Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2018

1975-1980. ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΡΟΚ ΑΝΑΖΩΠΥΡΩΣΗΣ

Άνοιξη του 1978. Το συγκρότημα Σπυριδούλα με την πρόσθεση του Παύλου Σιδηρόπουλου. Από αριστερά: Νίκος Σπυρόπουλος (Κιθάρα), Μάκης Μπλαζής (Μπάσο), Ανδρέας Μουζακίτης (Ντραμς), Κώστας Κουρεμένος (Τραγούδι), Βασίλης Σπυρόπουλος(Κιθάρα) και Παύλος Σιδηρόπουλος (Τραγούδι).


Με τον όρο Ροκ Αναζωπύρωση εννοούμε την επανεμφάνιση του ροκ μετά την πτώση της χούντας, και ύστερα από τη διετία του ανταρτορόκ (1974-75) όπου η ψυχεδελική έκφραση «πάγωσε» και κυριάρχησε η στρατευμένη τέχνη.

Η επανεμφάνιση της ψυχεδελικής κουλτούρας δεν σημαίνει και την επανεμφάνιση των ιστορικών συγκροτημάτων, αφού όλα, με την εξαίρεση των Socrates, είχαν διαλυθεί. Επανεμφανίζονται όμως (με καινούρια σχήματα) μερικοί από τους βασικότερους της ψυχεδελικής περιόδου, που είχαν μπει, εκόντες άκοντες, σε «χειμερία νάρκη». Αυτοί λοιπόν οι «παλαιοί», μαζί με το νέο αίμα, τα συγκροτήματα δηλαδή της μεταπολιτευτικής γενιάς, δημιουργούν τη Ροκ Αναζωπύρωση, που χρονικά τοποθετείται στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1970 (1975-1980).


Το 1976, γίνεται ευδιάκριτο ότι η ανταρτοκουλτούρα έχει κουράσει τη νεολαία. Η δημοτικότητα του αντάρτικου τραγουδιού πέφτει, τα περισσότερα «Πολιτικά Καφενεία» κλείνουν και αρχίζει να εμφανίζεται ξανά η ροκ κουλτούρα.

Η Ροκ Αναζωπύρωση είναι χρόνια ζυμώσεων. Περίοδος που αναβιώνουν οι παλαιοί ψυχεδελικοί με ωριμότερο και εκφραστικότερο λόγο. Περίοδος της λαμπερής γιορτής (Crazy Love, στου Ζωγράφου) αλλά και περίοδος με εξαιρετικά σκοτεινά σημεία (Drug culture). Περίοδος που εμφανίζεται η νέα γενιά του ροκ, η αμφισβήτηση της πλατείας Εξαρχείων, αλλά και περίοδος που εμφανίζεται το New Wave και κυρίως το πανκ, ο εσωτερικός «εχθρός» του παραδοσιακού ροκ, που θα ταράξει τα νερά διαγράφοντας μια περιπετειώδη πορεία, στην επόμενη δεκαετία.

Τα σημαντικότερα έργα τέχνης και καλλιτεχνικές ομάδες, στη διάρκεια της Ροκ Αναζωπύρωσης.

1.ΑΛΔΕΒΑΡΑΝ (1976)
Σκηνοθεσία-Σενάριο: Ανδρέας Θωμόπουλος.

Το φιλμ «Αλδεβαράν» παρουσιάζει μια χώρα που βρίσκεται σε πτώση. Πρω­τεύουσά της, το «Αλμικανταράτε».
Είναι προφανές, ότι ο Θωμόπουλος δημιουργεί μία πικρή ωδή στην επαναστατική παρακμή της μεταπολιτευτικής Ελλάδας. Ο νο­σταλγός της επανάστασης αναφέρεται στο Αλμικανταράτε (δηλαδή στην Αθήνα της εποχής) με τους στίχους…

Χαίρε που όλα σου είναι πελώρια
Χαίρε που η τύχη σου στάζει γονόρροια
Χαίρε Αλμικανταράτε του Αλδεβαράν
Χαίρε καμπαναριό
που οι καμπάνες του
πια δεν βαράν
Χαίρε συνάρτηση πολλών μεταβλητών
Χαίρε μιγαδικέ
Χαίρε υπερωκεάνιο 15000 τόνων
Χαίρε Τιτανικέ


2. ΟΞΕΙΣ ΜΕΤΑΛΛΟΥ ΗΧΟΙ ΠΕΡΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΙΣ ΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΑΠΟΘΑΡΡΥΝΣΗΣ (1979)
Γιόλα Αναγνωστοπούλου.

Η ποιητική αυτή συλλογή, έχει βασική αναφορά στην drug culture, μια υποκουλτού­ρα του ροκ που ονομάζουμε και «Κίτρινο Σούρουπο». Τα ποιήματα της Γιόλας και ο δίσκος του Παύλου Σιδηρόπου­λου ΦΛΟΥ, είναι τα αντιπροσωπευτικότερα έργα του Κίτρι­νου Σούρουπου. Η drug culture, δεν αποτελεί γενική διάθεση της νεολαίας. Απο­τελεί μια ξεχωριστή ομάδα ιδεών και συμπεριφορών που και σε προηγούμενες εποχές υπάρχουν, αλλά καλλιτεχνικά εκδηλώνο­νται φανερά για πρώτη φορά, στη διάρκεια της Ροκ Αναζωπύρω­σης. 


3. Φλου (1979)
Παύλος Σιδηρόπουλος και Σπυριδούλα


Το «Φλου», είναι ίσως το γοητευτικότερο έργο της Ροκ Αναζω­πύρωσης. Δεν είμαστε σίγουροι πότε έχουν γραφτεί τα τραγούδια, παρόλο που υπάρχει μαρτυρία του ίδιου του Παύλου, που μιλά για μια δη­μιουργική περίοδο 1970-76. Παλαιότερα πρέπει να είναι το Ξέσπασμα, ο Μπάμπης ο Φλου και το 69 Με Κάποιον Φίλο. Τα τρία αυτά συνδέονται καλά με το προηγούμενο έργο του Παύλου. Τα υπόλοιπα, όμως, που συνδέ­ονται με το πνεύμα του Κίτρινου Σούρουπου, ή που εμφανίζουν χαρακτηριστικά νοσταλγίας και αμφισβήτησης, πρέπει να γράφτηκαν (ή να ολοκληρώθηκαν) μετά το 1976.


4.Τα Χταπόδια  

H πρώτη καλλιτεχνική ομάδα που σχημα­τίζεται στα Εξάρχεια, μετά την πτώση της χούντας. Πήρε το όνομά της από το βιβλιοπωλείο Octopus Press (φωτο), του Τέο Ρόμβου, το οποίο άνοιξε το 1974, και το 1976, ήταν πια κέντρο δράσης σπουδαίας ομάδας καλλιτεχνών. Τ
ο Βιβλιοπωλείο,  λειτούργησε ως “κέντρο πολλαπλασιασμού και διάδοσης παράξενων ιδεών” στην οδό Κωλέττη στα Εξάρχεια, και ήταν το πρώτο βιβλιοπωλείο που έκαψαν οι  φασίστες. Η φωτογραφία έχει τραβηχτεί από το Νίκο Θεοδοσίου την επόμενη μέρα της φασιστικής επίθεσης από τη «Νέα Τάξη».

6.Σχεδιοποιήματα και Σχεδιοιστορίες του Ηλία Πολίτη

Ο Ηλίας Πολίτης (φωτο), υπήρξε ο πρώτος πληνθέτης που μιλά για την Ροή (που ταυτίζει με την μεγάλη ενέργεια της ύπαρξης), για το χρέος να βγούμε από το κελί μας (ή το κλουβί μας), για την άρνηση των πάντων, την αυτογνωσία και την μετάβαση στην πραγματική ζωή.Δημιουργεί ιστορίες και σχέδια, και γράφει ποιήματα. Η δράση του αρχίζει πριν τα Χταπόδια, από το 1972 ακόμα. Τυπώνει τα έργα του σε μορφή περιοδικών και τα πουλάει στο δρόμο.


7.ΚΡΟΚ και EXARCHIA SQUARE BAND
Το 1977, μερικά μέλη της ομάδας Χταπόδια (Ζυγομαλάς, Πολίτης,Δαβίδ ο Σεπτός), αλλά και άλλοι καλλιτέχνες και απλά φρικιά, δημιουργούν μια παρέα με τον Νικόλα Άσιμο, ο οποίος ήδη έχει εγκατασταθεί στο ημιυπόγειο διαμέρισμα της οδού Αραχώβης (Εξάρχεια). Αυτή η παρέα, ονομάζεται από τον Άσιμο, ΚΡΟΚ, και αποτελεί την δεύτερη σημαντική καλλιτεχνική ομάδα των Εξαρχείων στην περίοδο της Ροκ Αναζωπύρωσης.
Οι Κροκ ή Κροκάνθρωποι, σχηματίζουν το συγκρότημα EXARCHIA SQUARE BAND και ακολουθούν Κροκ συμβάντα. Γνωστότερα από αυτά, οι παραστάσεις στο ΣΟΥΣΟΥΡΟ και στο ΤΑΔΕ ΕΦΗ. 


8. Η Συναυλία της Βροχής (1979)
Δημήτρης Πουλικάκος και φίλοι.

Από τα γνωστότερα περιστατικά της Ροκ Αναζωπύρωσης, είναι η ιστορική πια Συναυλία της Βροχής. Ονομάστηκε έτσι, λόγω των συνεχών αναβολών εξαιτίας βροχής.
Πραγματοποιήθηκε τελικά στις 10 Ιουνίου 1979 και είναι περισσότερο γνωστή ως Crazy Love στου Ζωγράφου, αφού ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε δίσκο με αυτό το όνομα.
Πρωταγωνιστής είναι ο Δημήτρης Πουλικάκος, ο οποίος, ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση μαθητών του Β’ Γυμνασίου Ζωγράφου, συγκεντρώνει την παλιά ψυχεδελική φρουρά που ανασυντάσσεται στο τοπικό ανοιχτό γήπεδο μπάσκετ. Η συναυλία αποτελεί λοιπόν και μια καταμέτρηση δυνάμεων από την ψυχεδελική παρέα της εποχής της δικτατορίας. Οι «εναπομείναντες», είναι φανερό ότι αναγνωρίζουν ως αρχηγό τους τον Πουλικάκο. 


9.Μεταφοραί Εκδρομαί Ο Μήτσος (1976)

Δημήτρης Πουλικάκος

Η κυκλοφορία αυτού του δίσκου, το 1976, υπήρξε καταλυτική στην δημιουργία της Ροκ Αναζωπύρωσης, όμως τα τραγούδια είναι γραμμένα στην εποχή της δικτατορίας.
Ο δίσκος ΜΕΤΑΦΟΡΑΙ ΕΚΔΡΟΜΑΙ "Ο ΜΗΤΣΟΣ" είναι ένα σπάνιο διαμάντι του ροκ. Τα χρόνια που ακολούθησαν έδειξαν ότι επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τις επόμενες γενιές, και σήμερα μπορούμε να μιλήσουμε για ένα έργο διαχρονικό.


10.Trash (1977)
Οι Trash, σχηματίζονται το 1977 με αρχηγό, τον κιθαρίστα, συνθέτη και τραγουδιστή Γιάννη Μπελτέκα. Παρουσιάζουν στα κλαμπ δικά τους πανκ-new wave τραγούδια. Είναι οι πρώτοι του ελληνικού πανκ-new wave.


11.Παρθενογένεσις 1978

Σχηματίστηκαν το φθινόπωρο του 1978, με αρχηγό τον Γιώργο Μακρίδη. Παρουσιάζουν μια προκλητική συμπεριφορά και τραγούδια (με αγγλικό στίχο) που μπορούν να συσχετιστούν με το πνεύμα του πανκ. Σε «Μανιφέστο» που κυκλοφορούν το Πάσχα του 1979, γράφουν…
«Δεν έχει ψυχή και ούτε αξίζει. Είναι παλιό και σκουριασμένο και δεν δουλεύει…»
Στις συναυλίες που δίνουν, εξηγούν ότι αυτό το μυστηριώδες «παλιό» και «σκουριασμένο», «που δεν έχει ψυχή», είναι το ροκ, που έχει πεθάνει και «αν το πιστέψεις, τότε το πτώμα του σε εγκλωβίζει». Οι 
Παρθενογένεσις και οι Trash, δημιουργούν την έκρηξη του πανκ στην Ελλάδα. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου