Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018

Lou Reed – Πέντε χρόνια από τον θάνατό του

Στις 27 Οκτωβρίου 2013, πέθανε ο τεράστιος καλλιτέχνης του ροκ, Lou Reed. 
Υπήρξε ένας Μετασχηματιστής ένας Transformer, όπως δήλωνε και με τον τίτλο του εκπληκτικού δίσκου του, όπου πραγματοποίησε επιτυχώς τον  μετασχηματισμό της άγριας πλευράς της ζωής, σε Τέχνη.



Και με το συγκρότημά του, τους Velvet Underground, και στην μετέπειτα σόλο πορεία του, ο Lou, έκανε ακριβώς αυτή την εξαίσια μεταμόρφωση. Η Τέχνη, δεν καταγράφει, δεν διδάσκει, δεν ιστορεί, όπως το κάνει η Ιστορία. Μετασχηματίζει δημιουργώντας νέα πραγματικότητα, μέσα από διαφορετική καταγραφή, εξωπραγματική ιστορία και διαισθητική διδασκαλία.
Αυτή, η -μαγική ουσιαστικά- λειτουργία, είναι δύσκολο βέβαια να γίνει κατανοητή, από όσους θέλουν την Τέχνη να είναι ένα προπαγανδιστικό και κατά το γούστο τους, εργαλείο. Τα πορτραίτα των ηρώων που μας έδωσε ο Lou Reed, δεν μπορούν να αποτιμηθούν με ιδεολογικούς ή ηθικούς όρους. Είναι πρόσωπα μιας ροκ τραγωδίας, που όπως η αρχαιοελληνική, κείται πέρα από την ηθική, και την ιδεολογία.




Holly came from Miami F.L.A.
Hitch-hiked her way across the U.S.A.
Plucked her eyebrows on the way
Shaved her legs and then he was a she
She said, hey babe, take a walk on the wild side,
Said, hey honey, take a walk on the wild side.
Candy came from out on the island,
In the backroom she was everybody's darling,
But she never lost her head
Even when she was giving head
She sayes, hey baby, take a walk on the wild side
Said, hey babe, take a walk on the wild side
And the colored girls go,
Doo doo doo doo doo doo doo doo doo

Little Joe never once gave it away
Everybody had to pay and pay
A hustle here and a hustle there
New York City is the place where they said:
Hey babe, take a walk on the wild side
I said hey Joe, take a walk on the wild side

Sugar Plum Fairy came and hit the streets
Lookin' for soul food and a place to eat
Went to the Apollo
You should have seen him go, go, go
They said, hey Sugar, take a walk on the wild side
I said, hey babe, take a walk on the wild side, alright, huh

Jackie is just speeding away
Thought she was James Dean for a day
Then I guess she had to crash
Valium would have helped that bash
She said, hey babe, take a walk on the wild side
I said, hey honey, take a walk on the wild side
And the colored girls say
Doo doo doo doo doo doo doo doo doo





6 σχόλια:

  1. θα διαφωνησω.μεγαλος καλλιτεχνης μεν αλλα επεσε στην εκτιμηση μου καποια επιπεδα οταν λιγα χρονια πριν μια δηλωση του επισκιασε την ΄΄μεγαλη΄΄ αξια του δηλωνοντας λιγα χρονια πριν απο το θανατο του οτι η ποιηση τους ηταν καλυτερη απο τους doors.αν θες να λεγεσαι ΄΄μεγαλος΄΄ καλλιτεχνης δεν κανεις τετοιες δηλωσεις.ας κρινουν οι αλλοι καλυτερα.οταν εγκυροι μουσικα περιοδικα και μουσικοκριτικοι της εποχης εκθειαζαν την ποιηση του μορισον,για τον reed και τους velvet λεγονταν τα μισα. ποτε δεν βγηκε ο μορισον,ο μανζαρεκ ή τα υπολοιπα μελη να δηλωσουν οτι ειναι καλυτεροι απο καποιον αλλο.και πιστευω δεν μεροληπτω αν και δηλωνω ντορσικος και ουχι ρολινγκστονας ή μπητλικος.και αντικειμενικα η ποιηση του μορισον σαφως και ηταν καλυτερη απο του reed και τους velvet.και για να κρινει καποιος πρεπει να εχει μελετησει καλα και την στιχουργικη του μορισον του καθως και την ποιηση του οπως συνολικα και την αντιστοιχη του reed.ο reed ειναι πολυ ΄΄λιγος΄΄ μπροστα στο μεγαθηριο μορισον.ποιος εχει κατσει να ασχοληθει σοβαρα με το τι γραφοταν για την ποιηση του μορισον απο κριτικους λογοτεχνιας και εκεινης της εποχης αλλα και μετα τον θανατο του?ποιος εψαξε να βρει τι λεγοταν στα μουσικα περιοδικα και αρθρα για την ποιηση του και τις κριτικες για τις ποιητικες συλλογες του μορισον?και ολα αυτα μιλωντας για συγκεκριμενες εποχες,χρονικες περιοδους και δουλειες τους.οταν βγαινει ο Michael McClure-ποιητης ειναι για οσους δεν γνωριζουν-και δηλωνει οτι για την συγκεκριμενη χρονικη περιοδο που μεσορανουσε ο μορισον ηταν ο καλυτερος ποιητης της γενιας του τοτε αυτο κατι πρεπει να σημαινει.και κατι αλλο.ως φαινεται,περα απο ματαιοδοξιες και υστεροφημιες,αυτο που μενει μετα θανατον οσον αφορα εναν καλλιτεχνη καθε ειδους,δημοσιογραφο,γιατρο,επιστημονα,ειναι η καλη αναμνηση που εχουμε γι΄αυτον και το εργο του.ενδοκοσμικη αθανασια λεγεται αυτο κυριοι.αν δεν το ξερετε να το μαθετε.τιποτα αλλο δεν μενει.τι αναμνηση καλη να μεινει μετα απο αυτη τη δηλωση του reed για τους doors?γιατι στα ματια μου ο ΜΕΓΑΛΟΣ reed αποδειχτηκε μικρουτσικος.οσο ΜΕΓΑΛΟΣ ειναι ο reed τοση ΜΕΓΑΛΗ ηταν και η απογοητευση μου και η εκπληξη οταν ακουσα τις δηλωσεις του.
    παρενθεση.καποιος φιλος τις προαλλες μου ελεγε οτι ο ταχτσης ηταν πολυ καλος ποιητης.μα κυριοι αυτο που εκανε ο ταχτσης δεν ητο ποιηση.ηταν δημοσιογραφια.ειχε απλα καλη πενα τιποτα περισσοτερο.ουδεμια σχεση με ποιηση οπως την καταλαβαινω εγω ειχε ο ταχτσης.γιατι αλλο οι ποιητικουρες και οι ποιηταδες και αλλα η πραγματικη ποιηση.
    Νικος Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την έννοια του «ατόφιου ροκ εν ρολ» και όχι του επιτηδευμένου, δίνει ο Lou Reed χαρακτηρίζοντας stupid rock & roll τους Doors. Η φράση μπορεί να είναι και σπόντα για κάτι που είχε γράψει κάποιος εκείνη την εποχή. Σε αυτή την περίπτωση τίθεται σε εισαγωγικά, και μάλλον σημαίνει το αντίθετο από stupid. Αν προσέξεις, στο τρταγούδι του Rock n Roll Heart, λέει «I guess I'm just dumb, 'cause I knows I ain't smart/But deep down inside, I got a rock 'n' roll heart». Αν λοιπόν, χαρακτηρίζει και τον εαυτό του dumb, δηλαδή stupid, σημαίνει πως δίνει κάποια διαφορετική σημασία. Η σημασία είναι ότι το rock & roll, είναι απαλλαγμένο από επιτηδευμένα στοιχεία, που κάνουν κάποιον να φαίνεται smart. Τελικά, σε εκείνη την συνέντευξη τι είπε; «Πολλές μπάντες που το παίζουν ψαγμένες είναι χειρότερες από stupid rock & roll μπάντες όπως ...οι Doors». Η γνώμη μου είναι πως μάλλον αποδίδει τιμή στους Doors, παρά τους μειώνει.

      Διαγραφή
    2. υπαρχει δηλωση του να λεει οτι η ποιηση μας ηταν καλυτερη απο τους doors.γραφαμε καλυτερη ποιηση απο τους doors δηλωσε.τι αλλο να πω...σε αλλον δημοσιογραφο περιγραφικα δηλωνει οτι οι velvet ηταν καλυτεροι απο τους doors και πιο underground.
      η σημειολογικη αναφορα που κανετε μπορει να εχει την αξια της αλλα η αναφορα του στους doors ηταν απαξιωτικη.απο που και ως που προκυπτει οτι oi doors γενικα ηταν επιτηδευμενοι?απο πουθενα.
      μπορει να υπαρχει και αυτο το ενδεχομενο που λετε και δεκτη η αναλυση σας η οποια ειναι ενδιαφερουσα ομολογω αλλα δεν με πειθει ωστε να δικαιολογησω τις δηλωσεις του reed.δεν πιστευω δηλαδη οτι υπαρχει κατι πιο ΄΄βαθυ΄΄ στις συγκεκριμενες δηλωσεις του περα απο αυτα που ειπε.δηλαδη εκεινος ειχε καρδια ροκ εν ρολ απαλλαγμενη απο επιτηδευμενα στοιχεια ενω ο μορισον εκανε ΄΄τσιχλα΄΄ ροκ?(ορος σιδηροπουλικος).γιατι αυτο μας λεει ο reed.οτι οι doors ηταν τσιχλα-ροκ.ειναι δυνατον ο μορισον να ηταν τσιχλα-ροκ? δεν θα πω για την ποιηση του μορισον γιατι εσεις ο ιδιος εχετε γραψει αρκετα βιβλια την δεκαετια του 80 που ειχα παρει και διαβασει,μαθητης δημοτικου ημουν τοτε και σιγουρα γνωριζετε τι εστι μορισον.ισως εχετε διαβασει και απο που αντλουσε και ποιες ηταν οι πηγες και οι επιρροες του μορισον-εχει γινει και ερευνα απο την δανειστικη βιβλιοθηκη του κονγκρεσου απο την οποια δανειζοταν και διαβαζε εκει βιβλια του 16ου και 17ου αιωνα και το ποια ηταν αυτα.η ποιηση του μορισον διδασκεται σε πανεπιστημια της αμερικης επισης.πώς λοιπον μετα απο ολα αυτα να χαρακτηρισεις εναν ανθρωπο σαν τον μορισον επιτηδευμενο κανοντας τσιχλα-ροκ?πολλα γκρουπ στο παρελθον και μεγαλα ονοματα καταφερθηκαν εναντια στους doors επισης.ζηλια θα πω εγω.ο reed και οι velvet εχουν την αξια τους,οι doors και ο μορισον εχουν την αξια τους.και οι δυο εκαναν ΑΤΟΦΙΟ ροκ εν ρολ
      θα πω εγω.δεν θεωρω τους velvet ωστοσο καλυτερους απο τους doors.και στεκομαι εκει συγκρινοντας την στιχουργικη τους οπως και την προσωπικη εκτος μπαντας δουλεια τους.
      για τον reed μου απαντησατε γιατι θελατε να μου απαντησετε.για την αναλυση των τραγουδιων για το κιτρινο σουρουπο και κατι που θα ηθελα αν γινεται οχι ομως.

      Διαγραφή
    3. Πού έχει δηλώσει ότι η ποίησή του είναι καλύτερη από του Μόρισον? Στείλε λινκ να το δω. Επίσης, δεν έγρααψα -ούτε ο Λου εννούσε- πως οι Doors ήταν επιτηδευμένοι. Το αντίθετο- τους χαρακτηρίζει stupid rok n roll, όπως και τον εαυτό του. Αλλά αυτό το λέει απαντώντας σε άλλους, ειρωνικά, που χαρακτήριζαν και τον Λου και τον Τζιμ, stupid.

      Διαγραφή
  2. ο reed εχει δηλωσει οτι η στιχουργικη των velvet ηταν καλυτερη απο τους doors και πολλων ακομη μεγαλων συγκροτηματων απαντωντας λακωνικα και κυνικα σε ερωτηση δημοσιογραφου.δηλωσε επισης οτι δεν του αρεσε κανενα συγκροτημα.το λινκ που μου ζητατε υπαρχει στο youtube αλλα δεν μπορεσα να το εντοπισω.εψαξα αλλα..θα ξαναπροσπαθησω να το ψαξω καλυτερα και θα σας το στειλω.τοτε που ειχε γινει ο σαλος με τις δηλωσεις του περι beatles και doors το ειχα δει.
    ο reed δηλωνει κυνικα και ξεκαθαρα και αλλου οτι δεν του αρεσει κανενα συγκροτημα.επισης λεει οτι οι velvet δεν ηταν δημοφιλεις οσο οι doors.δειχνει αυτο να τον ενοχλει πολυ.προσωπικη μου αποψη ειναι οτι βγαζει ενα κομπλεξ κατωτεροτητας.πχ λεει καποιος.''Lou Reed is the most arrogant insecure bastard in rock. Never having ANYTHING good to say about his contemporaries and a stupid philosophy his band nevertheless were fresh and original and a huge influence on others and myself (in particular for me his relentless rhythm structures. See 1969 The Velvet Underground' . A great live LP.) The others in the band also found Lou unbearable and ego insane and left therefor. Like Frank Zappa too arrogant and narrow minded!''

    συμφωνα λοιπον με αυτο που βγηκε στην δημοσιοτητα εχουμε τα εξης:

    Μια σπάνια ηχογραφημένη συνέντευξη του Lou Reed από το 1987 ήρθε στο φως της δημοσιότητας, χάρη στην εκπομπή Blank On Blank του PBS.

    Ο Lou Reed, ο οποίος έφυγε από τη ζωή τον Οκτώβριο του 2013, λέει πως σκοπός των Velvet Undeground ήταν να πηγαίνουν τα τραγούδια σε ένα ανώτερο επίπεδο.

    «Δεν θέλω να ακουστώ ψώνιο αλλά όλα τα υπόλοιπα συγκροτήματα ήταν σε επίπεδο μέχρι τους αστραγάλους ή τα γόνατα. Ήταν απίστευτα ηλίθια. Κι όταν προσπαθούσαν να το κάνουν καλλιτεχνικό το έκαναν χειρότερο κι από το ηλίθιο ροκ εν ρόλ. Κι όταν λέω ηλίθιο εννοώ τους The Doors».

    Όταν δε σε κάποιο άλλο σημείο της συνέντευξης τον ρωτούν για τους Beatles απαντά:

    «Ποτέ δεν μου άρεσαν οι Beatles. Πάντα πίστευα πως είναι σκουπίδια».

    Δηλαδη τι ειδους αλληγορικη ή συμβολικη σημασια εχουν τα λογια του με την παραπανω δηλωση του?καμια για μενα.ο ανθρωπος λεει ξεκαθαρα οτι το επιπεδο της μουσικης του ηταν ανωτερο ολων και πολυ ΄΄λιγοι΄΄ οι αλλοι.οταν αποκαλει τους doors pretentious δηλαδη οτι παιζουν κατι που δεν ειναι,οτι ειναι ροκιζον τοτε δεν υπαρχει κατι πιο ξεκαθαρο απο αυτο.μας λεει δηλαδη οτι οι doors προσπαθουσαν να εντυπωσιασουν προσπαθωντας να κανουν ροκ.αδιανοητη δηλωση.εκεινος προσπαθουσε να εντυπωσιασει κανοντας αυτη τη δηλωση θα πω εγω.στειλτε μου ενα λινκ που να εκφραζει την αποψη σας και να την ταυτιζει με αυτα που λετε περι ατοφιου ροκ εν ρολ ή την δηλωση του και την συνδεση του με το τραγουδι του rock and roll heart.αν και απ΄οτι καταλαβα ειναι μια δικη σας προσωπικη αποψη και συμπερασμα αυτο.

    Δεν πιστευω εν ολιγοις σε αυτο που λετε οτι υποκρυπτεται καποιο βαθυτερο νοημα σε οτι δηλωσε περι doors και beatles.δεν βλεπω φαντασματα στην δηλωση του.προσωπικη μου αποψη.εγω ετσι το καταλαβαινω.αν θελετε να δωσετε καποια ΄΄ανωτερη΄΄ εκβαθυνση του πραγματος σεβαστη η αποψη σας αλλα δεν βλεπω να εχει καποια ουσιαστικη βαση.και πουθενα δεν εχω διαβασει κατι αναλογο τοτε που βγηκε στην επιφανεια η δηλωση του αν και το ειχα ψαξει εκτενως τοτε απο εγκριτα μουσικα περιοδικα και μουσικοκριτικους που ανελυαν τη δηλωση του.αν υπαρχει καποιο αρθρο που να συμφωνει με αυτα που λετε ευχαριστως και με μεγαλο ενδιαφερον να το διαβασω.

    Με την αναλυση των τραγουδιων του κιτρινου σουρουπου θα μπορεσετε να κανετε κατι ή δεν γινεται τελικα?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. συμπληρωμα απο το τελευταιο σχολιο μου..

    Lou Reed always had a standoffish reputation, and that seems to be confirmed with this newly discovered Lou Reed interview footage from 1987. Released by PBS as part of their Blank on Blank series, Reed shared some thoughts about The Beatles, The Doors, and his own music.


    In the interview, Reed says, “I never liked the Beatles… I thought they were garbage. If you say, ‘Who did you like?’ I liked nobody.” He continues, saying, “From my point of view… the other stuff couldn’t come up to our ankles, not up to my kneecap, not up to my ankles, the level we were on, compared to everyone else. I mean they were just painfully stupid and pretentious, and when they did try to get, in quotes, ‘arty,’ it was worse than stupid rock & roll. What I mean by ‘stupid,’ I mean, like, The Doors.”

    Talking about his own music, Reed felt that the Velvet Underground’s purpose was “to elevate the rock & roll song and take it where it hadn’t been taken before.” Ultimately, “what [he] wanted to do [was] write rock & roll that you could listen to as you got older, and it wouldn’t lose anything… It would be timeless, and the subject matter and the literacy of the lyrics.”

    ΑπάντησηΔιαγραφή