Pages

Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014

ΡΟΚ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – Δεύτερο Μέρος

Beach party και μπροστά σε εξέλιξη, Διαγωνισμός Χορού, σε παραλία της Θεσσαλονίκης. Στο κέντρο, σκυμμένος, ο δημοσιογράφος Γιώργος Λιάνης, που κάλυπτε τότε, τις νεανικές εκδηλώσεις (Φωτογραφία του 1965, από το ΑΡΧΕΙΟ του Γιάννη Νέγρη).


Τα πρώτα νεανικά συγκροτήματα
Από την αρχή της δεκαετίας του 1960, μέχρι και το τέλος της Εποχής της Δικτατορίας, τα περισσότερα συγκροτήματα στη Θεσσαλονίκη ακολουθούν τη νοοτροπία της Χρυσής Νεολαίας (δες ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΟΚ, Εκδόσεις Άγκυρα, 2012). Λίγα από αυτά, φαίνονται να έχουν διάθεση προσανατολισμένη στη Βρετανική Εισβολή και στο Καλοκαίρι της Αγάπης.



Η φάση της Ελληνικής Ψυχεδέλειας, όπως διαμορφώνεται στο διάστημα 1970-1973 στην Αθήνα, δεν επηρεάζει σημαντικά τη Θεσσαλονίκη, έτσι δεν εμφανίζονται τότε εκεί, συγκροτήματα σαν τους Poll, Πελόμα Μποκιού, Εξαδάκτυλο, συγκροτήματα δηλαδή ψυχεδελικής κατεύθυνσης και με ελληνικό στίχο.

Το ψυχεδελικό γκρουπ της Θεσσαλονίκης Renaldi (ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα).

Λέγεται ότι underground και ίσως χίπικη διάθεση, αντίστοιχη με των Αθηναίων M.G.C, είχαν οι Fratelli, όπως και οι συνεχιστές τους, Μακεδονομάχοι. Όμως, δείγματα τραγουδιών, από αυτά τα δύο συγκροτήματα, δεν υπάρχουν. Πάντως, μια τέτοια διάθεση, φαίνεται στην ηχογράφηση To Love Somebody, των Renaldi.

Τα μέλη των Renaldi, ήταν: Κώστας Τώτας (πλήκτρα,τραγούδι), Γιώργος Χύμας (ντραμς), Γιώργος Σκλήρης (κιθάρα/ επίσης και Παντελής Δεληγιαννίδης, Γρηγόρης Αποστολόπουλος), Γιώργος Στάντσος (μπάσο/και Γιώργος Ζηκογιάννης), Σώτος Κιρκασιάδης (τραγούδι), και Τάκης Τσώνης (τραγούδι).

Το συγκρότημα VIPS (Γιάννης Αραμπατζής στη νταμς, Σωτήρης Νάγρας στο σαξόφωνο, Χρήστος Τσώτρας στην κιθάρα, Τώνις Στρατής στο τραγούδι, και Άλκης Κακαλιάγκος στο πιάνο)



Τα πρώτα συγκροτήματα της Θεσσαλονίκης (VIPS, Brahms, Spiders, Dreamers, Reformers, Κομήτες κ.α) τα οποία δρουν στο διάστημα 1960-1964, δεν άφησαν έργο, ή τουλάχιστον, μέχρι σήμερα, δεν γνωρίζουμε, τέτοιες ηχογραφήσεις. Στοιχεία, υπάρχουν, μετά το 1964, οπότε και σχηματίζονται συγκροτήματα που αφήνουν τραγούδια. Αυτή η δεύτερη φάση, ουσιαστικά, αποτελεί μετεξέλιξη της πρώτης. Για παράδειγμα, οι Ολύμπιανς, σχηματίστηκαν το καλοκαίρι του 1965, από τέσσερα μέλη των Brahms (Αρβανιτίδη, Κουτσοτόλη, Καλογιαννίδη, Λαζαρίδη), και ένα μέλος των VIPS (Κακαλιάγκο).

Το συγκρότημα B.M.W στο κλαμπ Αριγκάτο.

Τα γνωστότερα συγκροτήματα της «δεύτερης φάσης», είναι:
Ολύμπιανς, Strangers, Up Tight, Pacifics, Monks, B.M.W, Renaldi, Βόρειοι, Greeks.
Παραθέτω ένα χαρακτηριστικό δείγμα των τραγουδιών τους.







Όλες αυτές οι μπουάτ, στην Εποχή της Δικτατορίας, ήταν και τα στέκια της Αντιδικτατορικής Νεολαίας. Τραγούδια, ποιήματα, ανέκδοτα για τον Παπαδόπουλο και τον Παττακό, τα πάντα εκεί, κρατούσαν ζωντανή την ελπίδα, το όνειρο και γελοιοποιούσαν την δικτατορία.
Βεβαίως, οι περισσότεροι φοιτητές που σύχναζαν εκεί, δεν είχαν αισθητικά στεγανά, και δεν διαχώριζαν εαυτούς από τα χορευτικά κέντρα. Πολλούς από αυτούς, θα τους έβλεπες και στην Ρέμβη ή την Χαβάη.

Άλλωστε, εκτός από τα χορευτικά κέντρα, και τις μπουάτ, άλλοι χώροι που συγκέντρωναν την ανήσυχη νεολαία, ήταν και οι περίφημες ταβέρνες της Θεσσαλονίκης. Διότι μερικές από αυτές, ήταν και ροκ, και μπουάτ και καλλιτεχνικά και αντιδικτατορικά κέντρα.

Η μητέρα πασών των ταβερνών, ήταν η ιστορική Δόμνα.
Ένας από τους θαμώνες της, ο λογοτέχνης Κώστας Λαχάς, έγραψε τους στίχους...

Ντουμανιάζει μες στη Δόμνα η κουλτούρα
σούξου-μούξου μανταλάκια και βαβούρα
Αρχιτέκτονες μπλαζέ, με Μαρκούζε αγκαζέ
Θεατρίνοι, δικηγόροι, γίναν όλοι προφεσόροι
κουλτουριάρηδες, ζωγράφοι
κι ο χαφιές, αβέρτα γράφει


Διάβασε το Πρώτο Μέρος ΕΔΩ.



3 σχόλια:

  1. Καλησπέρα, Δεν ξέρω αν το αναφέρετε κάπου αλλού αλλά με τους Fratelli / Μακεδονομάχους έχει κυκλοφορήσει ένα 7ιντσο η B-otherside records

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο δίσκος που κυκλοφόρησε η B-otherside records δεν περιέχει τραγούδια με το συγκρότημα Fratelli ή Μακεδονομάχοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έχετε δίκιο δεν είναι τραγούδια από τις μπάντες αλλά ηχογραφήσεις των Αντωνόπουλου , Καντζού και μάλιστα μιας νύχτας... Παρόλα αυτά παίρνεις μια ιδέα

    ΑπάντησηΔιαγραφή