n

SWING

Παρασκευή, 6 Μαΐου 2016

ΗΧΟΙ ΚΑΙ ΑΠΟΗΧΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΡΟΚ ΕΝ ΡΟΛ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, 1956-1967 (Κριτική του βιβλίου)

Ο συγγραφέας, Κώστας Κατσάπης ορίζει τρεις φάσεις του ροκ εν ρολ:
Η Πρώτη, την οποία χαρακτηρίζει και πρώιμη, είναι η περίοδος 1955-1963.
Η δεύτερη, τα χρόνια 1963-1966
και
Η Τρίτη 1966 και μετά.

Είναι φανερό, πως με τον όρο «ροκ εν ρολ», εννοεί τη νεανική έκφραση γενικά, εντάσσοντας και την Βρετανική Εισβολή και την ακόλουθη Ψυχεδέλεια. Ένας τέτοιος ορισμός, μάλλον συσκοτίζει, παρά ξεκαθαρίζει τα πράγματα. Νομίζω πως, είναι αδόκιμο να ονομάσεις, έστω και υπό την ευρεία έννοια, ροκ εν ρόλερς, τους χίπις. 
Το ιδίωμα Rock n Roll, έχει ταυτιστεί τόσο πολύ, με έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής, αλλά και με έναν χορό, που είναι αδύνατον να χρησιμοποιηθεί σαν γενικός όρος. 
Κατά τη γνώμη μου, λέγοντας Εποχή του Ροκ εν Ρολ, στην Ελλάδα, εννοούμε τα χρόνια 1956-1960 αλλά επεκτείνουμε και στα χρόνια 1960-63, όπου ισχύει μία ενδιαφέρουσα παραλλαγή του χορού, το τουίστ. Μετά το 1963, το ροκ εν ρολ, εξανεμίζεται κάτω από την  ορμή του νέου ήχου της Βρετανικής Εισβολής, και του αντίστοιχου χορού, shake.
 
Αλλά, και στην περίπτωση που αποφασίζαμε να ονομάσουμε όλα αυτά ροκ εν ρολ, δεν καταλαβαίνω, γιατί, θα έπρεπε να βάλουμε χρονιά εκκίνησης το 1956.
Στο διάστημα 1945-1956, υπήρξε το swing και προς το τέλος αυτού του διαστήματος, οι Υπαρξιστές της Ιπτάμενης Παράγκας. Το Rock n Roll, δεν είναι κάτι διαφορετικό από το swing. Αυτά λοιπόν τα δέκα χρόνια, γιατί να μην τίθενται στην έρευνα για το ροκ εν ρολ στην Ελλάδα;
Με το δεδομένο ότι, στο βιβλίο, δεν αναφέρεται τίποτα για το ελληνικό μπούγκι, βγάζουμε το συμπέρασμα, πως ο Κατσάπης, όταν έγραφε, δεν είχε ακούσει τίποτα για τους έλληνες υπαρξιστές, που αποτελούν και την αρχή (την πρώιμη φάση) του μεταπολεμικού, νεανικού φαινομένου.

Στα θετικά του βιβλίου, αναμφίβολα, τα στοιχεία που αναφέρονται, για το θέμα του «ηθικού πανικού», το πώς δηλαδή, αντιμετώπισαν το ροκ εν ρολ, οι δημοσιογράφοι, η εκκλησία, ο πολιτικός κόσμος, και οι γονείς. Εδώ πράγματι οφείλουμε να πούμε ένα ΜΠΡΑΒΟ! Σε αυτό το κομμάτι, ο Κατσάπης, έχει κάνει καλή έρευνα, που όμως, από μόνη της, δεν αρκεί, για να περιγραφεί το φαινόμενο.
Αν κάποιος, μας περιγράψει με κάθε λεπτομέρεια, το πώς, αντέδρασε η κοινωνία, σε ένα φαινόμενο, αλλά δεν έχει περιγράψει επαρκώς το ίδιο το φαινόμενο, δεν μας έχει φωτίσει.
Αν αναφέρω με κάθε λεπτομέρεια, τι είπαν τα πολιτικά κόμματα, η εκκλησία, και οι διάφοροι μυαλοφυγόδικοι, για τους χίπις, αλλά δεν έχω εικόνα των χίπις, δεν έχω το Woodstock και το Καλοκαίρι της Αγάπης... τι έκανα;
Έτσι λοιπόν, και το βιβλίο ΗΧΟΙ ΚΑΙ ΑΠΟΗΧΟΙ, μας δίνει για την «πρώιμη φάση», σημαντικές πληροφορίες, για το πώς η ελληνική κοινωνία συμπεριφέρθηκε απέναντι στο ροκ εν ρολ, αλλά δεν μας δίνει ... το ροκ εν ρολ, στην Ελλάδα!

Η έρευνα, απαιτεί προσπάθεια για να βρεθούν αρχεία, με υλικό από την κουλτούρα της εποχής, και όχι μόνο, αποδελτίωση εφημερίδων.  Απαιτείται ακόμη, μεγάλη προσοχή, στην μεταφορά πληροφοριών που μας δίνουν προηγούμενοι «ερευνητές». Δεν είναι δυνατόν, να αναπαράγουμε την «πατάτα», πως πρώτο συγκρότημα ροκ εν ρολ, στην Ελλάδα, ήταν οι ... Adams Boys!

Και στο βιβλίο αυτό, η εποχή του ελληνικού Ροκ εν Ρολ, παραμένει, εν πολλοίς, σκοτεινή. Δεν έχουμε, τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν, ούτε περιγραφές, εικόνες από τα βασικά γεγονότα.
Οι εφημερίδες, μας δίνουν αυτό που ήθελαν να δουν οι δημοσιογράφοι, αλλά όχι και αυτό, που πραγματικά συνέβαινε.

Έτσι, και για τις συναυλίες του Στόλου στο Ζάππειο, και για τους χορούς στους κινηματογράφους, και για το μεγάλο πάρτι στο Chez Nous, εξακολουθούμε να μην έχουμε τίποτα ουσιαστικό, πέρα από μαρτυρίες, κακόβουλα  ρεπορτάζ, και διαδώσεις. Δεν έχουμε την ιστορία του Φλοίσκου, δεν έχουμε εικόνα, από τους ροκενρολίστες στο βασικότερο κλαμπ, το Top Hat, που ήταν ότι και το Κύτταρο, στην εποχή της Δικτατορίας. Ποια ήταν τα στέκια; Ποιοι πήγαιναν; Τι έκαναν; Ποια τα τραγούδια; Τίποτα. Δεν νιώθουμε την ανάσα εκείνης της νεολαίας. Δεν περιγράφεται η κουλτούρα τους: η σκέψη, ο τρόπος ντυσίματος, οι παρέες, δεν υπάρχουν φωτογραφίες που να μας δείχνουν πρόσωπα και καταστάσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου