Παρασκευή, 9 Ιανουαρίου 2015

ΑΓΚΑΘΙ – Το ελληνικό αντίστοιχο του Charlie Hebdo

Σε άρθρο γνωστού χουντόστροφου στη LiFO, αναφέρεται πως, το ελληνικό αντίστοιχο του σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo, είναι το ΧΑΡΑΚΙΡΙ, που έβγαλε ο Νίκος Πλατής, το 1974. Η επιχειρηματολογία του άρθρου,  βασίζεται στο ότι ο τίτλος του ελληνικού περιοδικού, είναι ίδιος  με εκείνον του HARA-KIRI, το γαλλικό περιοδικό, από όπου και προήλθε το  Charlie Hebdo.
Ο τίτλος μπορεί να είναι ίδιος, αλλά το πνεύμα του καθενός διαφέρει. Αν θέλαμε να βρούμε το αντίστοιχο στην Ελλάδα, πηγαίνουμε στο έτος 1983, όταν ο Θανάσης Μάνθος, αναστατώνει όλους τους "επώνυμους", με το περιοδικό ΑΓΚΑΘΙ.


Έλληνες φοιτητές (Μ.Κολιόπουλος και Μ.Ανδριτσάκης) στο Παρίσι. Στον τοίχο είναι αναρτημένο το εξώφυλλο του περιοδικού HARA-KIRI (Απρίλιος 1979, ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκα)

Ο αρθρογράφος της LiFO (το όνομά του, Φώντας Τρούσας), είναι φανερό, ότι δεν μπορεί να διακρίνει. Είναι άλλο ένα περιοδικό Γελοιογραφίας των πάντων (HARA-KIRI), και άλλο ένα περιοδικό με σχόλια επικαιρότητας, διάφορα κόμικς και λογοτεχνικά έργα (ΧΑΡΑΚΙΡΙ). Πέρα από την μη ικανότητα για διάκριση, δεν έχει και στοιχειώδεις γνώσεις.
Διαβάζοντας το κείμενο, παρατηρείς πως, όλες τις πληροφορίες για το γαλλικό περιοδικό, τις έχει ξεπατικώσει από την Wikipedia.
Αλλά και αυτές, δεν τις έχει κατανοήσει.
Ένα παράδειγμα : Μας πληροφορεί ο αδαής Τρούσας, ότι το HARA-KIRI, στα 1969, «καθώς γινόταν εβδομαδιαίο», άλλαξε τίτλο και «λεγόταν πλέον»  Charlie Hebdo...

Το «Hara-Kiri» ήταν μηνιαίο έντυπο κι είχε ξεκινήσει να εκδίδεται στη Γαλλία το 1960. Το 1969 όμως, και καθώς γινόταν εβδομαδιαίο, αποκτά νέο τίτλο –θα λεγόταν πλέον «L’HEBDO hara-kiri» (Το Εβδομαδιαίο Χαρακίρι)

Καμία σχέση με την πραγματικότητα.
Το περιοδικό ούτε άλλαξε όνομα, ούτε μετατράπηκε σε εβδομαδιαίο. Συνέχιζε να κυκλοφορεί μηνιαίο και με το ίδιο όνομα, σε όλη την δεκαετία του 1970.

HARA-KIRI (Απρίλιος 1979)

Ως απόδειξη παραθέτω, το εξώφυλλο του Απριλίου 1979, όπου γελοιογραφείται ο Αγιατολάχ Χομεϊνί (αγκαλιά με μια πλαστική κούκλα του σεξ).

Ο αρθρογράφος της LiFO, δεν κατάλαβε, ότι παράλληλα με την μηνιαία, υπήρξε  μία δεύτερη  έκδοση, μία φορά την εβδομάδα, η HARA-KIRI HEBDO.  Αυτή η έκδοση, άλλαξε όνομα, το 1970 και ονομάστηκε Charlie Hebdo, αλλά το μητρικό περιοδικό, συνέχισε κανονικά την κυκλοφορία.
Πίστευα, ότι οι αρθρογράφοι της LiFO, έχουν μια εγκυρότητα, και δεν γράφουν στο πόδι. Μέχρι που διάβασα κάτω από το άρθρο την υπογραφή ...Φώντας Τρούσας! Έτσι εξηγείται.


Το περιοδικό ΑΓΚΑΘΙ, με εξώφυλλο τον Ανδρέα Παπανδρέου -πράσινο ποδοσφαιριστή, που δήλωνε «Θα κοινωνικοποιήσουμε και το κορμί της Λάσκαρη», ενώ η Ζωή Λάσκαρη εμφανίζεται με μαύρα εσώρουχα να λέει «Γουστάρω».
Ο Μάνθος, χαρακτήριζε το ΑΓΚΑΘΙ, ως «ειρωνικό, σαρκαστικό, αμπλαούμπλα περιοδικό».

Το ΑΓΚΑΘΙ, ήταν στο ίδιο πνεύμα, της γελοιογραφίας  των πάντων.
Το έγραφε και το επιμελούταν, ένας άνθρωπος, ο αείμνηστος Θανάσης Μάνθος. Αυτός, δεν έκανε σκίτσα, αλλά κατασκεύαζε εξαιρετικά κολάζ, με τα οποία σατίριζε και καθιστούσε γελοίους τους πάντες. 



Ο Θανάσης Μάνθος  και κάτω το κολάζ που έφτιαξε, βάζοντας τον Διονύση Σαββόπουλο στη θέση του Χριστούλη, σε εικόνα Βρεφοκρατούσας. Το κολάζ κρίθηκε άσεμνο και ότι προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθημα του Λαού.Έγινε δίκη και ο Μάνθος καταδικάστηκε σε 15 μήνες φυλακή.(ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας)

Πρωθυπουργοί, υπουργοί, βουλευτές, επώνυμοι «αοιδοί», και άλλοι παρατρεχάμενοι του τότε Lifestyle, είχαν γίνει υπέροχες γελοιογραφίες- κολάζ.
Αλλά και ο Θανάσης, βρήκε απέναντι του, το θρησκευτικό μένος. Συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο του 1984, διώχθηκε διότι παρουσίασε τον Διονύση Σαββόπουλο, στην αγκαλιά της Μεγαλόχαρης, σαν θείο βρέφος. Τότε, κινήθηκε αυτόφωρη διαδικασία, και το δικαστήριο με μαρτυρα κατηγορίας, τον Ιωάννη Χατζηφώτη, άνθρωπο της εκκλησίας και σύμβουλο του τότε Αρχιεπίσκοπου, καταδίκασε τον Μάνθο σε 15 μήνες φυλάκιση.

Τέτοιες καταδίκες, ή απαγορεύσεις,  έχουμε αρκετές, και ας θυμηθούμε καλλιτεχνικά έργα που, αστυνομικά όργανα  κατέβασαν από Εκθέσεις, ή τα όσα έχει αντιμετωπίσει ο Τζίμης Πανούσης.
Συνεπώς, τίθεται ένα θέμα.
Όταν οι περισσότεροι έλληνες πολιτικοί, σήμερα, εκφράζουν  αγανάκτηση για το τρομοκρατικό χτύπημα στη Γαλλία και την απόπειρα φίμωσης της Ελευθερίας της έκφρασης, άραγε τι έκαναν όταν τόσες φορές, φιμώθηκε η ελεύθερη έκφραση στην Ελλάδα;

Για τον Θανάση Μάνθο και το Περιοδικό ΑΓΚΑΘΙ, δες και ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΡΟΚ (Μ.Νταλούκας, Εκδόσεις Άγκυρα)


6 σχόλια:

  1. Μάλιστα, μετά την καταδίκη του αυτή δημοσίευσε σειρά άρθρων στο αγκάθι με τίτλο "Χαίρε η κτίσις όλη" και "Φτύσ'τα μπούτια σου Θεούλη" που σατίριζε το Ευαγγέλιο. Ασύλλυπτο για την εποχή του περιοδικό και κρίμα που δεν συνέχισε...
    Ναι, είναι αλήθεια ότι "...τόσες φορές, φιμώθηκε η ελεύθερη έκφραση στην Ελλάδα...", αλλά δεν μπήκαν ένοπλοι και γάζωσαν τον Μάνθο ή τον Πανούση. Είναι τελείως διαφορετικά πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είπα ότι είναι το ίδιο. Βεβαίως και είναι τελείως διαφορετικά πράγματα. Όμως, η ελευθερία στην έκφραση, είναι δείκτης Πολιτισμού, και πρέπει να προστατεύεται και στην Ελλάδα.

      Διαγραφή
  2. Εκπληκτικό περιοδικό ! Κρίμα που σταμάτησε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι το ίδιο ακριβώς πράγμα. Γιατί το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι ο τρόμος και η φίμωση. Στην περίπτωση του charlie hebdo ο τρόμος και η φίμωση είναι - δυστυχώς - τελεσίδικα.
    Στη δημοκρατική ελλάδα σε περιόδους ευημερίας θα φας 15 μήνες. Αλλά σε περιόδους δύσκολες όπως τώρα, οι «νοικοκυραίοι» σαν τον ανώνυμο του πρώτου σχολίου, είναι αυτοί που θα υποστηρίξουν οργανώσεις όπως η χρυσή αυγή γιά να καθαρίσουν τα μιάσματα αντί γι αυτούς. Αυτοί είναι καλοί χριστιανοί υποκριτές, και ποτέ δεν θα τολμούσαν ούτε να αντιμιλήσουν.
    Είναι το ίδιο έργο, μόνο που στην ελλάδα είναι πιό πούστικο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. αναρωτιεμαι ωρες ωρες-για να κανουμε και λιγο το συνηγορο του διαβολου- αν ολες αυτες οι χωρες οπως η αμερικη,αγγλια,γαλλια κτλ που εισβαλλουν στις χωρες του ισλαμ με το ετσι θελω,με επιβολη στρατιωτικων δυναμεων και με βια με προσχημα τον μανδυα της ειρηνης για να εκμεταλλευτουν οικονομικα και γεωλογικα το πλουτο των χωρων αυτων αν κανουν το ιδιο.......και μετα αναρωτιεται η γαλλια και η καθε γαλλια γιατι συνεβη αυτο το μεγαλο κακο.καποιοι βλεπουν το δεντρο και οχι το δασος δυστυχως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. -...ο δε Σαρκοζογιός καλεί -αντί να εξετάσει, να αναλύσει, να διαβάσει, να σκεφτεί με σύνεση και ψυχραιμία περί τα πράγματα ή κι αν αυτά δεν μπορεί να τα κάνει από μόνος του, ας τον συμβουλεύσουν, έστω, ορθά κάποιοι μεγαλύτεροί του και με σοφία (αν έχουν...) - τους γάλλους να πάρουν τα όπλα...Σιγά τα "αίματα και τα σφαιρόνια" βρε βαθυπλουτοκρουασανοκρεπομπούλη...

      Διαγραφή