Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2018

Birthday Party, New Order και Fall (Τριήμερο στο Σπόρτιγκ, 1982)


Μια εικόνα, χίλιες λέξεις. Ένας από την ομάδα διοργάνωσης του Τριήμερου, προσπαθεί να απομακρύνει τον Nick Cave, από τα χέρια των ενθουσιασμένων ελλήνων φαν. Ο τραγουδιστής των Birthday Party, μοιάζει να βρίσκεται σε άλλη διάσταση, και πέρα από τον χρόνο. Φωτογραφία Γιώργος Τουρκοβασίλης, 17 Σεπτ 1982, Σπόρτιγκ.  


Το ιστορικό Τριήμερο πραγματοποιήθηκε στο κλειστό γήπεδο μπάσκετ Σπόρτιγκ, στις 17, 18 και 19 Σεπτεμβρίου 1982.
Τρία από τα καλύτερα συγκροτήματα του post punk, ήρθαν στην χώρα μας, και δημιούργησαν επί σκηνής, εικόνες και μουσικές, που επηρέασαν καταλυτικά, τα μουσικά πράγματα στην Ελλάδα. Το Τριήμερο, επέδρασε επιταχυντικά στην ανάπτυξη του ελληνικού new wave, φέρνοντας δύο μυθικά πρόσωπα της νέας σκηνής (Nick Cave, Mark Smith) αλλά και τους εναπομείναντες των Joy Division ύστερα από την αυτοκτονία του Ian Curtis.
Το 1982, με αυτό το Τριήμερο, αλλά και με άλλα γεγονότα της ίδιας χρονιάς, γίνεται έτος καμπής, και σημείο κατακόρυφης ανόδου του ελληνικού new wave.




1982: Ποια ήταν η κατάσταση του ελληνικού new wave


Το 1982, χρονιά που γίνεται το Τριήμερο, υπάρχει ήδη διαμορφωμένη μια ισχυρή σκηνή ελληνικού new wave που καταχωρίζεται δισκογραφικά από το 1981 κυρίως με τα πρώτα άλμπουμ των: Sharp Ties (Get That Beat, 1981), των Magic De Spell (Nightmare,1981), του Γιάννη Μπελτέκα (Yannis Beltekas, 1981) και του Γιώργου Βανάκου (If You Want Go To Amsterdam, 1981). Η τεράστια επιτυχία του δίσκου Get That Beat, των Sharp Ties, έχει προκαλέσει ένα κύμα που εξαπλώνεται, επηρεάζοντας ακόμη και παλαιοροκάδες. Ο Παύλος Σιδηρόπουλος, είναι ο πρώτος από το παραδοσιακό ροκ που αναγνωρίζει την καλλιτεχνική αξία του new wave, τραγουδώντας το 1978, Tom Robinson, συνεργάζεται με τους Sharp Ties το 1981, και φορά κονκάρδα PIL στο εξώφυλλο του δίσκου του Εν Λευκώ, το 1982. 


Ένας άλλος παλαιοροκάς, ο Λήτης, αλλάζει ριζικά το 1982, και περνά στο New Wave.
Για την δυναμική παρουσία του ελληνικού New Wave το 1982, δες και ΕΔΩ .



Το 1982, και πριν από τους Birthday Party, New Order και Fall, έδωσαν συναυλίες στην Αθήνα, και άλλοι ξένοι καλλιτέχνες του New Wave. Σημειώνω τους:

Boomtown Rats, στις 21 Μαρτίου 1982 στο Σπόρτιγκ 
Talking Heads και Tom Tom Club, στις 22 Ιουλίου 1982, στο Γήπεδο του Παναθηναϊκού, και
Roxy Music, στις 3 Σεπτ 1982, στο γήπεδο του Απόλλωνα.
Όλα αυτά, είχαν προετοιμάσει το έδαφος, ώστε το Τριήμερο 17, 18 και 19 Σεπτ, να γεμίσει το Σπόρτιγκ.




Οι Birthday Party
Έπαιξαν την πρώτη μέρα, 17 Σεπτ 1982.
Στην φωτο, βλέπουμε τον Nick Cave να τραγουδά, καθώς κρατά το απλωμένο χέρι του Λάμπρου Τσάμη (R.R. Hearse).
Ο Λάμπρος, σε όλη την διάρκεια στην πρώτη σειρά, εντυπωσιάζεται τόσο από την σκηνική παρουσία του Κέηβ, ώστε αντιγράφει κινήσεις και πόζες, και τον βλέπουμε μετά, συχνά, στην Σοφίτα του Ηρακλή, να κυλιέται στο πάτωμα, όπως έκανε στο Σπόρτιγκ ο Κέηβ. 
Σαπόρτ σους Birthday Party ήταν οι δικοί μας Metro Decay, που αποδοκιμάστηκαν από κάποιους ανεγκέφαλους θεατές (για τα ελληνικά συγκροτήματα του Τριήμερου, δες ΕΔΩ )




Οι The Fall
Έπαιξαν την δεύτερη μέρα, 18 Σεπτ 1982, με σαπόρτ τους Magic De Spell.
Η φωτογραφία  είναι τραβηγμένη από τον Kosta Starman. Οι Fall, δεν είχαν κάτι αλλόκοτο ή προκλητικό στην αμφίεση, το αντίθετο, τα ρούχα τους ήταν απλά και συνηθισμένα. Όμως, αυτό που έβγαζε ο Mark Smith, ήταν κάτι πρωτόγνωρο και πολύ προχωρημένο για live. Ο άνθρωπος, δεν τραγουδούσε ακριβώς, θα έλεγες πως έλεγε δυνατά πρόζα, πάνω σε μια τραχιά επαναλαμβανόμενη μουσική, κοφτερή σαν ξυράφι. 
Περισσότερα για την εμφάνιση του συγκροτήματος, δείτε ΕΔΩ .

Οι New Order
Έπαιξαν την τρίτη μέρα 19 Σεπτ 1982, με σαπόρτ τους FMQ (Φωτ. Θόδωρος Παπαδόπουλος).
Το γκρουπ, ουσιαστικά ήταν οι Joy Division, χωρίς τον Ian Curtis ο οποίος είχε αυτοκτονήσει το 1980. Στους τρεις εναπομείναντες (Bernard Sumner, Peter Hook και Stephen Morris) είχε προστεθεί η Gillian Gilbert (πλήκτρα) κοπέλα του Morris.
Γι αυτούς, όπως και για τους Joy Division, υπήρχε τότε η φήμη πως ήταν νεοΝαζί. Καμία σχέση. Στην πραγματικότητα, συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο, ήταν ένα εκπληκτικό συγκρότημα με έντονες αντιναζιστικές αναφορές, όμως το ραδιο αρβύλα, και κάποιοι αυτοσχέδιοι "δημοσιογράφοι" τους έριχναν λάσπη. Ο Νίκος Κοντογούρης για παράδειγμα, πιστοποιούσε πως ήταν ναζί, κρίνοντας από το κούρεμα, και έτσι έγραφε στο ΠΟΠ και ΡΟΚ «ο βατραχομούρης κιθαρίστας, ήταν κουρεμένος όπως ακριβώς τα αγόρια στη νεολαία του Χίτλερ». 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου