Pages

Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2015

ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΡΟΚ ΕΝ ΡΟΛ ΣΤΟ ADEBAR ΤΗΣ ΒΙΕΝΝΗΣ (Νοέμβριος 1956)- Δεύτερο Μέρος

Ένα frame από το φιλμ ADEBAR του Peter Kubelka (1957)

Σε αρκετά σημεία του ΒΙΒΛΙΟΥ-ημερολόγιου του Σίμου Τσαπνίδη, βρίσκουμε περιγραφές της ατμόσφαιρας στο ADEBAR.

Για παράδειγμα :


"...Αρκετές κοπέλες που χορεύουν, φορούν μαύρο ή καφέ καλσόν που ανεβαίνει μέχρι τον αφαλό ή μέχρι τον λαιμό, και μετά πάνω από το καλσόν, φορούν τα επανωφόρια τους και φεύγουν..."

(ΒΙΒΛΙΟ ΣΙΜΟΥ- Απόσπασμα από την περιγραφή της 16ης Οκτωβρίου 1956)

Απόσπασμα από το ΒΙΒΛΙΟ του Σίμου, περιγραφή της ημέρας 25 Οκτ 1956.

Μία καταχώρηση, παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, αφού στο τέλος της αναφέρει με ποιους βρίσκεται εκείνη τη βραδιά, στο κλαμπ...

"...Μαζί με τους έλληνες σπουδαστάς, Πέτρο Κουμπέλκα, Φώτο Λαμπρινό, τον τραγουδιστή Τζίμη Μακούλη, τον Δημήτρη, και τον Φουκς, και άλλους Βιεννέζους ζωγράφους, γλύπτας κλπ..."

(ΒΙΒΛΙΟ ΣΙΜΟΥ- Απόσπασμα από την περιγραφή της 25ης Οκτωβρίου 1956)

Ο αναφερόμενος Δημήτρης, είναι ο λογοτέχνης και ζωγράφος Δημήτρης Ρικάκης, και αυτό διευκρινίζεται σε άλλο σημείο του ημερολογίου.

Φωτογραφία που παραθέτει ο Σίμος, από την ημέρα της επίσκεψής του στο σπίτι του Φουκς. Πρόκειται για το έργο CHRIST BEFORE PILATE.

Για τον Φουκς, δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι πρόκειται για τον εξαιρετικό Αυστριακό καλλιτέχνη, Ernst Fuchs, έναν από τους ιδρυτές του Vienna School of Fantastic Realism. Η βεβαιότητα, προκύπτει, από περιγραφή επίσκεψης που κάνει στο σπίτι του φίλου του Φουκς, όπου και παραθέτει φωτογραφία ενός έργου που βλέπει εκεί, και που είναι γνωστό έργο του Ernst Fuchs

Η αναφορά στον μεγάλο σκηνοθέτη του αφηρημένου Κινηματογράφου, Κουμπέλκα, διασταυρώνεται και με την μαρτυρία που δίνει στον γράφοντα ο Φώτος Λαμπρινός το 2002. 



Ο Peter Kubelka, το 1957, έκανε το φιλμ ADEBAR, όπου απέδωσε την ατμόσφαιρα του κλαμπ, με τον ιδιαίτερα δικό του καλλιτεχνικό τρόπο. Στο φιλμ, βλέπουμε σε flicker effect, τα περιγράμματα νεαρών σε ένα περίγραμμα του χορού : Ασπρόμαυρες φιγούρες, χορεύουν ροκ εν ρολ, ενώ η μουσική είναι λούπα και μάλλον πρωτόγονος ρυθμός! Η σημειολογία του φιλμ, παραπέμπει στην καταγωγή του φαινομένου.  Δηλώνει το  Πρώτο,  που σαν Bing Bang, έρχεται από τα βάθη της Ανθρώπινης Ιστορίας. Στο ADEBAR, του Kubelka, δεν έχουμε ένα ντοκιμαντέρ, για όσα συνέβησαν στο θρυλικό κλαμπ. Έχουμε ένα σύντομο καλλιτεχνικό σχόλιο, αφηρημένης ματιάς, που σημαίνει ουσιαστικής, και πέρα από τον περιορισμό της μορφής. Αποτυπώνει την ουσία, μαγικά και ιερατικά, ως πανάρχαια  νεανική κίνηση και ως πρωτογενή ήχο. Το φιλμ, συμφωνεί με την άποψη, ότι το Ροκ, προϋπάρχει του Ροκ, και είναι η Διάθεση, που εκδηλώνεται κάθε φορά και με άλλη μορφή, στην ιστορική πορεία.

(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

Διαβάστε το Πρώτο Μέρος ΕΔΩ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου