Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2015

ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ 2015- Τρίτο Μέρος (Οι παραγωγές χιπ-χοπ)

Δημιουργώντας το γκράφιτι LOVE ALL RACES (Αγαπάτε όλες τις Φυλές). To γκράφιτι, είναι ένα από τα στοιχεία του χιπ-χοπ, κουλτούρας που κατά κανόνα συντάσσεται κατά της ξενοφοβίας και κάθε μορφής φασισμού (Φωτο Μ.Νταλούκας)


Στις διάφορες αδιάφορες λίστες μουσικών ανασκοπήσεων, που παρουσιάζονται από τα γνωστά σοβαρά, μισοσόβαρα και ασόβαρα περιοδικά ή sites, ΔΕΝ περιλαμβάνονται, τραγούδια του χιπ-χοπ.
Το «δημοσιογραφικό» αυτό φαινόμενο, μοιάζει ανεξήγητο, αν σκεφτεί κανείς ότι η κουλτούρα του χιπ-χοπ, παράγει τα περισσότερα τραγούδια στην Ελλάδα, και κάνει θραύση στη νεολαία.
Η εξήγηση είναι απλή:
Οι λεγόμενοι «μουσικοί δημοσιογράφοι» δεν έχουν παρά επιδερμική επαφή, με την πραγματική κατάσταση της μουσικής σκηνής στην Ελλάδα. Το ενδιαφέρον τους, εστιάζεται κυρίως στα πρόμο που τους στέλνουν τζάμπα οι εταιρείες, και αφού στις αποστολές δεν υπάρχουν χιπ-χοπ παραγωγές,  και αυτοί, δεν μπαίνουν στον κόπο να γράψουν. Λειτουργούν έτσι, σαν γραφεία τύπου, διαπλέκονται με το εμπόριο ενός φαινομένου, χωρίς να τους απασχολεί να εξετάσουν το τι συμβαίνει, στην νεανική κοινωνία. Συνεπώς, εν πολλοίς στην Ελλάδα, δεν έχουμε μουσικούς δημοσιογράφους αλλά δισκο-ζήτουλες, δηλαδή δημοσιοκάφρους.

Το μεγαλύτερο μέρος της χιπ-χοπ παραγωγής, προσφέρεται δωρεάν. Και όμως, και δωρεάν, δεν κεντρίζει την «δημοσιογραφική» (δημοσιοκαφρική) περιέργεια. 
Οι λεγόμενοι «κριτικοί» δίσκων, θεωρούν φτωχή υπόθεση το DIY, που δεν κοσμεί όπως πρέπει το τύπου μαντάμ Σουσού, ράφι τους.

Από τις χιπ-χοπ ελληνικές παραγωγές έτους 2015, αναφέρουμε αξιοσημείωτες περιπτώσεις:

ΕΥΘΥΜΗΣ - ΕΚΔΟΧΗ ΕΨΙΛΟΝ

Το πλέον συζητήσιμο μουσικό γεγονός του 2015, για την κουλτούρα του χιπ-χοπ, είναι αναμφίβολα η επανεμφάνιση του Ευθύμη, με τον δίσκο ΕΚΔΟΧΗ ΕΨΙΛΟΝ.
Όλοι πίστευαν, πως είχε οριστικά αποσυρθεί από τα μουσικά πράγματα. Και όμως! Ο Ευθύμης, ήρθε ξανά στην επιφάνεια, ζωηρός και ακμαίος. Μαζί με τον Αρτέμη, είχε πριν πολλά χρόνια θεμελιώσει το χιπ-χοπ, δημιουργώντας τους θρυλικούς TXC. Οι δύο συνεργάτες και φίλοι, το 2001, δέχθηκαν έντονη κριτική, αφού καταδέχτηκαν να βραβευτούν, από τον Μάκη Βορίδη, Πρόεδρο τότε του εθνικιστικού κόμματος, Ελληνικό Μέτωπο.
Έγιναν καυγάδες μεταξύ των οπαδών των TXC, και πολλοί κατηγόρησαν τους Αρτέμη και Ευθύμη, πως ήταν φασίστες. Οι ίδιοι απάντησαν ότι η ιδεολογία τους ήταν πέρα από κόμματα, και ότι σε καμία περίπτωση δεν ήταν φασίστες. Όμως, δεν έδωσαν ποτέ, ικανοποιητική εξήγηση, γιατί κράτησαν το μαντήλι, να χορέψει ο Μάκης Βορίδης.

Με το νέο του δίσκο ΕΚΔΟΧΗ ΕΨΙΛΟΝ, ο Ευθύμης πλασάρει και ένα σύμβολο, που μάλιστα αποτυπώνει και σε μπλουζάκι πρός πώληση στην τιμή των 12 ευρώ (φωτο αριστερά). 
Ο Ευθύμης, επανέρχεται σαν Γέρος του Βουνού, και συνεχίζει εκείνη την μισοτελειωμένη συζήτηση. Αναφέρει το ιδεολογικό του στίγμα: Έναν απέραντο θαυμασμό για την Αρχαία Ελλάδα, και ελληνικές μορφές σημαντικές για την ελληνική Τέχνη και Ιστορία. Θέλει να τον αποκαλούμε πια Έψιλον, υπονοώντας το αρχικό της λέξης Ελλάδα. Δηλώνει Ελληνολάτρης, και ανακατεύει Αίσωπο, Ελύτη, Κρήτη και Γεφύρι της Άρτας. Σίγουρο είναι πως και αυτή η δουλειά, θα δημιουργήσει παρεξηγήσεις και ιδεολογικές διαμάχες.




Ο Δίσκος «Με Μια Πειρατική Γαλέρα» των Social Waste

Οι Social Waste σχηματίστηκαν το 1999, από δεκαεπτάχρονους τότε συμμαθητές, στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Θεμελιωτές του χιπ-χοπ της Μεσογείου.
Συνδυάζουν κοινωνικοπολιτικό στίχο, το φλόου του ραπ, με τους παραδοσιακούς ήχους και τα όργανα της Μεσογείου.
Πραγματικά, εδώ έχουμε κάτι πρωτότυπο.
Οι Social Waste δεν αντιγράφουν το ξένο ιδίωμα, το χρησιμοποιούν και το μετατρέπουν σε κάτι καινούργιο. 

 Οι ίδιοι ορίζουν αυτό ως χιπ-χοπ της Μεσογείου, ήτοι μια επαναστατική ροή που διατρέχει τα κράτη της θάλασσας, παίρνοντας άλλη μορφή σε κάθε τόπο. Συγκεκριμένα λένε:
«Το hip hop της Μεσογείου σουλατσάρει στα στενά της Μασσαλίας ακροπατώντας πάνω σε ρυθμούς απ’ το Μαγκρέμπ. Στην Τύνιδα προκαλεί λαϊκό ξεσηκωμό, και μπαίνει στη μύτη του δικτάτορα στο Κάϊρο και τη Δαμασκό. Παίζει λαούτο στην Κρήτη και στον Ελικώνα γκάιντα, ενώ στη Σεβίλλη «παίζουν αλέγκρο την καρδιά του» σε μια κιθάρα σπανιόλα. Σαμπλάρει Φεϊρούζ και Μάρκο Βαμβακάρη και ραπάρει τα κουπλέ και τα ρεφραίν του στα αραβικά, τα ελληνικά, τα ιταλικά, τα ισπανικά, τα γαλλικά, τα σερβοκροάτικα, τα αλβανικά, τα καταλανικά, τα ανταλού, τα σάρντο, τα εβραϊκά, και τα τούρκικα. Μπεντίρ πολίτικα και καλαβρέζικα ταμπουρέλα του κρατούν το ρυθμό. Και στα graffiti του, “Ο Παύλος ζει”…»

Δίνω δείγμα από τον δίσκο, το τραγούδι τους "Θα τον αλλάξουμε εμείς"...




Φωτο: Ο MC Yinka 
(Εμάνουελ Ολαγίνκα Αφολάνιο) Νιγηριανής καταγωγής που γεννήθηκε στην Ελλάδα. 
Παρουσίασε ένα πολύ καλό τραγούδι και ανακοίνωσε κυκλοφορία δίσκου. 




Αξιοσημείωτες επίσης είναι οι χιπ-χοπ παραγωγές του 2015:
-Ο προσωπικός δίσκος 'Veterapnos' του B.D. Foxmoor
-Ο δίσκος «Για Πάντα» των Athens Finest
-Το τραγούδι και βιντεοκλίπ ΣΗΜΑΔΙ του MC YINKA
- κάποιες συνεργασίες της Dogmother.
Αναζητήστε ακόμα τα:
-ΜΑΥΡΕΣ ΤΕΛΕΙΕΣ των Άνευ Λόγου και Χωρίς Διαφυγή
-Σύνδρομο Funk των El Chavo / Choppin' Mastah

Μένουμε τώρα σε αυτά τα λίγα παραδείγματα.
Άλλες αξιόλογες παραγωγές από τον χώρο του χιπ-χοπ, σε μελλοντικό σημείωμα.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ, θα κλείσει στο Τέταρτο Μέρος, με αξιοσημείωτες περιπτώσεις από τον ροκ, πειραματικό και έντεχνο χώρο.

3 σχόλια:

  1. βεβηλος-ομερτα..θανασης.γαζωνει.αυθεντικος μεχρι το μεδουλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυστυχώς ηττηθήκαμε σύντροφοι.
    Σε λίγο θα ακούμε στην παραλία γύρω από τη φωτιά στην άμμο
    κομμάτια της παρέας σαν αυτά:

    https://www.youtube.com/watch?v=LpGofHRQyYY

    και κάποιος μίμος ή εγγαστρίμυθος θα κάνει τα synths και
    οι νεαρές κοπελίτσες θα λιώνουν με την ερμηνεία του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή