή περίοδο, που βέβαια δεν δεχόμαστε να την θεωρεί κληρονομιά της, οποιαδήποτε συντεχνία;
Διδαχθήκαμε πως άνθρωποι με ταλέντο, φαντασία και αγάπη,  όταν τίθενται επικεφαλής, κάνουν θαύματα.

Πού θα βρούμε Διευθυντές να μοιάζουν στον Μάνο Χατζιδάκι; Αυτό είναι το ερώτημα. Σίγουρα, όχι ανάμεσα στους αποξηραμένους. Ο Πολιτισμός, κοιτάζει πάντα με φρέσκια ματιά, και δεν είναι υπόθεση συντεχνίας.

2. Ικανοί και αναγκαίοι οι κανόνες δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Στον Τομέα του Πολιτισμού, χρειάζεται χάραξη στρατηγικής.

Αν μιλήσουμε για την ειδησεογραφία, την καθημερινή ενημέρωση,  υπάρχουν γνωστοί κανόνες δεοντολογίας. Αυτοί είναι ικανοί και αναγκαίοι και πρέπει να εφαρμοστούν. Στον τομέα όμως του Πολιτισμού, αν και είναι αναγκαίοι, δεν επαρκούν.
Ο Πολιτισμός, δεν είναι απλά μια είδηση, ένα γεγονός προς περιγραφή. Αποτελεί Εθνικό Κεφάλαιο. Είναι περισσότερο θέμα προς ανάδειξη, παρά αντικείμενο μιας απλής «δημοσιογραφικής καταγραφής».  Στα θέματα Πολιτισμού, απαιτείται, μαζί με τον κώδικα δεοντολογίας, και μια στρατηγική. Οι δημοσιογράφοι που θα ασχοληθούν μ αυτό, πρέπει να έχουν, ιδιαίτερη γνώση.
Από το μεγάλο βιβλίο του Πολιτισμού, εστιάζω σε ένα πολύ ενδιαφέρον Κεφάλαιο, στην κουλτούρα της Ελληνικής Νεολαίας.

Love All Colours (Γκραφιτάς επί το έργον. Φωτογραφία Μ.Νταλούκας, 2013)

3.Νεανική Έκφραση.

Στην πρώην ΕΡΤ, υπήρχαν προγράμματα που αναφέρονταν σε εκφράσεις νεολαιών προηγουμένων γενεών, ελάχιστα όμως ήταν τα προγράμματα, που αφορούσαν, στην σημερινή νεολαία.
Ένα παράδειγμα: Το χιπ-χοπ. Για το κρατικό ραδιόφωνο, το χιπ-χοπ, δεν υπήρχε. Υπήρχαν αντίθετα, σε ημερήσια διάταξη, τραγούδια του 50 και του 60. Τα τραγούδια αυτά, ήταν εύοσμα άνθη, στον καιρό τους,  και σήμερα,  ακόμη πολλά από αυτά, συνεχίζουν να μας εμπνέουν.
Φυσικά και είναι σημεία αναφοράς, αλλά δεν παύουν να είναι το παρελθόν. Το σήμερα, πού άραγε είναι;
Δυστυχώς, τα σημερινά άνθη είχαν μείνει έξω από το Ραδιομέγαρο. Στο σκουριασμένο εκείνο  κρατικό ραδιόφωνο (αλλά και στην τηλεόραση), θα έπρεπε από καιρό, να ξεσκονίσουν τα ράφια. Έπρεπε να μπουν οι παλιές αξίες σε προθήκες, και σε θέσεις περίοπτες, γιατί είναι διαχρονικές και συνιστούν την Εθνική μας Μνήμη. Αλλά, έπρεπε να μπουν και τα ωραία βάζα με τα φρέσκα λουλούδια.
Δεν ήταν μόνο το χιπ-χοπ, η πλειοψηφία των σημερινών νεανικών εκφράσεων, απουσίαζε. Οι τότε αρμόδιοι, δεν ήθελαν ίσως να ασχοληθούν με κάτι που νόμιζαν ότι θα τους δημιουργούσε πρόβλημα. Υπήρχε έλλειψη φαντασίας, να διαχειριστούν (και να ωφεληθούν τελικά από), την σημερινή νεανική κουλτούρα.
Αυτό που δεν φοβήθηκαν στην Αγγλία (εκεί επένδυσαν στη νεανική ενέργεια, το είδαμε σαν τιμητική αναφορά στις  τελετές έναρξης και λήξης, των Ολυμπιακών  Αγώνων), αυτό ακριβώς, φοβόντουσαν οι αρμόδιοι της πρώην ΕΡΤ, στην Ελλάδα. 

Δεν υπάρχει «πρόβλημα νεολαία». Οι νέοι δεν είναι συλλήβδην προβληματικοί, αντιθέτως, στρέφουν το ενδιαφέρον προς τη ζωή, όπως το φυτό, τα φύλλα, στον ήλιο. Η νεότητα, φυσικά εμπεριέχει αμφισβήτηση, αλλά κυρίως,  αναζήτηση Ομορφιάς, και Αλήθειας, δεν παύει να είναι εκδήλωση Ζωής και η επανάσταση του Νέου απέναντι σε κάθε τι γερασμένο.  

4. Τμήμα Νεανικών Προγραμμάτων

Η ΝΕΡΙΤ, οφείλει (και απαιτούμε) να γίνει παράγων πολιτιστικής αναγέννησης, χώμα γόνιμο, όπου θα ευδοκιμήσουν νέες μορφές και ιδέες. Ώστε, θα πρέπει να υπάρξει ένα κάλεσμα, κυρίως στη νέα γενιά, ένα προσκλητήριο σε δημιουργική γιορτή,  ποικίλλων τάσεων και ταλέντων.

Μεγάλη σημασία έχει, να δημιουργηθεί ένα ειδικό Τμήμα  (Τμήμα Νεανικών Προγραμμάτων της ΝΕΡΙΤ), που θα ασχοληθεί ειδικά με:

-Καταγραφή και ανάδειξη του σύγχρονου ρεύματος
-Ανάδειξη των σημαντικότερων εκφράσεων (δράσεων και καλλιτεχνικών κινήσεων) από την ιστορία της κουλτούρας της ελληνικής νεολαίας
-Πανελλήνιο Φεστιβάλ Νεολαίας
-Κοινωνική Πλατφόρμα

Δύο πολυσυζητημένες παρουσιάστριες. Σήμερα, η ιδιωτική Τηλεόραση κυριαρχείται από συμμαχίες ωραίων κυριών, συνήθως ξανθιών, που παρουσιάζουν προγράμματα με στόχο το "νεανικό κοινό". Όμως αυτά τα προγράμματα, δυστυχώς, δεν έχουν σχέση με τα ενδιαφέροντα, και τα όνειρα  της νεολαίας.

5. Το σύγχρονο ρεύμα
Η ανάδειξη του σύγχρονου ρεύματος, θα κάνει γνωστά, νέα πρόσωπα, με διαφορετικό ήθος και ύφος. Πολλοί αξιόλογοι νέοι καλλιτέχνες, αδικούνται από το σύστημα προβολής «καλλιτεχνικών αξιών» που έχει επιβληθεί από τα εμπορικά ιδιωτικά ραδιόφωνα και τηλεοράσεις. Η μάχη για τα νούμερα τηλεθέασης, μας έφερε και τα «νούμερα», γενικά. Οι εκπομπές που σχεδιάζονται στα «Κανάλια», έχουν σαν μέτρο, όχι το αξιοσημείωτο, αλλά το «γνωστό». Πολιτιστικές εκπομπές, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν υπάρχουν. Ο Πολιτισμός, θεωρείται αντιεμπορικός. Υπάρχουν «ψυχαγωγικές» εκπομπές που παρουσιάζουν ξανά και ξανά, την παρέλαση των γνωστών μαϊδανών,  ενός κιτς μορφώματος, που ψευδώς ονομάζεται  lifestyle.
Η ΝΕΡΙΤ, κινούμενη σε αντίθετη κατεύθυνση, μπορεί να γίνει προστάτης των νέων καλλιτεχνών. Η ανάδειξη του σύγχρονου ρεύματος, θα λειτουργήσει επίσης σαν ανακουφιστικό τρίγωνο. Η νεανική έκφραση, αποκλεισμένη από καιρό, είναι αγανακτισμένη. Πιέζει λοιπόν με το βάρος της δίκαιης διαμαρτυρίας.
Οι νέοι άνθρωποι, αν δεν νιώσουν πως πραγματικά στην ΝΕΡΙΤ, έχουν βήμα και λόγο, θα στρέψουν το ενδιαφέρον τους αλλού.
Εκτός όμως από την κοινωνική ανακούφιση, η ανάδειξη νέων μορφών, θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην αγορά κατά το παράδειγμα του Swinging London

6. Η αναφορά σε ιστορικά έργα και παλαιές αξιοσημείωτες δράσεις

Η ανάδειξη των σημαντικότερων εκφράσεων (δράσεων και καλλιτεχνικών κινήσεων) από την ιστορία της κουλτούρας της ελληνικής νεολαίας, έχει την έννοια της σύνδεσης του σήμερα με το χθες, της κατανόησης της νεανικής ιστορίας. Είναι επίσης ο φόρος τιμής στους «παλιούς»,  αλλά και  η ψύχραιμη κριτική, το που έγραψαν σελίδες λαμπρές, αλλά και το γιατί, κάποιες φορές, μερικοί από αυτούς, περπάτησαν σε σκοτεινά μονοπάτια.
Η αναδρομή στην ιστορία των καλλιτεχνικών εκφράσεων και δράσεων της ελληνικής νεολαίας, πρέπει να θεωρηθεί, σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της Τέχνης. Αντικειμενικά, με σαφήνεια, και με σειρές αφιερωμάτων, κατά το παράδειγμα του BBC, να συναρτάται με  την πολιτική ιστορία. Τα σημαντικότερα προϊόντα της νεανικής έκφρασης (ποίηση, τραγούδι, θεατρικές παραστάσεις, χορός, κινηματογράφος, εικαστικά κ.α) να παρουσιαστούν κατά τον βαθμό που επηρέασαν την εποχή τους. 

7. Φεστιβάλ Νεολαίας
Η ΝΕΡΙΤ πρέπει να προχωρήσει στην καθιέρωση Πανελλήνιου Φεστιβάλ Νεολαίας.
Το Φεστιβάλ να αφορά τους τομείς:
Μουσική
Χορός
Θέατρο
Ντοκιμαντέρ
Εικαστικά -Γκράφιτι- Εγκαταστάσεις
αλλά και άλλους τομείς, που συνδέονται με τις νέες τεχνολογίες.

Το Φεστιβάλ μπορεί να εξελίσσεται στις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου της Αθήνας (ΟΑΚΑ).

8. Κοινωνική πλατφόρμα
Η κοινωνική πλατφόρμα, συνδέεται με τη διάθεση για προσφορά και αλληλεγγύη. Καταγράφει εθελοντικές οργανώσεις, που βοηθούν συνανθρώπους μας, που έχουν  ανάγκη για στήριξη (ψυχολογική, οικονομική), προστασία από ρατσισμό, για στέγη, φαγητό  και ιατρική φροντίδα. Καταγράφει και αναδεικνύει ακόμα, ομάδες που δραστηριοποιούνται αφιλοκερδώς, για θέματα πολιτισμού, καλύτερου περιβάλλοντος και ποιότητας ζωής. Θέματα που αφορούν στη νεανική επιχειρηματικότητα, και ισότητας. 

1 σχόλιο:

  1. To αρθρο σου αν και συμφωνω σε πολλα σημεια, θυμιζει υφος Κουβελη... Ευχολογια για το πως οι σφουγγοκωλαριοι του Σαμαρα θα στησουν μια δημοσια τηλεοραση λαμβανοντας υποψιν τις συγχρονες αναγκες.

    Προσωπικα δεν απογοητευτικα καθολου απο τη "νεα" ΝΕΡΙΤ για τον απλουστατο λογο οτι δεν περιμενα απολυτως τιποτε αλλο παρα ενα νεο κυβερνητικο μαγαζι που απευθυνεται σε ενα στενα κομματικο-διαπλεκομενο αλλα και πολιτικα αφελες ακροατηριο .

    Οπως ακριβως ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ηταν η ΕΡΤ. Αντιθετα τους μηνες της αυτοδιαχειρισης της ΕΡΤ κατα τη γνωμη μου ειδαμε πολυ πιο ενδιαφεροντα πραγματα και αποψεις. Επιτελους ανθρωποι αλλοι, εργαζομενοι, ανεργοι διαφορες αλλες συλλογικοτητες εκτος του κυβερνητικου κατεστημενου της κονομας και της ρεμουλας γενικοτερα του βολεματος, τους δοθηκε για πρωτη και ισως για τελευταια φορα η ευκαιρια να βγουν και να πουν κατι διαφορετικο απο το ποσο καλα πετυχαινουμε (σημ. εμεις και ο Παγκαλος) το πρωτογενες πλεονασμα και αν ο πρωθυπουργος ρευτηκε για να γινει εκτακτο δελτιο.

    Για τους μηνες που λειτουργησε η ΕΡΤ ως αυτοδιαχειριζομενη εστω και με την "ομπρελα" της εμετικης βλαχοκαγκουραδικης πασοκικης ΠΟΣΠΕΡΤ το προγραμμα ηταν απειρως καλυτερο.

    Δεν επιτρεπεται ενας ανθρωπος με την εμπειρια τη δικη σου να κανει προτασεις (που συμφωνω στις περισσοτερες) για τη ΝΕΡΙΤ. Σε ποιους κανεις αυτες τις προτασεις? Στους βλαχοθατσερισκους τυπου Μισελ Ασημακοπουλου (βλ. ακου κοόουστα)? Νοημα θα ειχε να πεις "ετσι επρεπε να ειναι η ΝΕΡΙΤ". Αφου το βλεπουν μεχρι και οι ΠΙΟ ΑΦΕΛΕΙΣ οτι οσον αφορα τη ΝΕΡΙΤ οτι προκειται για ενα στειρο φερεφωνο κυβερνητικης-κομματικης φτηνης προπαγανδας. Και για να τελειωσω ειναι σαν να λες σε ενα τυφλο "Δες". Εκτος βεβαια αν δεν εισαι και τοσο αφελης και στρογγυλευοντας τις γωνιες προσπαθεις και εσυ να πιασεις ενα ποστο καπου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή