Φωτο: Ο Παύλος Σιδηρόπουλος και ο Παντελής Δεληγιαννίδης. Το 1970, αποφασίζουν να εγκαταλείψουν, ο πρώτος τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο, και ο δεύτερος τους Ολύμπιανς και τους γιεγιέδες. Φεύγουν από την Θεσσαλονίκη, και με νέα διάθεση (Ποπ), κατεβαίνουν στην Αθήνα. Γίνονται οι Δάμων και Φιντίας, ένα από τα βασικά σχήματα, της ψυχεδελικής νεολαίας.
Το 1970, είναι η χρονιά, που το ροκ στην Ελλάδα, περνά, από την
φάση της μίμησης, σε μια πενταετία (1970-74) εξαιρετικής δημιουργίας. Στα πέντε
αυτά χρόνια, βγαίνουν πανέμορφα τραγούδια, και δημιουργούνται τα Ιστορικά
Συγκροτήματα.
Σημειώνονται καταστάσεις και δράσεις, που καταγράφονται ανεξίτηλα, στην
συλλογική μελλοντική μνήμη.
Το 1970, σημειώνεται επίσης, μια γενικότερη αλλαγή της διάθεσης:
Οι νέοι αρχίζουν να απομακρύνονται από την κουλτούρα της Χρυσής
Νεολαίας, τα Γαλλο-ιταλικά πρότυπα, και το Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο.
Τα συγκροτήματα των Χρυσών, υποχωρούν, και αλλάζει το γενικό γούστο.
Το Ποπ, όπως χαρακτηρίζεται τότε το νέο μουσικό ήθος, νικάει το παλαιότερο του Γιε-Γιε.
Οι κυριότεροι λόγοι που προκαλούν την αλλαγή.
Το 1970, η λογοκρισία υποχωρεί, και οι πληροφορίες που έρχονται
από το εξωτερικό, περιγράφουν νεανικές δράσεις, που –για την ελληνική νεολαία- έχουν
λάμψη, ομορφιά και ηρωικό στέμμα. Συναρπαστικές ιστορίες νεανικής αμφισβήτησης,
χίπις, παράξενοι αναχωρητές, και δίσκοι με νέα τραγούδια, βρίσκουν τώρα τους
νεαρούς έλληνες, με άμεσο αποτέλεσμα, την απομάκρυνσή τους, από την
κουλτούρα της Χρυσής νεολαίας.
1- Το 1970, σημαντικοί ροκ
δίσκοι, που δημιουργούνται στο εξωτερικό, κυκλοφορούν και στην Ελλάδα.
Συγκροτήματα όπως οι Beatles, Rolling
Stones, Creedence Clearwater Revival, Frank
Zappa, Deep Purple, Pink Floyd, Santana, και άλλα
πολλά, δίνουν έργα, που ο έλληνας έφηβος, μπορεί να βρει, σε όλα τα δισκοπωλεία. Αυτή η επέλαση δισκογραφικού
υλικού, ήταν μοιραία, για τους ΓαλλοΙταλούς, δηλαδή, για τα συγκροτήματα της Χρυσής
Νεολαίας.
Αν άκουγες αυτά τα τραγούδια,
θεωρούσες γελοία, τα τραγούδια τύπου «Τρελοκόριτσο».
Μπροστά σε αυτή την νέα σκέψη
και καλλιτεχνική αρτιότητα, οι «Χρυσοί», προσπάθησαν να αλλάξουν κατεύθυνση, μεταποιώντας
τραγούδια της Βρετανικής και ψυχεδελικής κουλτούρας, αλλά το αποτέλεσμα ήταν
κακό, και φάνταζαν ερασιτέχνες της κακιάς ώρας.
2-Το Καλοκαίρι της Αγάπης, η
φοιτητική εξέγερση στα Αμερικανικά Πανεπιστήμια, ο χιπισμός, τα Κινήματα
Ειρήνης, γίνονται κατανοητά, με την προβολή
των τριών φιλμ «Γούντστοκ», «Φράουλες και Αίμα» και «Ξένοιαστος Καβαλάρης».
Αν έβλεπες κάποιο από αυτά τα
τρία φιλμ, δεν μπορούσες μετά να αρκεστείς, στους ήχους των Charms, στα τραγούδια της Τάμμυ, στο ήθος που είχε διαμορφώσει το
περιοδικό «Μοντέρνοι Ρυθμοί», ή στις μουσικές εκπομπές που προβάλλονταν με χορηγό
την Κλαιρασίλ, για τα σπυράκια της εφηβείας. Ο έλληνας έφηβος, αναζητούσε
κάτι πιο ουσιαστικό, και άφηνε τους Γιεγιέδες για να περάσει στους Ποπ.
3-Γεγονότα που συμβαίνουν επί
ελληνικού εδάφους, στρέφουν επίσης το ενδιαφέρον, στο νέο ήθος και ύφος.
Τα Μάταλα (φωτο), και η εκκένωση των σπηλιών, στο τέλος της Άνοιξης του 1970, γνωστοποιούνται
μέσω του τύπου.
Η Ροκ Όπερα «Τρίχες», που
ανεβαίνει στο κλαμπ Piper, επίσης την Άνοιξη της ίδιας
χρονιάς, έχει στο ακροατήριο, νεαρούς έλληνες που γοητεύονται από τις ψυχεδελικές ιδέες.
Σημαντικά γεγονότα της
χρονιάς, που αφορούν την ροκ ιστορία:
1970
Ιανουάριος.
Ο Διονύσης Σαββόπουλος,
παρουσιάζει στο κλαμπ Rodeo, τον δίσκο
«Το Περιβόλι του Τρελλού».
Οι παραστάσεις αυτές, που
έχουν αρχίσει από τον χειμώνα του 1969, προκαλούν τεράστια εντύπωση, στην
νεολαία. Για πρώτη φορά, το ροκ δεν αναπαράγεται όπως έρχεται από το εξωτερικό,
αλλά μετασχηματίζεται με έναν πρωτότυπο και ελληνικό τρόπο.
Ο Παύλος Σιδηρόπουλος, σε
συνέντευξή του, έχει ομολογήσει, πως αυτές οι παραστάσεις του Σαββόπουλου στο Rodeo, ήταν ο βασικός επηρεασμός γι αυτόν, να αρχίσει να
ασχολείται με το ροκ.
1970
Φεβρουάριος
Ο Νίκος Αγγελής, γράφει στο
περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ, την ψεύτικη είδηση, πως οι χίπις ετοιμάζουν Παγκόσμιο
Συνέδριο, στην Κρήτη, στα Μάταλα.
Η «είδηση», αναστατώνει τους
συντηρητικούς και είναι η αιτία, για να εκδώσει ο Μητροπολίτης Γορυυνίας
Τιμόθεος, εκκλησιαστική οδηγία.
Οι εφημερίδες αρχίζουν και
ασχολούνται με τους «άπλυτους» που θεωωρούν πως μολύνουν την παραλία της Κρήτης. Χουντικές
φωνές, ακούγονται, για τον κίνδυνο του χιπισμού στην Ελλάδα.
1970
Μάρτιος
Βιβλίο του Henry Miller
καταδικάζεται από ...ελληνικό δικαστήριο!
Δίκη στο Τριμελές
Πλημμελειοδικείο Αθηνών.
Κατηγορούμενος, ο εκδότης
Βασίλης Δελβενακιώτης, για το βιβλίο Tropic of Cancer - a novel by Henry Miller.
Το βιβλίο, καταδικάστηκε σαν
πορνογραφικό, και τα αντίτυπα δημεύτηκαν και πολτοποιήθηκαν.
Μάρτυρες κατηγορίας,
ασφαλίτες, που ανησυχούσαν μήπως διαφθαρεί η ελληνική νεολαία.
1970
Μάιος
Η Ροκ όπερα «Τρίχες/ Hair», ανεβαίνει στο κλαμπ Piper. Ο δημοσιογράφος και
μουσικός Γιάννης Πετρίτσης, έχει γράψει τους ελληνικούς στίχους στα τραγούδια,
που ερμηνεύουν πραγματικοί χίπις, που έχουν έρθει στην Αθήνα, από τις σπηλιές των Ματάλων
της Κρήτης (τρεις από αυτούς βλέπουμε στη φωτο). Η Πάμελα Ληκ, αργότερα
τραγουδίστρια των MORKA, εμπνεόμενη από την
παράσταση, δημιουργεί μια σειρά από ψυχεδελικές ζωγραφιές.
Οι νέοι, παρακολουθούν με ενθουσιασμό την παράσταση, η οποία όμως γρήγορα
κατεβαίνει από την αστυνομία, με την κατηγορία της διαφθοράς των ηθών.
1970
Μάιος
Η χουντική χωροφυλακή και
ομάδες των ΤΕΑ,
με στρατιωτικού τύπου
επέμβαση, εκκενώνουν
τις σπηλιές των Ματάλων.
