«Το Περιβόλι του Τρελλού», ο ψυχεδελικός πίνακας του Στέργιου Δεληαλή, έγινε το εξώφυλλο του δίσκου.
Ο δίσκος κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 1969 και επηρέασε αφάνταστα την κουλτούρα της νεολαίας. Η κυκλοφορία του, συνδυάστηκε με τις ιστορικές εμφανίσεις στο κλαμπ Rodeo (Οκτώβριος 1969 με Μάιο 1970). Σύμφωνα με την μαρτυρία του Διονύση Σαββόπουλου, τα τραγούδια δεν έχουν γραφτεί στην Ελλάδα, η σύνθεσή τους άρχισε στο Παρίσι και ολοκληρώθηκε στο Μιλάνο.
Παραθέτω την μαρτυρία του Διονύση Σαββόπουλου, σε συζήτηση που είχα μαζί του, τον Απρίλιο του 2003...
Ο δίσκος κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 1969 και επηρέασε αφάνταστα την κουλτούρα της νεολαίας. Η κυκλοφορία του, συνδυάστηκε με τις ιστορικές εμφανίσεις στο κλαμπ Rodeo (Οκτώβριος 1969 με Μάιο 1970). Σύμφωνα με την μαρτυρία του Διονύση Σαββόπουλου, τα τραγούδια δεν έχουν γραφτεί στην Ελλάδα, η σύνθεσή τους άρχισε στο Παρίσι και ολοκληρώθηκε στο Μιλάνο.
Παραθέτω την μαρτυρία του Διονύση Σαββόπουλου, σε συζήτηση που είχα μαζί του, τον Απρίλιο του 2003...
Τα γεγονότα έχουν ως εξής:
Τον Οκτώβριο του 1967, ο Διονύσης Σαββόπουλος, παντρεύεται την Άσπα και αποφασίζει να φύγει από την Ελλάδα. Οι νεόνυμφοι, φθάνουν στο Παρίσι τις πρώτες μέρες του 1968 όπου και παραμένουν μέχρι και τις τελευταίες ημέρες του Μάη. Για να ζήσουν, τραγουδούν στο δρόμο και ακόμη βγάζουν πιατάκι στο Μετρό.
Στο Παρίσι λοιπόν, ως μπητνίκος, ο Σαββόπουλος, αρχίζει να γράφει τα νέα τραγούδια, και το «Περιβόλι του Τρελλού», απηχεί όλα όσα τώρα κυριαρχούν στην ψυχή του : είναι η αηδία για την κατάσταση στην χουντοκρατούμενη Ελλάδα, η μαγική ατμόσφαιρα στο Παρίσι, η Άσπα και η ψυχεδελική ελευθερία...
Ο Διονύσης Σαββόπουλος, με το συγκρότημα Μπουρμπούλια, στο Rodeo (Χειμώνας 1969-70). Πίσω τους, έργο του αρχιτέκτονα Ηλία Παπαγιαννόπουλου (Ο Σαββόπουλος και ο Κόσμος του,1969) το οποίο και κοσμούσε τοίχο του κλαμπ.
Το έργο του Ηλία Παπαγιαννόπουλου, Ο Σαββόπουλος και ο Κόσμος του. Ο Παπαγιαννόπουλος, ανέλαβε να μετατρέψει το κλαμπ από "Καουμπόικο" σε Ροκ.
Υπάρχει άραγε, μια κεντρική ιδέα στον κύκλο αυτών των τραγουδιών; Εκείνο που χαρακτηρίζει τον δίσκο, δεν είναι η πολιτική σκέψη, αλλά είναι, η επιθυμία της φυγής, και η διάθεση της ελευθερίας. Στον κύκλο αυτών των τραγουδιών, ο Σαββόπουλος δεν έχει πατρίδα, ή μάλλον πατρίδα του είναι το «μακριά», τα ακαθόριστα «πέρα μέρη», τα οποία αναφέρονται στην Θαλασσογραφία...
Να μας πάρεις μακριά
να μας πας στα πέρα μέρη
Φύσα θάλασσα πλατειά
Φύσα αγέρι, φύσα αγέριΦωτογραφία του Διονύση Σαββόπουλου, στο Rodeo ενώ παρουσιάζει τον κύκλο τραγουδιών, Το Περιβόλι του Τρελλού (Χειμώνας 1969-1970). Οι παραστάσεις αυτές, άλλαξαν την πορεία του ελληνικού ροκ, αποτελώντας την αρχή της ελληνικής ψυχεδέλειας. Πολλοί γοητεύτηκαν από το πρωτόγνωρο κλίμα που δημιουργόταν κάθε βράδυ στο Rodeo. Ένας από αυτούς, και ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ο οποίος ομολόγησε αργότερα, ότι, οι παραστάσεις αυτές, υπήρξαν από τις κυριότερες αιτίες, για να ασχοληθεί με το ροκ τραγούδι.
Δεν είναι παράξενο που ο δίσκος, εξέφρασε τόσους πολλούς στον καιρό του : Ωτοστοπατζήδες που ξεκινούσαν να γνωρίσουν τον κόσμο, χίπηδες και άλλους κυνικούς, φοιτητές και ποιητές, εργάτες που δεν κρατούσαν μόνο το κομματικό συμφέρον, επαναστάτες που γίνονταν εμιγκρέδες, μικρούς που κουβαλούσαν τεράστια όνειρα...όλοι, έβρισκαν κάπου τον εαυτό τους, στο μαγικό ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΟΥ ΤΡΕΛΟΥ. Ο δίσκος αυτός, δικαιώνει την αιώνια παιδική αναζήτηση και δημιουργεί την ψυχεδελική επανάσταση στην Ελλάδα.
Το "φύσα αγέρι φυσα αγέρι.." το τραγουδούσε ο παπούς μου (γεννημένος το 1879 στην Κωνσταντινούπολη) σε διαφορετικό σκοπό πολύ πριν από το 1970 που το "λανσάρησε" ο Νιόνιος. Οσο για τα "δικαιώματα" - ο ίδιος είχε πεί οτι τάχα το βρήκε σε ένα ημερολόγιο τοίχου, από αυτά που κόβαμε κάθε μέρα ένα χαρτάκι και είχαν πίσω στιχάκια....Πιασε τ αυγό και ...κούρευτο, για να μην θυμηθούμε την τραγωδία με το Ντιρλαντά...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν αμφιβάλλω σε αυτά που γράφεις .ο Νιονιος ήταν και είναι οπορτουνιστας μια ζωή..
Διαγραφή