Κυριακή, 27 Μαρτίου 2016

Σωτήρης Θεοχάρης : Ελληνόφωνο το πανκ της δεκαετίας του 80, στην Ελλάδα.

Μία καταπληκτική φωτογραφία του Γιώργου Τουρκοβασίλη, από συναυλία των ΑΔΙΕΞΟΔΟ στη Νέα Σμύρνη, 1984. Αριστερά, ο Σωτήρης Θεοχάρης, και δεξιά, η Μαρία Βασιλάκη. Έχει ενδιαφέρον η άποψη του Θεοχάρη, σχετικά με τον ελληνικό στίχο στο ελληνικό πανκ:


 ΣΩΤΗΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ: το μεγάλο κύμα του πανκ στη δεκαετία του 80 ήταν σχεδόν 100% ελληνόφωνο, πολύ λίγα γκρούπ έπαιζαν στα αγγλικα. Αυτό όμως ήταν και περίπου διεθνές πχ τα φινλανδικα γκρουπ έπαιζαν στα φινλανδικά, τα βραζιλιάνικα στα βραζιλιάνικα και γενικά σε όλες τις χώρες που παίχτηκε πανκ στη δεκαετία του 1980, η χρήση της εγχώριας γλώσσας ήταν διαδεδομένη. Ο λόγος είναι προφανώς η αμεσότητα και παράλληλα η αντιεμπορευματική διάθεση - το πανκ βασίζεται στον στίχο και σίγουρα ήταν πιο άμεση η ελληνική γλώσσα σε μια Ελλάδα που η γνώση της αγγλικής δεν ήταν στα σημερινά επίπεδα. Αφού λοιπόν δεν στόχευε κάποια "αγορά" του ροκ ν ρολ, και μίλαγε κυρίως ο στίχος, ήταν λογικό να είναι ελληνόφωνο.

Επί του θέματος, συμφωνώ με τις απόψεις του Θεοχάρη. Και δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την πραγματικότητα, ότι το πανκ στην Ελλάδα 1980-1990, ήταν σχεδόν κατά 100% ελληνόφωνο. Αυτό δεν είναι μία απλή λεπτομέρεια. Έχει αιτίες. Μία από τις αιτίες, είναι η "αντιεμπορευματική διάθεση", που αναφέρει ο Θεοχάρης. Μία άλλη όμως, είναι η "κοινωνική καταγωγή", το πανκ, αναπτύσσεται κυρίως στις πιο λαϊκές συνοικίες. Υπάρχουν και άλλες. Η κατανόηση των αιτιών, μας βοηθά να κατανοήσουμε τελικά και την  φύση του φαινομένου "Πανκ στην Ελλάδα".


10 σχόλια:

  1. ΜΑΝΩΛΗ ΑΝ ΘΕΣ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ ΟΤΙ Η ΓΙΟΛΑ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕ ΣΤΟ ΘΕΟ ; ΑΛΛΑ ΟΤΑΝ ΤΗΝ ΒΡΗΚΑΝ ΝΕΚΡΗ ΕΙΧΕ ΑΠΑΝΩ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ;

    Ο ΠΑΥΛΟΣ ΠΙΣΤΕΥΕ;ΑΝ ΤΟ ΕΙΧΑΤΕ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για τη Γιόλα, είναι απόλυτα ακριβές αυτό που γράφεις. Έτσι έγινε. Για τον Παύλο, ναι είχαμε συζητήσει περί Θεού. Παραδεχόταν την ύπαρξη μιας ανώτερης δύναμης και την ύπαρξη της ψυχής, αλλά δεν τα είχε καλά με τους παπάδες και την εκκλησία.

      Διαγραφή
    2. μανωλη μπορεις να ανεβασεις ποιηματα του παυλου?εχεις προσβαση?ακουγεται οτι υπαρχει πληθωρα απο ποιηματα του.απο το μουσικο ντοκιμαντερ του πονσε και πλιακου υπαρχουν επισης καποια,υπαρχει περιπτωση να ανεβουν?
      ευχαριστω.

      Διαγραφή
  2. γιατι αυτο; μηπως επειδη προερχοταν απο οικογενεια αριστερων ; αυτο δεν το εννοω ειρωνικα απλα το λεω σαν ενδεχομενο. θεωρουσε ο παυλος τη θρησκεια σαν μεσο καταπιεσης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΤΑ ΔΕΙΧΝΕΙΣ ΠΟΥ ΤΑ ΔΕΙΧΝΕΙΣ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΝΑ ΑΠΑΝΤΑΓΕΣ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΝΤΑΛΟΥΚΑ ΚΑΛΑ ΘΑ ΗΤΑΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω απαντήσει στην πρώτη ερώτηση. Όμως ένα ποστ για το πανκ, δεν μπορεί να το μετατρέπουμε σε φόρουμ για τον Παύλο.

      Διαγραφή
    2. τι να απαντησει ρε φιλε ο νταλουκας αν δεν ξερει ο ανθρωπος και δεν εχει στοιχεια να απαντησει?τι να λεει δηλαδη?δεν ξερω,δεν εχω ιδεα στον καθενα που ρωταει κατι?ειναι ακομψο δεν λεω αλλα δεν εχει και νοημα.αν εχει να πει κατι θα το πει.και εγω τον ρωτησα για ποιηματα του παυλου και δεν απαντησε,τι σημαινει αυτο? ηδη εχει προσφερει πολλα σε ντοκουμεντα,μαρτυριες,ερευνες κτλ.
      νταλουκα ανεβασε τα δευτερα και τριτα μερη απο τις συνεντευξεις που πηρες απο αραπη,τζιμοπουλο,γερμανο,τζονιχακη και διαφορους αλλους.περασαν 3 χρονια απο τοτε,ποτε θα ανεβουν στην δευτερα παρουσια?θα πεθανουμε ολοι και εσυ και εμεις και δεν θα προλαβουμε να τα ακουσουμε!!χαχα.

      Διαγραφή
  4. γιαυτο του ειπα να απαντησει αν γινεται τοσο καιρο που δεν εχει ανεβασει καποια στοιχεια ή ποιηματα που εχει στη κατοχη του οχι εκβιαστικα απλα με προσμονη.
    Ελενη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο γραφικός κνιτοροκάς δημοσιογραφίσκος ξαναχτύπησε:
    "ΗΤΑΝ ΤΟ ROCK ANTIΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΟ; ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΣΧΕΤΟΥΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ…"

    Όπου πληροφορούμαστε ότι οι χίππυς ήσαν "αντιδυτικοί" και "αντιδιαφωτιστές", μόνο και μόνο επειδή αμφισβήτησαν ορισμένες αναχρονιστικές πλέον πλευρές του δυτικού πολιτισμού (λες και η αμφισβήτηση δεν αποτελούσε ανέκαθεν χαρακτηριστικό του δυτικού ειδικά πολιτισμού), ή επειδή "την έψαξαν" με την Ανατολή (λες και η Ανατολή δεν "την έψαξε" και δεν "την ψάχνει" με τη Δύση), ή επειδή στρίβανε καμιά "γραβάτα" (λες και υπήρξαν οι πρώτοι στη Δύση που το έκαναν - λες και τα παραισθησιογόνα δεν είναι μια παγκόσμια και πανάρχαια υπόθεση). Επίσης μαθαίνουμε ότι το ροκ απέτυχε γιατί ήταν ... απολίτικο και δεν έφτιαξε κόμμα (ή μάλλον γιατί δεν εντάχθηκε στην κομμουνιστική Διεθνή), ότι ο Ξένοιαστος Καβαλάρης είναι σύμβολο των "αναρχοφασιστών" και των "αναρχοφιλελέδων" κλπ.
    Και ο Μαρκούζε αντιδιαφωτιστής, αντιδυτικός και ανατολίτης ήταν.

    Αντιδιαφωτιστές, σκοταδιστές, μεσαιωνιστές, αντιδυτικοί, ανατολίτες και τζιχαντιστές οι χίππυς, το ροκ, ο Μαρκούζε και ο Ξένοιαστος Καβαλάρης...

    Όσο για τα σχόλια που του απαντούν, τα "κόβει" αβέρτα ο σταλινοροκάς. Ο άνθρωπος είναι από μόνος του "ελληνικό ροκ".

    ΚΡΥΦΟΔΥΤΙΚΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γελάω με όλα αυτά, αλλά ειλικρινά, δεν καταλαβαίνω, πώς γίνεται σε ένα ποστ για το ελληνικό πανκ, εσύ να γράφεις ένα σχόλιο για τον ...Τρούσα! Μου λες ότι "κόβει αβέρτα τα σχόλια". Άστον να τα κόβει. Πάντως το ψευδώνυμό σου μεσιέ, είναι ωραίο.

      Διαγραφή

Προχωρούν στο δικό τους μουσικό ταξίδι για να κρατηθούν ζωντανοί.