Πάνω από την είσοδο του
κεντρικού κτιρίου της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, είναι τοποθετημένο ξύλινο εικαστικό
έργο, που σχηματίζει την φράση: Ένας στο ΜοΜΑ χιλιάδες στον Αγώνα.
Με αυτό, η Σχολή, προειδοποιεί,
τους νεοεισερχόμενους περί του τι τους αναμένει στο μέλλον. Ένας θα μπει στο ΜοΜΑ,
δηλαδή στο Museum of Modern Art, οι υπόλοιποι χιλιάδες θα τρέχουν στον αγώνα της καθημερινής βιοπάλης.
Αυτή η σοβαρότατη υπενθύμιση,
να μην παίρνουν τα μυαλά τους αέρα, και να ξέρουν πως δυσκολίες και απορρίψεις
τους περιμένουν πολλές, είναι ένα ΣΠΟΥΔΑΙΟ έργο! Δείχνει την μοίρα του καλλιτέχνη. Και όμως, αυτό το σπουδαίο και διδακτικό έργο, προκάλεσε αντιδράσεις. Κάποιοι -άσχετοι με την λειτουργία της Τέχνης-διαφώνησαν και με το αναγραφόμενο, και με την μορφή, και έφθασαν να κάνουν παρέμβαση για να κατέβει....
Το έργο, παρωδεί το γνωστό σύνθημα Ένας στο Χώμα χιλιάδες στον Αγώνα, γι αυτό, και υπήρξαν μερικοί (παντα υπάρχουν παρεξηγιάρηδες), που θεώρησαν πως ...κοροϊδεύει τους αγωνιστές και τους
νεκρούς της Αριστεράς!
Σοβαρότερες όμως, αντιδράσεις, εκδήλωσαν
αυτοί που διαφωνούν ως προς το σχήμα.
Το έργο της ΑΣΚΤ, χρησιμοποιεί το σχήμα της επιγραφής του ναζιστικού
στρατοπέδου του Άουσβιτς όπου ήταν γραμμένο
το arbeit macht frei (Η Εργασία Απελευθερώνει).
Μία ομάδα με το όνομα «συνέλευση
ενάντια στον αντισημιτισμό», ισχυρίστηκε πως η σημειολογία του σχήματος στο
εικαστικό έργο εισόδου της ΑΣΚΤ, προσβάλλει την μνήμη των χιλιάδων που εξοντώθηκαν στα
στρατόπεδα των Ναζί. Σε προκήρυξη- αφίσα έγραψε...
«... Έχουμε μια εικαστική
μίμηση λοιπόν που χρησιμοποιεί σύμβολα που θυμίζουν το Ολοκαύτωμα για να
μιλήσει για κάτι τελείως άσχετο από αυτό, κι έτσι το σχετικοποιεί, ακυρώνει το
νόημα του και την ιστορική μοναδικότητα του ως συμβάν, ως το αποκορύφωμα του
ευρωπαϊκού, ορθολογικού, λευκού, χριστιανικού ρατσισμού και αντισημιτισμού, και
προσβάλλει τα θύματα του...»
Η ομάδα, έκανε παρέμβαση, και
με πανό που τοποθέτησε πάνω από το εικαστικό έργο, διακήρυξε πως... «Κάθε
σχετικοποίηση του Ολοκαυτώματος είναι Αντισημιτισμός»
Επιπλέον, σε τοίχους της σχολής,
έγραψε συνθήματα, όπως: «Η Ελευθερία της Τέχνης είναι το Άλλοθι του Ρατσισμού».
Στις παρεμβάσεις αυτές, οι φοιτητές, της Σχολής, αντέδρασαν με χιούμορ,
και φυσικά ΔΕΝ κατέβασαν το εικαστικό έργο από την είσοδο.
Πολλά όμως χιουμοριστικά ακούστηκαν στην Σχολή, και γράφτηκαν στο διαδύκτιο, όπως:
Ένας στο ΜοΜΑ χιλιάδες στον
Αγώνα. Εγώ στο ΜοΜΑ κι εσύ χρωστάς ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΟΜΑ.
Η αναφορά στον Ανδρέα Γιακουμακάτο,
καθηγητή της ΑΣΚΤ.
Ένα άλλο:
Εφτά νομά σ ένα δωμά (ψιλοάσχετο
το ξέρω)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου