Φωτο : Η προβολή του φιλμ Quadrophenia, προκάλεσε ένα κύμα οπαδών του Sting και του New Wave στην Ελλάδα.
Το ελληνικό New Wave ,
υπάρχει, ως δευτεραγωνιστής του πανκ, από το 1980. Σημαντικό γεγονός, τον Ιανουάριο αυτής της
χρονιάς (το οποίο και ευνοεί την ανάπτυξη αυτής της κουλτούρας), είναι η
προβολή του φιλμ Quadrophenia με βασικό ήρωα τον Sting, τραγουδιστή των Police.
Τον Μάρτιο (30 Μαρτίου 1980),
οι Police, έρχονται και δίνουν μία, επεισοδιακή τελικά, συναυλία
στο Σπόρτιγκ. Επεμβαίνουν τα ΜΑΤ, συμπλέκονται με νεαρούς, και η συναυλία αυτή,
μυθοποιείται, ονομαζόμενη «Police εναντίον
Police», μεταξύ των
νεαρών οπαδών του New Wave, σε όλη την Ελλάδα.
Οι πρώτοι έλληνες New Wave, συγκεντρώνονται
με τους πανκ, κυρίως στο κλαμπ PARANOID, που
ανοίγει τον Νοέμβριο του 1980, στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Στην αρχή, δεν υπάρχουν
ευδιάκριτα όρια, μεταξύ πανκ – New Wave.
Φωτο : Ο πρώτος δίσκος του Γιάννη Μπελτέκα (1981). Ο Μπελτέκας, ήταν ο πρώτος που έπαιξε New Wave στην Ελλάδα.
Το 1981, το ελληνικό New Wave, καταχωρίζεται και δισκογραφικά, κυρίως με τα πρώτα άλμπουμ των: Sharp Ties (Get That Beat, 1981), των Magic De Spell (Nightmare,1981), του Γιάννη Μπελτέκα (Yannis Beltekas, 1981) και του Γιώργου Βανάκου (If You Want Go To Amsterdam, 1981).
Το συγκρότημα FMQ, στο κλαμπ PARANOID, 1982.
Ένα πολύ σημαντικό γεγονός, είναι η αναγγελία σχηματισμού των FMQ στο κλαμπ Ritz (14 Μαΐου 1982).
Στις 21, 22, 23, 28, 29 και 30
Μαΐου, της ίδιας χρονιάς, γίνεται το Πρώτο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ροκ
Συγκροτημάτων , στο κλαμπ Κύτταρο. Το Φεστιβάλ, διαψεύδει τον τίτλο του, αφού πρόκειται μάλλον
για διαφημιστικό κόλπο. Δεν συμμετέχει κανένα από τα καταξιωμένα πρόσωπα της
τότε ροκ κουλτούρας (ούτε Σιδηρόπουλος, ούτε Άσιμος, ούτε Πουλικάκος, ούτε
Σπυριδούλα, ούτε Μουσικές Ταξιαρχίες, ούτε άλλος από τους βασικούς τότε
πρωταγωνιστές του ροκ). Με δυο λόγια, το Κύτταρο έκανε έναν
Διαγωνισμό-Φεστιβάλ, χρησιμοποιώντας νέα ταλέντα, που –οι κακές γλώσσες έλεγαν
πως– αφού διαγωνίζονταν δεν θα τα
πλήρωνε, άσχετα αν το κλαμπ γέμιζε
από κόσμο. Συμμετέχουν μερικά μέτρια ροκ σχήματα, που δεν μένουν στην ιστορία,
όμως μέσα στη μετριότητα εμφανίζονται τέσσερις λαμπερές εξαιρέσεις: τα συγκροτήματα
Metro Decay, Magic De Spell, Headleaders και Σύνδρομο.
Και τα τέσσερα ανήκουν στο νέο είδος του New Wave και δίνουν το μήνυμα
ότι πέρα από το ροκ, το Heavy Metal και το πανκ, κάτι το διαφορετικό
αναπτύσσεται στην Ελλάδα.
Ο Γιώργος Βανάκος μάς δίνει
το 1982 έναν εκπληκτικό δίσκο που θεωρείται από τα καλύτερα δείγματα του
ελληνικού New Wave, το Brains Escaping.
Μέσα στο 1982, γίνεται μεγάλη περιοδεία των FMQ (μεTVC), στις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, και ακόμη εμφάνιση του συγκροτήματος στο κλαμπ PARANOID. Επίσης, γίνονται οι πρώτες κυκλοφορίες της Creep, ο δίσκος των Metro
Decay, η κυκλοφορία του άλμπουμ των Σύνδρομο, των Clown, ο δεύτερος του Μπελτέκα, η στροφή του Λήτη (από ροκ
σε New Wave) και
ο δεύτερος δίσκος των Magic De Spell.
Το τραγούδι "Διαφυγή Εγκεφάλων" σπό τον δίσκο Brains Escaping του Γ.Βανάκου. 'Ηταν ένα από τα πρώτα τραγούδια, που ως τολμηρές εξαιρέσεις, προσπάθησαν να συνδέσουν το New Wave με τον ελληνικό στίχο. Οι οπαδοί του New Wave, μπορεί να ανέχτηκαν ή και να χειροκρότησαν ελληνόφωνα τραγούδια (ιδιαίτερα εκείνα των Metro Decay), κατά βάθος όμως, και σε αντίθεση με τους πανκς, δεν δέχτηκαν ποτέ τον ελληνικό στίχο στην δική τους κουλτούρα.
Τον Σεπτέμβριο του 1982, όταν
έρχονται τα μεγάλα γκρουπ του εξωτερικού, Birthday Party, New Order και
Fall, το ελληνικό New Wave είναι αυτό
που αποκλειστικά τους συνοδεύει. Οι Birthday Party έχουν
support τους Metro Decay, οι New Order τους FMQ και οι Fall τους Magic De Spell. Και
οι τρεις αυτές ιστορικές συναυλίες γίνονται στο Σπόρτιγκ, 17, 18 και 19
Σεπτεμβρίου 1982 και είναι γνωστές συνολικά με το όνομα Τριήμερο στο
Σπόρτιγκ.
>
Το σημαντικότερο γεγονός για
το ελληνικό New Wave είναι, αναμφίβολα, η ίδρυση της μικρής δισκογραφικής
εταιρείας Creep Records (άνοιξη του 1982).
Ο ιθύνων νους της εταιρείας αυτής, Μπάμπης Δαλίδης, ο οποίος είχε και το δισκοπωλείο Blow Up στα Εξάρχεια, αντιλαμβάνεται αμέσως την αξία του New Wave, και σπεύδει να κλείσει με ιδιωτικά συμφωνητικά τους περισσότερους καλλιτέχνες. Πρώτοι υπογράφουν οι Yell O Yell και οι Villa 21. Άσχετα με την κριτική που θα μπορούσε να κάνει κανείς για τα «ιδιωτικά συμφωνητικά», πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ο Δαλίδης επέδρασε ευεργετικά και διέσωσε δισκογραφικά το μεγαλύτερο κομμάτι από το ελληνικό New Wave. Αντίθετα, οι μεγάλες εταιρείες, δυσκίνητες, και στελεχωμένες από απαίδευτους και φοβισμένους «παραγωγούς», άργησαν πολύ να αντιληφθούν το νόημα και έχασαν έτσι σημαντικότατους καλλιτέχνες.
Είχα πάει στη συναυλία των POLICE. Τι μου θύνησες τώρα... Έπεσε ξύλο. Τα επεισόδια λέγανε ότι άρχισαν όταν επεχείρησαν να μπουν κάτι τζαμπατζήδες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝίκος Τ. (Σαλόμικα)
...επισης,λογω του οτι τα πραγματα στις αρχες του 80 ερχονταν ακομα με καθυστερηση στην ελλαδα,στην συναυλια των police εβλεπες και χιλιαδες μαλλιαδες,χιπυκες φατσες που ουδεμια σχεση ειχαν με το new wave και που απλα διψαγαν για live!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ συναυλία των Police στο γήπεδο του Σπόρτινγκ πρέπει να είναι η πρώτη ξένου συγκροτήματος στην Ελλάδα μετά από εκείνη των Rolling Stones στο γήπεδο του Παναθηναϊκού (17 Απριλίου 1967).
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια άλλη ιστορική συναυλία (ίσως η δεύτερη μετά από εκείνη των Police) ήταν των γερμανών Eloy την 1η Μαρτίου 1981, πάλι στο Σπόρτινγκ (και μάλιστα "διπλή" στην Ελλάδα, αφού εμφανίστηκαν επίσης και στο Παλαί Ντε Σπορ της Θεσσαλονίκης).
Οι Eloy ήσαν τότε σε φοβερή φόρμα: εκείνη τη χρονιά είχαν βγάλει το κλασικό space rock "Planets" και την επόμενη, την εξίσου καλή συνέχειά του, το "Time To Turn". Aυτά άκουγα ως μαθητής γυμνασίου εν μέσω punk και new wave...
"πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ο Δαλίδης επέδρασε ευεργετικά και διέσωσε δισκογραφικά το μεγαλύτερο κομμάτι από το ελληνικό New Wave"
ΑπάντησηΔιαγραφήαπό προσωπική άποψη νομίζω οτι αυτό είναι λάθος
Αν θέλετε, πέστε μας ποιο είναι το λάθος...
Διαγραφή