Οι λιποτάκτες από
τον Πόλεμο στο Βιετνάμ, που είχαν βρει εκεί καταφύγιο, προλαβαίνουν και
διαφεύγουν.
Στα δραματικά αυτά γεγονότα,
που αποτελούν ένα Φράουλες και Αίμα, επί ελληνικού εδάφους, συμμετέχει και η Joni Mitchell,
η οποία και απαθανατίζει τον έρωτα που έζησε εκεί, στο τραγούδι της Carey.
1970
Ιούνιος
Ορκωμοσίες σε όλη την χώρα,
νέων Αλκίμων.
Ο Ασλανίδης, ο Λαδάς και ο
Πλεύρης, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τον κίνδδυνο, όπως θεωρούν, από την διάδοση των ψυχεδελικών ιδεών, στην Ελλάδα. Εφαρμόζουν το σχέδιο για εκφασισμό της ελληνικής νεολαίας.
Το 1970, οι Άλκιμοι, γίνονται
20 χιλιάδες.
Το νούμερο ίσως ακούγεται
μεγάλο, όμως, δεν ήταν όλοι, με το μέρος της χούντας.
Οι περισσότεροι, πίστευαν πως
ήταν ένας τρόπος να βρουν δουλειά. Μετά από πολλές παρελάσεις και προπαγανδιστικές ομιλίες,
και δυστυχώς αργά, κατάλαβαν, πως προορίζονταν μόνο για χουντικές γλάστρες.
1970
Ιούλιος
Η 3η Ολυμπιάδα
Τραγουδιού, στο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας.
Ο Ανταμό, ο Αλ Μπάνο και η
Ρομίνα Πάουερ, έρχονται (δυστυχώς) στην Αθήνα, για να λάβουν μέρος, σε αυτό το
προπαγανδιστικό πανηγύρι της χούντας.
Οι Ολυμπιάδες που διοργάνωναν
τότε οι χουντικοί, είχαν σκοπό, πέρα από την πολιτική, και την καλλιτεχνική
προπαγάνδα.
Η μοντέρνα μουσική, δεν ήταν
ανεπιθύμητη, αλλά έπρεπε να είναι μακριά από τους «βρώμικους» ψυχεδελικούς, που συνδέονταν με τον χιπισμό,
και τις αντιπολεμικές και αντικαθεστωτικές διαμαρτυρίες.
Στις δημόσιες και πανηγυρικές
αυτές εκδηλώσεις, υποδείκνυαν μία καθώς πρέπει Χρυσή Νεολαία, σε όσους, δεν
ήταν διατεθειμένοι να ενταχθούν, στις ομάδες των Αλκίμων.
1970
Αύγουστος
Κυκλοφορεί στην Ελλάδα, ο
δίσκος Woodstock.
Οι έλληνες πληροφορούνται με
ηχητικό υλικό, για το βασικότερο γεγονός του Καλοκαιριού της Αγάπης.
Το γεγονός, είναι εξαιρετικά
σημαντικό για την κουλτούρα της ελληνικής νεολαίας, που αρχίζει να
διαμορφώνεται ως ψυχεδελική.
Ο δίσκος, θα γίνει
μια μεγαλύτερη επηροή, τρεις μήνες αργότερα, όταν θα προβληθεί και το φιλμ για το
Γούντστοκ.
1970
Σεπτέμβριος
Φωτορεπορτάζ του Γρηγόρη
Δανδουλάκη σε δύο συνεχόμενα τεύχη του περιοδικού ΕΠΙΚΑΙΡΑ, δίνει το κλίμα από
το Φεστιβάλ στην Νήσο White.
Τόσο οι φωτογραφίες του (μία από αυτές αριστερά), όσο
και το ρεπορτάζ, ανήκουν στις εξαιρέσεις της τότε δημοσιογραφίας: Ο
Δανδουλάκης, δεν παραπληροφορεί, ούτε
κινδυνολογεί, αλλά παρουσιάζει τους
αμερικανούς και βρετανούς ψυχεδελικούς, όπως είναι.
Το ρεπορτάζ, προκαλεί μεγάλη
εντύπωση.
1970
Σεπτέμβριος
Κυκλοφορεί ο δίσκος Δυο Μικρά Γαλάζια Άλογα, του Γιώργου Ρωμανού.
Περιέχει τραγούδια που αποδίδουν το νέο ήθος.
Το τραγούδι "Η Ζωή είναι ένα Όνειρο", με την κιθάρα του Αλέκου Καρακαντά, είναι αριστούργημα. Ο Ρωμανός και ο Διονύσης Σαββόπουλος, είναι οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στην νεανική μουσική του 1970.
1970
Οκτώβριος
Ο Διονύσης Σαββόπουλος (Φωτ.
Θαν Διαμαντόπουλος) ξανά στο Rodeo, με τα
Μπουρμπούλια του και με την Μαρίζα Κωχ.
Η δεύτερη αυτή σειρά
εμφανίσεων, όπου παρουσιάζει και νέα κομμάτια από τον Μπάλλο, απογειώνει τον Σαββόπουλο, και καθιερώνει το κλαμπ Rodeo, ως βασικό στέκι της σχηματιζόμενης ψυχεδελικής νεολαίας.
1970
Νοέμβρης
Τον μήνα αυτόν, σημειώνεται ένα
μπαράζ ψυχεδελικής πληροφόρησης:
Προβάλλονται τρεις ταινίες,
που έμειναν στην ιστορία ως εμβληματικές της ψυχεδέλειας, των φοιτητικών αγώνων,
και του κινήματος αμφισβήτησης:
-«Φράουλες και αίμα» στις
16 Νοεμβρίου
-«Ξένοιαστος Καβαλάρης»,
στις 23 Νοεμβρίου, και
-«Γούντστοκ» στις 29 Νοεμβρίου.
Ο Κώστας Τουρνάς,
παρακολουθεί το φιλμ «Φράουλες και Αίμα», και γράφει το «Άνθρωπε Αγάπα».
Είναι η αρχή, για να
σχηματιστούν οι Poll, το συγκρότημα που την επόμενη χρονιά, προκαλεί
σεισμό, στα μουσικά γούστα της νεολαίας.
1970
Δεκέμβριος
Το αμερικάνικο περιοδικό Rolling Stone, που έχει τεράστιο κύρος στην παγκόσμια νεολαία,
στο τεύχος του Δεκεμβρίου, αναφέρει
το συγκρότημα ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ (φωτο), μαζί με τον Διονύση Σαββόπουλο, σαν σημαντικότερα
δείγματα του ελληνικού ροκ.
Οι ΠΕΛΟΜΑ, εμφανίζονται στο
κλαμπ Hobby και έχουν
ήδη κυκλοφορήσει το τραγούδι «Γαρύφαλλε Γαρύφαλλε» που γίνεται γρήγορα, ύμνος.
Ο "Γαρύφαλλος" είναι το τραγούδι, που θα σπάσει την εμμονή των ψυχεδελικών συγκροτημάτων της πρώτης φάσης, να γράφουν σε αγγλικό στίχο.
Στην Δεύτερη φάση της ελληνικής ψυχεδέλειας, όλα σχεδόν τα συγκροτήματα (με σημαντικότερη εξαίρεση τους Socrates) θα εκφρλαζονται με ελληνικό στίχο.
Πολύ καλό άρθρο! Μία παρατήρηση μόνο. Καλοκαίρι της Αγάπης (summer of love) θεωρείται το καλοκαίρι του 1967, ενώ το Woodstock έγινε το καλοκαίρι του 1969.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλοκαίρια Αγάπης, υπάρχουν πολλά, και όχι μόνο στο San Francisco.
ΔιαγραφήΥπό στενή έννοια, ως Summer of Love, ορίζεται το φαινόμενο, όπως εκδηλώνεται το καλοκαίρι του 1967, στο Haight-Ashbury.
Υπό ευρεία έννοια, ο όρος Καλοκαίρι της Αγάπης (Summer of Love) αναφέρεται στην Ψυχεδελική κουλτούρα (hippy phenomenon) και στην χρονική περίοδο Ψυχεδελικής δράσης. Αρχίζει πριν από το 1967 και συνεχίζεται μετά το 1967, σε διάφορους τόπους.
Τέλος του Καλοκαιριού της Αγάπης, θεωρείται από άλλους το Woodstock, από άλλους το Άλταμοντ, και υπάρχουν και απόψεις που το τοποθετούν μετά το 1970.
βρε παιδιά αυτή η ερμηνεία του Ρωμανού (στο "Η ζωή είναι ένα όνειρο") σας φαίνεται καλή? ειλικρινά δηλαδή...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Καρακαντάς από την άλλη ΝΑΙ! παίζει έτη φωτός μπροστά από την εποχή του!