
Τρεις είναι οι νεανικές κουλτούρες που εμφανίζονται αυτή την εποχή.
1.Η πρώτη, είναι κυρίαρχη αλλά κατευθυνόμενη εν πολλοίς από το εμπόριο και ονομάζεται κουλτούρα της χρυσής νεολαίας.
2.Η δεύτερη, συνδέεται με τον κοινωνικό αγώνα και αναπτύσσεται με τη Νεολαία Λαμπράκη.
3.Η τρίτη, είναι η κουλτούρα των ελλήνων beatniks (μπήτνικς).
Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΗΣ ΧΡΥΣΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ
Η Αθήνα του 1960, είναι το
κέντρο της εξέλιξης ενός φαινομένου, που είναι γνωστό σαν «χρυσή νεολαία».
Η χρυσή νεολαία ακολουθεί την μόδα όπως διαμορφώνεται από τα περιοδικά της εποχής. Κατευθυντήριες γραμμές δίνουν οι αρθρογράφοι που συνήθως συνδέονται με κάποιο προϊόν του εμπορίου. Οφείλει το όνομά της στον παραγωγό Νίκο Μαστοράκη, ο οποίος συνηθίζει να αποκαλεί τους νέους «χρυσούς» ή «τηνέητζερς» ή «μπραδεροσιστεράκια».
Η «μπραδεροσιστεροποίηση» είναι προσωρινό παράπλευρο φαινόμενο στην εξέλιξη της νεανικής κουλτούρας, και όσο και να συνδέεται με το εμπόριο δεν παύει να συνοδεύει μια επαναστατική αλλαγή, η οποία δεν θα συνέβαινε αν δεν είχε τη νομιμότητα και τη στήριξη του εμπορίου. Είναι λογικό να βρίσκουμε στην χρυσή νεολαία κακέκτυπα της ιταλικής, της γαλλικής και της αγγλικής νεανικής κουλτούρας. Οι χρυσοί νεαροί αντιγράφουν ξένα πρότυπα, αφού η ελληνικότητα έχει απαξιωθεί και καταλογίζεται μειονέκτημα.
Τα πρώτα συγκροτήματα που εμφανίζονται είναι οι ΤΖΑΒΑΔΑΜΑΣΚΟΥΚΑ και οι FORMINX.
Οι ΤΖΑΒΑΔΑΜΑΣΚΟΥΚΑ αρχίζουν να δουλεύουν στο κλαμπ Tequila αλλά και σε μουσικά πρωϊνά που διοργάνωνε τότε στον κινηματογράφο ΤΕΡΨΙΘΕΑ του Πειραιά, ο Λάμπρος Ζούνης πατέρας της σημερινής ηθοποιού Πέμης Ζούνη. Έχουν ρεπερτόριο τραγούδια ροκ εντ ρολ, ιταλικά, λατινοαμερικάνικα και είναι οι πρώτοι που θα παίξουν τουίστ .
Οι FORMINX γίνονται γρήγορα περιζήτητοι, και τον Μάιο του 1962 τους βρίσκουμε πια στο ξενοδοχείο ΩΜΠΕΡΖ στο Τατόι, να παίζουν χορευτικά στον γάμο της Τζένης Καρέζη. Στα 1963, ο Νίκος Μαστοράκης γίνεται μάνατζερ του συγκροτήματος και συνεργάζεται μάλιστα με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου στα τραγούδια. Το αποτέλεσμα ήταν κακό, αλλά μπροστά στην ανύπαρκτη ελληνική συγκομιδή, αυτά τα τραγούδια φάνταζαν υπέροχα. Ο Μαστοράκης γράφει πάντα αγγλικό στίχο και πείθει τους υπόλοιπους ότι δεν αξίζει να προσπαθήσουν τίποτε στα ελληνικά.
Οι FORMINX φθάνουν στο σημείο να εξορίσουν τον Γκάτσο, και να αποδώσουν το καταπληκτικό τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ ΤΟΥ ΒΟΡΙΑ, με αγγλικούς στίχους. Εκείνη την εποχή βλέπουν μια παρέα βορειοευρωπαίων να χορεύει ένα δημοτικό της πατρίδας τους. Ο Μαστοράκης με τον Παπαθανασίου δεν διστάζουν: Μαγνητοφωνούν το τραγούδι και ξεσηκώνουν τις χαρακτηριστικές κινήσεις του χορού. Μετά, το παρουσιάζουν στο ανυποψίαστο πανελλήνιο σαν δικό τους τραγούδι και σαν ένα νέο χορό. Είναι το JERONIMO YANKA, η μεγαλύτερη επιτυχία του συγκροτήματος.
Όλα τα συγκροτήματα της χρυσής νεολαίας, με ποιο γνωστά τους IDOLS, τους CHARMS, και τους JUNIORS είναι αγγλόφωνα. Αυτά που κάνουν δεν είναι η ελληνική εκδοχή μιας παγκόσμιας διάθεσης, αλλά η αντιγραφή μιας ξένης κουλτούρας. Μέχρι και το 1966, κανένα σχεδόν συγκρότημα δεν έπαιζε τραγούδι με ελληνικό στίχο, και οι ελάχιστες εξαιρέσεις αντιμετωπίζονταν με απαξίωση. Και τότε συνέβη ένα μικρό θαύμα που άλλαξε άρδην τα πράγματα. Ένα συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, οι ΟΛΥΜΠΙΑΝΣ θα αποδείξει την δύναμη του ελληνικού στίχου…
Τα γεγονότα της «χρυσής βραδιάς».

Από την βραδιά εκείνη, όλα τα συγκροτήματα αναθεωρούν τη στάση τους. Όλοι αρχίζουν να γράφουν τραγούδια με ελληνικό στίχο. Και επειδή τις περισσότερες φορές δεν μπορούν να το κάνουν, καταφεύγουν στην εύκολη λύση: διασκευάζουν ξένες επιτυχίες στα ελληνικά. Τα γεγονότα της ΧΡΥΣΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ επηρεάζουν αποφασιστικά την κουλτούρα της χρυσής νεολαίας και δίνουν ένα καλό μάθημα σε όσους ήθελαν να εμπορευτούν στο άρπα κόλα τη νεανική διάθεση στην Ελλάδα.
Διαβάστε το Β Μέρος ΕΔΩ
Για περισσότερα δες ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΟΚ (Μ Νταλούκας, Εκδόσεις Άγκυρα, 2012)
Μανωλη εισαι λαθος, σε οτι αφορα τους FORMINX και το τι θελανε να παιζουν.. Τα τραγουδια των δισκων που εσυ θεωρεις (στο συνολο τους) "κακα", ήταν επιθυμια του Μαστορακη να ηχογραφηθουν.. και η πλειοψηφια των μελων του γκρουπ, δεν ηθελε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να στο θεσω κομψα, ο Μαστορακης για να κλεισουν συμβολαιο με την Decca (και να φυγουν στην Αμερικη, καποια στιγμη)τους ελεγε "Ξενος στιχος και χορευτικα"
Οι Forminx στα κεντρα που εμφανιζονταν ειχαν αλλο ρεπερτοριο...εντελως διαφορετικο (αυτο θα μπορουσες να το μαθεις αν μιλουσες εστω με ενα μελος τους/ζουνε ολοι πλην δυο).
Και φυσικα μην συγκρινεις το "Αστερι του Βορια" με το "A hard night's days" γιατι εχω προσωπικα την διασκευη την βρισκω αν μη τι αλλο, αξιoπρεπη. Να μου πεις για τα παιδαριωδη γιανκα που εγραψαν, ναι, αλλα αφου τετοια αρεσαν και πουλουσαν, τι να κανανε;
Για καθε "Yanka Beat" που κραζεις, υπαρχει και ενα "Our Last Septmeber" το οποιο σε αποζημιωνει.
Το συγκρότημα που προβάρει στη μάντρα με τους τσιμεντόλιθους πρέπει να είναι οι Crowns από τον Βύρωνα. Τουλάχιστον αυτό δείχνει από τη φωτογραφία τους που υπάρχει στο ένθετο βιβλιαράκι του αμερικάνικου cd "Shakin' In Athens" (http://www.discogs.com/Various-Shakin-In-Athens/release/3067011).
ΑπάντησηΔιαγραφήTo 1966 είχαν βγάλει το μοναδικό τους σινγκλάκι, το "You're My Only Love / Wild Thing" (http://www.discogs.com/artist/684942-The-Crowns-3)
Η φωτογραφία των ΟΛΥΜΠΙΑΝΣ είναι από συναυλία στη Βέροια. Πίσω με το κοστούμι διακρινομαι εγώ που την είχα διοργανώσει και παρουσιάσει.
ΑπάντησηΔιαγραφή