Παρασκευή, 21 Οκτωβρίου 2016

Βασιλης και Νίκος Σπυρόπουλος (Σπυριδούλα)- Για το ΦΛΟΥ και το πού διαφώνησαν με τον Παύλο Σιδηρόπουλο.

Φωτο: Ο Βασίλης Σπυρόπουλος και ο Παύλος Σιδηρόπουλος, το 1978, χρονιά ηχογράφησης του ιστορικού δίσκου ΦΛΟΥ (ΑΡΧΕΙΟ Μ Νταλούκα)

Μία συζήτηση με τους αδελφούς Βασίλη και Νίκο Σπυρόπουλο, είναι λίαν διαφωτιστική, στο γιατί, ο Παύλος Σιδηρόπουλος, έλεγε για αυτούς, πως «είναι αλλουνού παπά, ευαγγέλιο». Στην συζήτηση, αποκαλύπτουν πράγματα, που δεν έχουν πει ποτέ, στα τηλεοπτικά αφιερώματα για τον Πρίγκηπα, και στα οποία, κατά καιρούς, πρόθυμα συμμετείχαν.
Μαθαίνουμε λοιπόν, πως οι δύο αδελφοί, στον πραγματικό χρόνο, είχαν έντονες διαφωνίες με τον Παύλο, μέχρι που τελικά τον απέρριψαν ως τραγουδιστή του συγκροτήματος, και πήραν άλλον!

Συγκεκριμένα, ο Βασίλης Σπυρόπουλος, είχε αντιρρήσεις, για τρία βασικά τραγούδια του ΦΛΟΥ:
-Την Ώρα του stuff
-To Εν Κατακλείδι, και
-Τους Σοβαρούς Κλόουν.

Μια επίσης σοβαρή αντίρρηση, είχαν και οι δύο Σπυρόπουλοι, για την «εικόνα» του Παύλου. Τον εύρισκαν «ελαφρύ», ότι δεν μπορούσε να τους εκπροσωπήσει! 
Ο Παύλος Σιδηρόπουλος, απαξιώθηκε από αυτούς, αφού –κατά την γνώμη τους- δεν ήταν αναρχικός, όπως ήταν εκείνοι, που ...«ίδρυσαν τα Εξάρχεια», όπως λένε!

Πληροφορούμεθα λοιπόν επιτέλους, ποιος ίδρυσε τα Εξάρχεια. Αν, οι αδελφοί Σπυρόπουλοι είναι οι ιδρυτές, τότε θα πρέπει να τους στήσουμε άγαλμα στην Πλατεία!



Βασίλης και Νίκος Σπυρόπουλος, συζητούν με τον Μ Νταλούκα (Οκτ 2006).


Θα πρέπει να σημειώσουμε, πως το ηχητικό υλικό, είναι ένα μικρό μέρος από μία μεγάλη συζήτηση, για το ΦΛΟΥ και τον Παύλο.
Σε κάποιο σημείο (δεν υπάρχει εδώ), ο Βασίλης Σπυρόπουλος, ομολογεί, πως τότε ήταν απόλυτος, αλλά σήμερα,  δεν θα λειτουργούσε έτσι.
Για τον μελετητή του ελληνικού ροκ, η συζήτηση αυτή, είναι ντοκουμέντο, που δείχνει την τότε νοοτροπία.
Πέρα από τις διαφωνίες (και κάποια διάθεση για χιούμορ), θα πρέπει να πούμε, πως η συμβολή των αδελφών στον ήχο του ΦΛΟΥ, ήταν πολύτιμη, ώστε να δημιουργηθεί τελικά, ο ιστορικός δίσκος.


13 σχόλια:

  1. Eκτός από την κακοήθη εμπάθειά σου τι σε εμποδίζει να αναρτήσεις όλη τη συνέντευξη;
    Περα απο αυτο παντα η ζυγαρια σου κλεινει οπου σε συμφερει.Να αλλαξεις το ονομα του μπλογκ σε opouglyfwgreece.blogspot.com
    Αντι να καθεσαι να εξιστορεις και μονο την ιστορια του ελληνοφωνου ροκ κανεις μονο δικαστηρια...συγχαρητηρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πού την είδατε την «εμπάθεια»;
      Παρουσιάζω τους αδελφούς, με τα δικά τους λόγια. Το μόνο που προσθέτω εγώ, είναι ένα χιουμοριστικό σχόλιο, για το «άγαλμα στην Πλατεία». Αυτό σας πείραξε; Ένα χιουμοριστικό σχόλιο, πάνω σε μία υπερβολή, δεν νομίζω να αποτελεί εμπάθεια.
      Αυτό πάλι, που λέτε, πως γράφω ανάλογα με τα συμφέροντά μου, δεν το καταλαβαίνω. Αν θέλετε να μου το εξηγήσετε. Αυτά που γράφω, είναι εδώ και σε δημόσια θέα, Πέστε μου ένα παράδειγμα. Γράφω αυτά που πιστεύω, και εκφράζω την άποψή μου. Δεν δικαιούμαι να έχω άποψη;
      Τέλος, με συμβουλεύετε να γράφω μόνο την ιστορία του ελληνικού ροκ, και να μην κάνω, «δικαστήρια». Λυπάμαι που το βλέπετε έτσι.
      Η καταγραφή της ιστορίας, δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται να εξηγήσουμε, αυτό που συνέβη. Η προσπάθεια να κατανοήσουμε όσα έγιναν στο παρελθόν, δεν είναι δικαστήριο. Είναι έρευνα. Αν σας ενοχλεί η έρευνα, είναι άλλο πράγμα.

      Διαγραφή
  2. διαθεση για χιουμορ δεν θα εχω προσωπικα γιατι παρατηρησα στο ηχητικο οτι μιλουν με μεγαλη σοβαροτητα και με λεπτομερειες για τα ερωτηματα που τους τιθενται.
    ας παρουμε τα πραγματα ενα ενα ομως.
    οι σπυροπουλοι σαν μουσικοι ειναι καλοι και η συμβολη τους στον δισκο φλου εκτιμητεα οπως και αλλες παραγωγες τους.
    Ομως ο παυλος μιλησε σε συνεντευξη του-υπαρχει διαθεσιμη στο youtube-για μια πολιτικη εμμονη των σπυροπουλαιων σχετικα με την πολιτικη. πιο συγκεκριμενα ο παυλος ειπε σχετικα με την διαφωνια του με τους αδελφους σπυροπουλου.''η τεχνη γενικοτερα εμπεριεχει και την πολιτικη''.αλλα οχι μονο αυτη.δεν ηθελε με αλλα λογια να ''κολλησει'' αποκλειστικα και μονο σε αυτο .σε αντιθεση με τους αδελφους σπυροπουλου.''αν ηταν ετσι,συνεχισε ο παυλος,''να βγουμε ολοι πανω στα μπαλκονια'',οπως κανουν οι πολιτικοι δηλ.
    και πραγματι εδω η σταση του και η προσεγγιση του ειναι σωστη.

    δευτερον.το σχολιο που κανουν οι σπυροπουλοι σχετικα με τα εξαρχεια δεν στεκει απλα. ειναι γελοιοτητες θα ελεγα υπερηλικων ανθρωπων με ανοια.ντροπη.
    ΣΙΓΑ ΜΗΝ ΙΔΡΥΣΑΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΣΧΟΛΗ!

    τριτον.ο παυλος τους απαντησε σχετικα με την συνεργασια τους.αν κανω λαθος να με διορθωσει ο νταλουκας.μαλιστα ο παυλος ηταν ιδιαιτερα καυστικος. παραθετω τους στιχους του παυλου.

    Στο καζανάκι τα χοντρά και περιττά κομμάτια
    σκαλίζοντας τις τσίμπλες απ'τα μάτια
    ''Με το μυαλό στης άμμου τα παλάτια
    '79 μηδέν καράτια
    Σ'ένα τροφείο μουσικής πέντε έκθετα
    ξυνόγλυκα ατσούμπαλα αλλά έμμετρα
    Με συμπεριφορά ανάρμοστη
    '80 οι πρώτοι Απροσάρμοστοι

    "Και οι Απροσάρμοστοι θα βγουν με τσαμπουκά
    να σας τα πουν σταράτα"

    σε ποιους αναφερεται το '79 μηδεν καρατια αραγε? και στο καζανακι τα χοντρα και περιττα κομματια ???ρητορικο το ερωτημα.

