Κυριακή, 3 Νοεμβρίου 2013

Κώστας Ποθουλάκης-Φιλώτας Βασκαλής (Βίοι Παράλληλοι)

Πάνω : Ο Κώστας Ποθουλάκης (Fever) των Villa 21.
Κάτω : Ο Φιλώτας Βασκαλής (Feel Scars) των Yell-O-Yell.

Villa 21- Yell O Yell



Δύο από τα καλύτερα συγκροτήματα του ελληνικού New wave, και τα πρώτα που παρουσιάστηκαν με την εταιρεία Creep. Οι δύο φίλοι (και οι δύο μουσικοί, ζωγράφοι και στιχουργοί) Κώστας Πο­θουλάκης (με το ψευδώνυμο Fever) και ο Φιλώτας Βασκαλής (με το ψευδώνυμο Phil Scars (ή Feel Scars ή Fill Feel), αποφασίζουν τον Σεπτέμβριο του 1981, να σχηματίσουν το γκρουπ Villa 21. Το όνομα του γκρουπ, ήταν τιμη­τική αναφορά, στην κλινική για νεαρούς σχιζοφρενείς, που ίδρυσε ο ψυχίατρος David Cooper.
Ο  Cooper, ονόμαζε τον εαυτό του «αντιψυχίατρο» και την μέθοδό του «αντιψυχιατρική», θέλοντας έτσι να δείξει την αντίθεσή του με την «ορθόδοξη» ψυχιατρική. 


Απόσπασμα από χειρόγραφο (κόκκινο έγγραφο) του Κώστα Ποθουλάκη, όπου σημειώνεται ο σχηματισμός των Villa 21, τον Σεπτέμβριο του 1981, και αμέσως μετά την διάλυση των Homicide.

Και ο Ποθουλάκης και ο Βασκαλής, είχαν επηρεαστεί πάρα πολύ από τις απόψεις του David Cooper, σχετικά με το τι ακριβώς είναι η τρέλα, ο φόβος και οι διάφορες μορφές ψύχωσης. Πίστευ­αν απόλυτα την άποψη της αντιψυχιατρικής, ότι ο θεωρούμενος ως ψυχικά ασθενής, τις περισσότερες φορές είναι ένας εξαιρετικά προικισμένος άνθρωπος, ο οποίος δεν μπορεί να προσαρμοστεί σε μία κοινωνία μετρίων. Και οι δύο φίλοι, αρχίζουν να γράφουν τρα­γούδια πάνω σε αυτή την ιδέα. Γρήγορα όμως (στα τέλη του 1981), αποφασίζουν να χωρίσουν και να σχηματίσουν δύο ξεχωριστά συ­γκροτήματα. Ο Ποθουλάκης συνεχίζει το σχήμα Villa 21 με την γυ­ναίκα του Άντα Λαμπάρα, και τον Ανδρέα Παπαδόπουλο (το 1983 μέλος των Villa 21 γίνεται και ο Μπάμπης Δαλίδης).


Το τραγούδι Annie's Animal των Villa 21, από τον πρώτο τους δίσκο LP (A Ghost on the move )

Το εξώφυλλο του πρώτου LP των Villa 21 (1983). Είναι μια φωτογραφία contre lumiere, της κόρης του, που τράβηξε ο ίδιος ο Κώστας Ποθουλάκης. Η εικόνα μοιάζει σαν ένα μικρό φάντασμα, που κινείται. Όλο το άλμπουμ, αφορούσε σε παράξενες και ψυχωτικές καταστάσεις. Το τραγούδι που παρατίθεται, το Annie's Animal, παρουσίαζε το πορτραίτο μιας κοπέλας ψυχικά ασθενούς.  Οι στίχοι είναι:
Annie's got an animal deep in her palm. It's not so cute but you can trust it, or you can't trust it. Nature of Wild, it can't be denied. The animal is awake now.It's ready to jump up, to swarm on your neck, to swallow your dry tongue.Nature of Wild, a trip off your mind. Annie is in a sad dream, Annie's incessant screams, ode to the bone, the animal's home...

Funtime, έργο του Φιλώτα Βασκαλή (1983) για το εξώφυλλο του ομώ­νυμου mini LP των Yell O Yell.

Την ίδια χρονιά (1983), ο Φιλώτας παρουσιάζει το πρώτο του, mini LP, αφού έχει σχηματίσει τους Yell O Yell με τους Βαγγέλη Καζιλιέρη και Χάρη Κυρκιλή. Και αυτός, ακολουθεί την ίδια θεματολογία, σύμφωνη με την αρχική πρώτη ιδέα των Villa 21. Και σε αυτό το έργο λοιπόν, υπάρχουν νέοι που είναι ψυχικά ασθενείς. Και αν ο Ποθουλάκης παρουσιάσε το Annie's Animal , ο Φιλώτας, παρουσιάζει την ίδια χρονιά, το Alice in Sufferland, ένα,  παρόμοιο σε θέμα, τραγούδι. 


Το τραγούδι Alice in Sufferland, του Φιλώτα (Yell O Yell/ Funtime, 1983)

Ηρωίδα του Φιλώτα είναι η Αλίκη. Αν η Άννυ, του Ποθουλάκη, κρύβει ένα "ζώο" στην παλάμη της, η Αλίκη, του Φιλώτα, κρύβεται η ίδια, στο υπόγειο, κάτω από την καταπακτή. Το ζωάκι της Άννυ, είναι "άγριας φύσης", μπορεί να πρέπει να το εμπιστευτείς, μπορεί και όχι. Η ιδέα είναι παρόμοια και στο Alice in Sufferland: Το κάθε παιδί-σημειώνει ο Φιλώτας) πρέπει να έχει ,την δική του "πιστή"-"τρελή" Αλίκη. Κάνοντας ένα εξαιρετικό λογοπάιγνιο με το Faith-fool και το Faithful, σημειώνει τελικά: πιστή στην τρέλα και πιστή στο παιδί, αν είναι δυνατόν. 


Villa 21 και Yell O Yell. Και τα δύο αυτά γκρουπ, παρουσιάζουν έργο εξαιρετικά πλούσιο σε ιδέες και εικόνες συμβολικές, που μοιάζουν με μαθη­τεία στον τρόμο. Θέματά τους, τα ψυχικά αδιέξοδα, η μοναξιά των ευαίσθητων και τα προβλήματα προσαρμογής και επικοινωνίας.
Ο Κώστας Ποθουλάκης και ο Φιλώτας Βασκαλής είναι δύο τραγι­κά πρόσωπα του ελληνικού ροκ. Οι βίοι τους παράλληλοι, που στα­ματούν πρόωρα και ξαφνικά, τι παράξενο αλήθεια, την ίδια χρονιά, το 1993. Δύο εξαιρετικά ευαίσθητοι και προικισμένοι καλλιτέχνες, που ανάμεσα σε ψυχικές σκιές, αναζητούσαν την αλήθεια.


1 σχόλιο:

  1. Ο μπασιστας ο Παπαδοπουλος ειναι στελεχος στην Interamerican,στο υποκαταστημα στη Αργυρουπολη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή