n

SWING

Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2014

Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ JIM MORRISON– Πολλοί Έλληνες, ανάμεσα στους Προσκυνητές, κάθε χρόνο....

Κοπέλα στον τάφο του Jim Morrison (Φωτογραφία  Michelle Campbell)

Στις 3 Ιουλίου 1971, ο μεγαλύτερος μύθος του Ροκ, ο Jim Morrison, πέθανε ξαφνικά, στο Παρίσι.
Λίγες μέρες πριν τον θάνατό του, τι παράξενο, καταβάλλοντας ο ίδιος ένα μεγάλο χρηματικό ποσό, αγόρασε «χρόνο ταφής»,  τον τάφο του δηλαδή, (για ποιο λόγο άραγε;) στο περίφημο Νεκροταφείο   Père Lachaise. Εκεί θάφτηκε. Τα χρήματα που είχε δώσει ο Jim,  έφταναν για 30 χρόνια. Μετά, θα έπρεπε να γίνει εκταφή των οστών και να μεταφερθούν. Όμως, το 2001, ο Γάλλος Υπουργός Πολιτισμού, αποφάσισε, η νεκρική κλίνη, να παραμείνει για πάντα εκεί, αφού ο τάφος αυτός, θεωρήθηκε (και δικαίως) μεγάλη τιμή, για το Παρίσι. 




Στις 3 Ιουλίου, κάθε χρόνο, διάφοροι νεαροί, που συρρέουν εκεί, από όλο τον κόσμο, στήνουν χορούς, τραγουδώντας τα τραγούδια των Doors (Φωτ. Michelle Campbell)

Από το 1971,  παρέες νεαρών, από όλο τον κόσμο, πηγαίνουν, σε διάφορες ημερομηνίες, να προσκυνήσουν τον τάφο. 


Φωτογραφία του «παλαιού» τάφου, με την χαμένη προτομή του Jim. Ο «παλαιός» τάφος, είχε μία απλή πέτρα με την ένδειξη JIM MORRISON 1943-1971, πάνω στην οποία, το 1981, τοποθετήθηκε προτομή . Η προτομή, κλάπηκε από άγνωστους φαν, τον Μάιο του 1988, και έμεινε μόνον η πέτρα. Αργότερα, η οικογένεια, αντικατέστησε την πέτρα με άλλη, που έφερε την γνωστή επιγραφή ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ. Όλες οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες που συνοδεύουν το άρθρο, δείχνουν τον «παλαιό» τάφο.

Το προσκύνημα, μοιάζει με πανηγύρι, με  θρησκευτική εορτή. Επισημότερη, είναι η μέρα της 3ης Ιουλίου, που ονομάζεται και το «Πέρασμα»,  στον Παγωμένο Κήπο. Μία άλλη εορτή, είναι η επέτειος γέννησης, δηλαδή η 8η Δεκεμβρίου. Ανάμεσα σε αυτές, τις δυο μεγάλες εορτές, υπάρχουν, άλλες, μικρότερες, σχεδόν ποτέ δεν σταματά το προσκύνημα. 

Προσκηνυτής, έχει ξαπλώσει στον τάφο, επιχειρώντας, ίσως ταύτιση με τον  Jim ! (Φωτ. Michelle Campbell)

Ποιοι είναι όλοι αυτοί, οι νεαροί προσκυνητές, που διατηρούν άσβεστη τη μνήμη του Lizard King;
Δεν είναι όλοι ίδιας διάθεσης, δεν πηγαίνουν όλοι εκεί, για τον ίδιο λόγο.
Υπάρχουν αυτοί που θέλουν να βρουν μια ευκαιρία να ξεσπάσουν κάνοντας διάφορες τρέλες. Άλλοι μπορεί να ξαπλώσουν πάνω στον τάφο, πιστεύοντας ο καθένας ότι φορτίζεται από ενέργεια ή ότι απαλλάσσεται από κακό μάτι. Άλλοι απλώς θα χορέψουν ανοίγοντας μια σαμπάνια, με την παρέα. 

Άλλοι πηγαίνουν να βρουν γκόμενο, να κάνουν καμάκι.. Μπορεί, να δεις και φωτογράφηση για περιοδικό, μοντέλα να φωτογραφίζονται με στυλ τεθλιμμένης χήρας. Οι πιο κάφροι, αναζητούν να σουτάρουν παρέα μα τον αγαπημένο νεκρό! Διάφοροι τύποι, κουβαλάνε την τρέλα τους, μέχρι το μνήμα.

Τηλεόραση ως προσωρινή εγκατάσταση πάνω στον τάφο, και νεαρή, σε στιγμή διαλογισμού (Φωτ. Michelle Campbell)

Οι περισσότεροι όμως, πηγαίνουν στο Νεκροταφείο, με σεβασμό, και θέλοντας από βάθη ψυχής,  να επικοινωνήσουν με το αιώνιο πνεύμα. Από αυτούς, αρκετοί, ομολογούν ότι έχουν νιώσει ένα είδος σατόρι. Μια στιγμή έκλαμψης, σαν να τους άνοιξε μία Πόρτα.
Πολλοί είναι και οι Έλληνες, που προσκυνούν ταπεινά κάθε χρόνο.
Γνωρίζω μερικούς. Μία είναι  αξιοσημείωτη Κρητικιά, η Μαρία Καντάρα
Σε συζήτησή μου μαζί της, μου είπε πως η επίσκεψή της στον τάφο, ήταν η αιτία ν αλλάξει ζωή. Έχει ενδιαφέρον να ακούσουμε την δική της μαρτυρία. 



Ο Τάφος, όπως είναι σήμερα, με την πλάκα όπου και αναγράφεται ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ.
Η φράση αυτή, πρέπει να ερμηνεύεται ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΠΙΣΤΗ, δηλαδή, ότι ο Jim Morrison, έζησε σύμφωνα με την πίστη που είχε σε κάποιον δικό του θεό. Η λέξη ΔΑΙΜΩΝ, είναι αρχαιοελληνική και δεν πρέπει να συγχέεται με τη σημερινή λέξη «Δαίμονας», που σημαίνει τον Σατανά, το Κακό Πνεύμα. Δες και ΙΛΙΑΔΑ α,222 και γ,420 και τ,188 όπου «δαίμων» σημαίνει θεία ουσία, θεία οντότητα, που δεν μπορεί κάποιος να την ονομάσει ή να την προσδιορίσει, αλλά εκ των φαινομένων, βγάζει το συμπέρασμα πως πρόκειται περί δυνάμεως υπερφυσικής.

5 σχόλια:

  1. ενδιαφερουσα συνεντευξη απο ελληνα φαν του μορισον.διεκρινα ενα σημειο αξιο επισημανσης.το οτι τα τραγουδια του μορισον σε συγκριση με τη ποιηση του ειχαν τεραστιες διαφορες.αλλωστε η ποιηση του ηταν κατι το βαθυτερο και δεν θα ειχε τοσο απηχηση στο ευρυ κοινο της εποχης.δεν μελωποιουνται και ολα τα ποιηματα αλλωστε.
    επισης αν καποιος γνωριζει αν υπαρχει το δευτερο βιβλιο με ανεκδοτα ποιηματα του μορισον αλλα σε ελληνικη μεταφραση με τιτλο The American Night: The Writings of Jim Morrison, Vol. 2 ας δωσει τα φωτα του.προσωπικα το συγκεκριμενο βιβλιο το εχω ψαξει παντου και δεν κατορθωσα να το βρω σε ελληνικη μεταφραση.αν ξερει καποιος κατι και θελει να βοηθησει ας το πει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Την πιο διεξοδική ίσως ανάλυση για την έννοια του δαίμονος στην αρχαία Ελλάδα την έχει κάνει ο E.R. Dodds στο κλασικό πλέον The Greeks and the Irrational (έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Καρδαμίτσα). Η έννοια του δαίμονος έχει μακρά ιστορία στην αρχαία ελληνική σκέψη.

    Στον Όμηρο σημαίνει ένα είδος προσωπικής θνητής θεότητας που ενυπάρχει στο άτομο και το συνοδεύει από τη γέννηση έως τον θάνατό του.

    Στην λεγόμενη προσωκρατική φιλοσοφία, αποθεοποιείται μερικώς (γίνεται αντιληπτός ως θεϊκός, ή θεϊκής φύσης σύνδεσμος με τον Κόσμο), εξελίσσεται και παίρνει τη σημασία της ψυχής, του χαρακτήρα, ή της ατομικής μοίρας. Π.χ. το γνωστό απόφθεγμα του Ηράκλειτου «ήθος ανθρώπω δαίμων», που σημαίνει ότι το πεπρωμένο κάθε ανθρώπου καθορίζεται από τον χαρακτήρα του.
    Αντίθετα, το σωκρατικό «δαιμόνιον» αποτελεί ένα πισωγύρισμα στην ομηρική έννοια της λέξης.

    Στις φιλοσοφικές σχολές και ρεύματα της ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής (επικουρισμός, στωικισμός και κυνισμός) συναντάμε ως κοινό φιλοσοφικό στόχο την ευδαιμονία. Ευδαιμονία δεν σημαίνει ευτυχία (που είναι ζήτημα καλής τύχης) αλλά μεθοδική προσωπική προσπάθεια για να είναι σε υγιή και ισορροπημένη κατάσταση ο εσώτερος δαίμων μας (ο οποίος δεν θεωρείται πλέον θεότητα). Η φράση «κατά τον δαίμονα εαυτού» ήταν διαδεδομένη φιλοσοφική ευχή, η ανώτατη φιλοσοφική διάκριση και τέλος η ανώτατη διάκριση που μπορούσε να απονεμηθεί (μετά θάνατον) σε έναν θνητό. Να ζεις κατά τον δαίμονά σου σήμαινε να είσαι ο εαυτός σου (αφού φυσικά τον έχεις προηγουμένως ανακαλύψει με τα εργαλεία που σου παρέχει το φιλοσοφικό ρεύμα της αρεσκείας σου) και όχι αυτό που θέλουν οι άλλοι να σε κάνουν (η κοινωνία, το κατεστημένο κλπ), να ζήσεις τη δική σου ζωή κι όχι τη ζωή που σου έχουν δρομολογήσει κάποιοι άλλοι.

    Πιστεύω ότι αυτή είναι η έννοια του εν λόγω αποφθέγματος στον τάφο του Μόρισον και ότι την αξίζει όσο και οι αρχαίοι φιλόσοφοι που τη δημιούργησαν (και ειδικά οι Επικούρειοι και οι Κυνικοί, που είναι και οι προπάτορες αυτής της στάσης ζωής, η οποία διαμέσου των αιώνων έφτασε στη σύγχρονη εποχή με την ονομασία «ροκ»).

    Δυστυχώς δεν υπάρχουν σχετικές εργασίες αναρτημένες στο διαδίκτυο, για να παραπέμψω.

    YΓ. Ωραία φωνή η κρητικιά. Και τα λέει και ωραία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. -...ας θυμηθούμε δε, με αφορμή τα ως άνω ενδιαφέροντα περί την ερμηνεία της σχετικής έννοιας, και κάτι από το "ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ" της Αικ.Τσοτάκου-Καρβέλη:
    "Δαίμων, ο ΄
    στον Όμηρο η λέξη δαίμων είναι ταυτόσημη με τη λέξη θεός. Όταν δεν αναφέρεται σε συγκεκριμένο θεό ή θεά, σημαίνει πνεύματα διαφόρων δυνάμεων, καταστροφικών ή ευεργετικών (από εκεί και οι λέξεις ευδαίμων,δυσδαίμων) ή δυνάμεων με καθολικότερο κύρος, όπως η Ειμαρμένη, η Ανάγκη, η Μοίρα. Σημαίνει ακόμη ένα πλήθος από μικρές θεότητες, όπως οι Νύμφες, οι Σειληνοί, οι Κορύβαντες, οι Τελχίνες, οι Δάκτυλοι κ.ά., που συνήθως είναι χθόνια ή γονιμικά πνεύματα. Στον Ησίοδο εξάλλου σημαίνει τους νεκρούς που μεταβάλλονται σε δαίμονες.".
    (Σελίδα 74 από το προαναφερθέν πόνημα, εκδόσεις: ΣΟΚΟΛΗ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. καποια μηνυματα μου δεν ανεβαινουν.γιατι? ειναι αντιδεοντολογικα? δεν καταλαβαινω μεσιε νταλουκα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Iґm sick of dour faces
    Staring at me from the T.V...

    ΑπάντησηΔιαγραφή