    δεν υπηρχε ψυχικη επαφη ειπαν οι σπυροπουλοι. μα φυσικα δεν υπηρχε ο παυλος το ειχε πει εξαρχης.δεν τους αντεχε τους σπυροπουλαιους.διαβαστε την συνεντευξη του.γι΄αυτο ηχογραφουσε ξεχωριστα καποιες φορες για να μην τους βλεπει.
    το να μην εχεις χημεια δεν ειναι μεμπτο.αυτο ομως εχει επιπτωσεις στο τελικο αποτελεσμα.

    κατι αλλο που θα ηθελα να θεσω για να κανω μια μικρη παρενθεση ειναι οτι ο παυλος ειχε μπει στο μαθηματικο.ασχετως αν το εγκατελειψε για να αφιερωθει στη μουσικη αυτο δειχνει και μια ευφυια που ειχε.οχι οτι αυτο ειναι πανακεια ουτε δεικτης καλλιεργειας και παιδειας αποκλειστικα,αλλωστε ολοι εχουμε τελειωσει ενα πανεπιστημιο.αλλα σαν δεικτης ευφυιας εχει καποια αξια και αυτο και πρεπει να επισημανθει.
    οι αδελφοι σπυροπουλοι τι σπουδασαν αν επιτρεπεται? εκει δεν εχω στοιχεια αν γνωριζει καποιος ας πει.

    επισης λενε οτι βρηκαν τον παυλο ΄΄ελαφρυ΄΄. μα ο στιχος του ηταν ιδιαιτερα προσεγμενος.το παραδεχονται και οι ιδιοι οι σπυροπουλοι σε μια συνεντευξη τους που λενε οτι ο παυλος ειχε κανει απιστευτα καλη δουλεια με το στιχο.
    αν τον εβρισκαν ελαφρυ,με κλισε ή οτιδηποτε αλλο γιατι δεν εγραφαν δικους τους στιχους? λενε οτι εκεινη την περιοδο δεν ειχαν τιποτα δικο τους.ας εγραφαν αυτοι καλυτερα απο τον παυλο αν μπορουσαν.οι επομενες δουλειες τους αλλωστε ηταν χλιαρες για να το θεσω κομψα οσον αφορα την στιχουργια.

    σε πολλες περιπτωσεις τα σχολια που κανουν ειναι κακοτροπα,κακοβουλα και κακεντρεχη χωρις επιχειρηματα ουσιωδη.αποψη μου.
    οσο για την αναρχια βλεποντας τους σε διαφορες εκπομπες να μιλουν για το παυλο και σε συνδυασμο με αυτο το ντοκουμεντο θα ελεγα οτι μαλλον σε ντεμεκ αναρχικους πεσαμε.

    αδελφοι σπυροπουλοι ευτυχως που τον διωξατε(που δεν τον διωξατε,μονος του εφυγε) τον παυλο!! ανθισε αλλου.σε καλο του βγηκε.και σε εμας!


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο σιδηρόπουλος ήταν απολιτίκ, ατομικιστής, με απέχθεια πιθανότατα -αλλά σίγουρα με αδιαφορία- για το συλλογικό και το οργανωμένο, σε αντίθεση με τους σπυρόπουλους. Εξ ου και θεωρεί περίπου "κομμουνιστική" την αντίληψη των -αντιεξουσιαστών- σπυρόπουλων για τον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη, και την απόρριψη από τη μεριά τους του ροκ σταριλικιού. Αυτό δε που λέει παρακάτω για τον "ναζισμό του", είναι ενδεικτικό του ότι αντιλαμβανόταν τα πάντα ως ατομική υπόθεση, εσωτερική του καθενός (κατά το γελοίο "ο φασισμός είναι μέσα μας") >>>> "Τα παιδιά στη σπυριδούλα είχαν μια πιο μαρξιστική τοποθέτηση. Θέλαν μια πιο μαρξιστική τοποθέτηση. Ο δικός μου ο μαρξισμός, είναι όσο ο φροϋδισμός μου, οναζισμός μου, κάθε άποψη που μπορεί να κουβαλάω μέσα μου.Τα παιδιά θέλαν ένα γκρουπ με συγκεκριμένη πολιτική θέση πράγμα στο οποίο εγώ δεν συμφωνούσα, και εκεί βρήκαμε ότι δεν ταιριάζουμε και σταματήσαμε να συνεργαζόμαστε." συνέντευξη π.σιδηρόπουλου, περιοδικό μουσική, οκτώβριος 1982 http://www.mousiki-periodiko.gr/wp-content/uploads/magazines/issue_59/#39/z

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι μεγάλη η απογοήτευση όταν βλέπεις ότι οι δεκαετίες σαν να μην προσέφεραν τίποτα σε κάποιους ανθρώπους. Είναι άλλο πράγμα η επίμονη σταθερότητα σε κάποια ιδεώδη και αξίες από την εμμονικά κυκλοθυμική επανάλειψη στα ίδια, μετά από 40 χρόνια και χωρίς η άλλη πλευρά να είναι παρούσα. Ασφαλώς είναι αφέλεια να ψάχνουμε στην καθημερινότητα να βρούμε ιδανικούς ανθρώπους, όμως πέρα από τα όποια γεγονότα, η μικροψυχία, η αγνωμοσύνη και η περιφρονητικά υποτιμιτική αντιμετώπιση, ακόμα κι αν έχει σοβαρούς λόγους, δεν είναι δείγμα ανθρωπιάς. Προσωπικά προτιμώ, λόγω της καλλιτεχνικής εκτίμισης που έχω για όλους, να θεωρώ αυτή την στάση (καθώς και την συνέντευξη) ως μη γενομένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η παρέμβαση του προλαλήσαντος Γιώργου, νομίζω λύνει το γόρδιο δεσμό. Υπήρχε διαπιστωμένη κι από τις δυο πλευρές διάσταση απόψεων σε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, σε μια στάση ζωής. Η διάσταση αυτή γινόταν ακόμα πιο έντονη από το νεαρό της ηλικίας (αυτό νομίζω ότι εννοεί ο Βασίλης Σπυρόπουλος όταν λέει πως τότε ήταν απόλυτος, αλλά σήμερα δεν θα λειτουργούσε έτσι.
    Τι πιο ροκ, τι πιο τίμιο αν θέλετε, από αυτό που έγινε; Διαφωνούμε στη στάση ζωής και γι' αυτό χωρίζουν οι δρόμοι μας... Τι θα έπρεπε να πει η Σπυριδούλα δηλαδή; Παύλο πουλάς, προχώρα όπως είσαι;
    Κύριε Νταλούκα, δικαίως σας εγκαλεί για εμπάθεια ο πρώτος Ανώνυμος. Ολόκληρο το κείμενό σας διαπνέεται από αυτήν. Για τα αγάλματα τα είπατε μόνος σας. Σας αντιγράφω και άλλες τρεις διατυπώσεις, φαινομενικά αθώες, αλλά καθόλου αθώες τελικά.
    "στα τηλεοπτικά αφιερώματα για τον Πρίγκηπα, και στα οποία, κατά καιρούς, πρόθυμα συμμετείχαν"
    "μέχρι που τελικά τον απέρριψαν ως τραγουδιστή"
    "Τον εύρισκαν «ελαφρύ», ότι δεν μπορούσε να τους εκπροσωπήσει"
    Αν θέλετε να επικαλείστε την έρευνα, θα πρέπει να είστε αντικειμενικός. Αν δεν θέλετε να είστε αντικειμενικός, σας παρακαλώ μη χρησιμοποιείτε αυτή τη λέξη, λερώνετε τον κλάδο.

    Ερευνητής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα σας απαντήσω σε όλα, αν έχετε την καλοσύνη να με πληροφορήσετε, με ποιον κύριο Ερευνητή, έχω την τιμή να ομιλώ.

      Διαγραφή
    2. Το όνομά μου υπάρχει στο λογαριασμό μου.

      Διαγραφή
    3. Ώστε λοιπόν, δεν θέλετε, ή δεν μπορείτε, να μας γράψετε ποιος είστε...
      Το πιθανότερο: δεν μπορείτε, γιατί δεν το ξέρετε ούτε εσείς.
      Μην αναζητάτε την ταυτότητά σας, σε άλλους, αναζητήστε την μέσα σας.
      Και όταν, μπορέσετε επιτέλους να απαντήσετε στο « ΠΟΙΟΣ είστε;» ...
      γράψτε μου, και τα λέμε ξανά.

      Διαγραφή
    4. σαφεστατα ειναι αντικειμενικη η ερευνα του νταλουκα.για να ακριβολογω πιο αντικειμενικη δεν θα μπορουσε να γινει.και λιγα ειπε για να γινω πιο συγκεκριμενος.
      καταρχας οταν καποιος με επαρση θεωρει οτι ιδρυσε τα εξαρχεια μονο γελωτα μπορει να προκαλεσει.αλλωστε οταν ενας δημοσιογραφος που ερευνα προσωπα,καταστασεις,εποχες γνωριζει τι προυπηρχε στα εξαρχεια.πού ειναι το κακο λοιπον στην ελαχιστη κριτικη που ασκησε με μορφη χιουμορ κιολας?

      δευτερον. το γεγονος οτι ο νταλουκας ηταν και προσωπικος φιλος του παυλου τον καθιστα ακομη πιο αντικειμενικο γιατι ειχε πληρη γνωση καταστασεων και λεπτομερειων.αν καποιος ελεγε οτι μεροληπτει λογω της φιλιας τους πεφτει σε σφαλμα δεδομενου οτι πρωτος ο ιδιος ο παυλος εξηγησε τους λογους της διαφωνιας με τους αδελφους σπυροπουλου.το μονο που εκανε ο νταλουκας ειναι να επιβεβαιωσει ουσιαστικα μια κατασταση.

      προσωπικη μου αποψη ειναι οτι οι σπυροπουλοι αποδειχτηκαν ΄΄μικροι΄΄ και ''λιγοι΄΄ καλλιτεχνικα μπροστα στο οραμα και στο εκτοπισμα του σιδηροπουλου.το οτι οι σπυροπουλοι βεβαια ειχαν βαλει χαμηλοτερα τον πηχη συγκριτικα με τον σιδηροπουλο δεν σημαινει οτι δεν εχουν αξια σαν μουσικοι.απλα πιστευω οτι φανηκαν κατωτεροι των περιστασεων.

      κοιταξτε καλως ή κακως οταν ενας τραγουδιστης-μουσικος παιρνει την πρωτοβουλια να φτιαξει μια μπαντα εχει και τον ηγετικο ρολο ως ενα βαθμο γι΄αυτην.δεν χωρουν δυο λιονταρια σε ρολο αρχηγου.και για ειναι δεμενη η ομαδα πρεπει να εχουν κοινο οραμα λιγο πολυ.αλλωστε γι'αυτο οταν εφτιαξε τους απροσαρμοστους τα μελη ηταν μικρα ηλικιακα με ανοιχτους οριζοντες και στο μυαλο του αυτο ηθελε και αναζητουσε ο παυλος.καποιους που να τους γαλουχησει με τα πιστευω του και τον τροπο που σκεφτοταν τη μουσικη.
      θυμηθηκα μια μεγαλη κουβεντα που ειπε ο αλεκος αραπης στη συνεντευξη που εδωσε στον νταλουκα.λεει λοιπον ο αραπης.΄΄μετα τον θανατο του παυλου με οποιον και αν συνεργαστηκα αποδειχτηκε πολυ λιγος συγκριτικα με αυτα που εμαθα απο τον παυλο στη μουσικη.''

      τελος θα ηθελα να πω πως ο σιδηροπουλος πιο σαφης για το συγκεκριμενο θεμα δεν θα μπορουσε να γινει.μιλησε στα ισια μεσα απο το ιδιο του το εργο λεγοντας..

      ''Στο καζανάκι τα χοντρά και περιττά κομμάτια
      σκαλίζοντας τις τσίμπλες απ'τα μάτια
      ''Με το μυαλό στης άμμου τα παλάτια
      '79 μηδέν καράτια
      Σ'ένα τροφείο μουσικής πέντε έκθετα
      ξυνόγλυκα ατσούμπαλα αλλά έμμετρα
      Με συμπεριφορά ανάρμοστη
      '80 οι πρώτοι Απροσάρμοστοι

      "Και οι Απροσάρμοστοι θα βγουν με τσαμπουκά
      να σας τα πουν σταράτα"''

      ισως αυτο να εξοργισε τοτε τους αδελφους σπυροπουλου και να κρατουν κακια απο τοτε και γι΄αυτο μιλουν απαξιωτικα για τον σιδηροπουλο.οχι ομως μπροστα σε καναλια και εκπομπες γιατι εκει δεν τους παιρνει.γιατι εκει διαφημιζονται οι ΄΄αναρχικοι΄΄ μεσω του παυλου.

      Διαγραφή
  6. Δεν κατάλαβα, κύριε Νταλούκα, μου ζητάτε στοιχεία ταυτότητος; Με το όνομα που βλέπετε υπογράφω στα blog και το λογαριασμό αυτό τον έχω από το 2010.Και εν πάση περιπτώσει γιατί μου βάζετε προϋποθέσεις για να απαντήσετε; Εγώ δεν περιμένω καμία απάντηση. Αν απαντήσετε τον εαυτό σας θα υπερασπιστείτε. Δεν θέλετε να το κάνετε; Δικαίωμά σας...
    Με εκπλήσσει βέβαια το γεγονός ότι πιο πάνω απαντήσατε σε έναν ανώνυμο, ενώ από μένα ζητάτε περισσότερα διαπιστευτήρια από αυτά που σας έδωσα (και σε σας και σε όλους τους blogger με τους οποίους συνομιλώ). Γιατί αυτή η ειδική μεταχείριση άραγε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Οι Σπυριδούλα έπαιζαν στα live τους τα τραγούδια του "φλου" τη δεκαετία του '80;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η Σπυριδουλα ηταν παντα μια υποθεση των αδελφων αλλα σαν τετοια δεν θα ειχε κανει τιποτα σημαντικο χωρις την καθοριστικη συμβολη τριτων. Και αυτοι οι τριτοι, οι καθοριστικοι, παντα εφευγαν απο τη μπαντα τσακωμενοι.
    Στον Φλου ειχαν τον Σιδηροπουλο που τους εκανε γνωστους.
    Στα ναυλον ντεφια ειχαν τον αλλο Παυλο, τον Βακατατση που εγραψε τους πολλους στιχους αλλα και τη Μελινα που βοηθησε συνθετικα.
    Στο Ταξιδι στο κεντρο της πολης, ειχαν το Νικο Δοικα που εγραψε πολλα κομματια, μεταξυ των αλλων και το Ειμαι ελευθερος τη μεγαλυτερη επιτυχια του δισκου και τον Σωτηρη Θεοχαρη που εγραψε τους στιχους και τους τραγουδησε.
    Το Τροχια με αποκλιση ειναι ολοκληρος ο δισκος του Παυλου του Βακατατση (στιχοι, μουσικη, τραγουδι στα περισσοτερα) ενα αναλογο του Φλου.
    Και τελος στο Βλεμμα των ανθρωπων υπογραφουν τους στιχους πολλοι και τη μουσικη αρκετοι μαζι με τους αδελφους (κυριως τον Νικο)
    Απο τους πεντε δισκους τους, οι δυο ειναι ολοκληροι αλλων (Παυλος Σιδηροπουλος και Παυλος Βακατατσης) και στους αλλους τρεις τους στιχους τους γραφουν οι εκαστοτε συνεργατες μαζι με αρκετη απο τη μουσικη.
    Σε κανενα δισκο δεν υπαρχει κομματι που να υπογραφουν τους στιχους τα Σπυροπουλακια. Για ποιον πολιτικο λογο μιλανε που φανηκε μετα στις δικες τους δουλειες? Για τον πολιτικο λογο του Θεοχαρη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή