Τρίτη 8 Ιουλίου 2014

ΚΡΟΚ – Μέρος Δεύτερον

Το Κροκ, είναι Κροκ. Όπως τρόζει ένα γρανάζι, όπως καταρρέει ένας θεσμός, όπως κροκορόζει ένα βρέφος που γεννήθηκε απλά. Κροκ, τώρα πάντα και ποτέ. Το Κροκ είναι Κροκ, δεν συλλαμβάνεται, ως ασύλληπτο. Το Κροκ ανατρέπει τα πάντα.
Νικόλας Άσιμος- Λόγος περί Κροκ  (Πάνω: ο Άσιμος στο Θέατρο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΑΝ.Φωτογραφία Μ.Νταλούκα. 1983)

Διαβάστε το Πρώτο Μέρος ΕΔΩ

Η δράση της ομάδας Κροκ, περιλαμβάνει και σειρά αυτοσχέδιων παραστάσεων, που ονομάζονται Συμβάντα.  Το χαρακτηριστικό σε κάθε Συμβάν Κροκ, είναι το βρίσιμο του κοινού. Υβριστές είναι συνήθως οι Πιτροπάκης, Δαβίδ και Άσιμος. Τα Συμβάντα, δείχνουν καθαρά, τον επηρεασμό της ομάδας, από την θεωρία του Γκυ ΝτεΜπορ (Η Κοινωνία του Θεάματος), όπου το Θέαμα, θεωρείται υποδούλωση, ο δόλιος τρόπος με τον οποίο η εξουσία αποκοιμίζει τον κόσμο.Ο Ντεμπορ, πρότεινε ένα θέαμα-αντιθέαμα, ως σοκ που θα προκαλούσε το ξύπνημα του ανθρώπου.  Την ίδια εποχή, και πριν από την ομάδα Κροκ, η Μαρία Ξενουδάκη, ανέβασε την ροκ παράσταση «Βρίζοντας το Κοινό», του Πέτερ Χάντκε. Θα πρέπει, ο Άσιμος τουλάχιστον, να είδε την παράσταση και να γοητεύτηκε από την ιδέα.  

Ως δείγμα του τρόπου, με τον οποίο, οι Κροκάνθρωποι, επεχείρησαν να καταργήσουν το Θέαμα, παραθέτω ένα μοναδικό ντοκουμέντο: Ηχητικό απόσπασμα, από το πρώτο Συμβάν Κροκ, που έγινε στο Σούσουρο, στις 11 Δεκεμβρίου 1979.
Σε αυτή την παράσταση, ο Άσιμος, είχε βάλει εισιτήριο 50 δραχμών, το οποίο γύρω στα 150 άτομα πλήρωσαν, έχοντας την εντύπωση πως θα ακούσουν τραγούδια.
Που να φαντάζονταν όμως, το τι τους περίμενε. Στην αρχή, έπαιξε κάποια τραγούδια ο Χρήστος Ζυγομαλάς, που ως ροκάς δεν συμμετείχε στο κόλπο. Στη συνέχεια οι Πιτροπάκης και Δαβίδ, άρχισαν να απαγγέλλουν, αλλόκοτα και προκλητικά ποιήματα, ενώ η τραβεστί Σόνια τραγουδούσε αφελή άσματα (Το Καλοκαίρι κ.α). Στο απόσπασμα ακούγεται ο Άσιμος να λέει «Το Κροκ θα ξανασυμβεί, εφόσον συμβεί να μην υπάρχουν θεατές», να ρωτά το κοινό αν «τρόζει το γρανάζι τους», ενώ ο Πιτροπάκης και ο Δαβίδ βρίζουν τους θεατές «ηλίθιους, νεκρούς, γουρούνια, μαλάκες». Η Σόνια εξακολουθεί να τραγουδά, ο Άσιμος φωνάζει «Δεν υπάρχει Ουσία, υπάρχει Απουσία Ουσίας». Κάποια στιγμή ο κόσμος, αντιλαμβάνεται ότι αν και πλήρωσε 50άρικο , ο Άσιμος δεν έχει σκοπό να τραγουδήσει. Μερικοί αρχίζουν να πετάνε τασάκια. Ο Αδριανός (ιδιοκτήτης του μαγαζιού), επιχειρεί να καθησυχάσει τα πνεύματα, και προτρέπει τον Νικόλα να τραγουδήσει. Αυτός, όμως,  αναλύει το τι είναι το Κροκ συνοδεία του σαξόφωνου που παίζει ο Άρης ο Βαμπίρ (το κροκ όνομα του ηθοποιού Άρη Ρέτσου).  

Η κατάσταση απογειώνεται κυριολεκτικά, όταν ο Νικόλας, ο Πιτροπάκης και ο Δαβίδ, κατεβάζουν τα παντελόνια και επιδεικνύουν τα γυμνά τους οπίσθια.  Κάποια στιγμή, ο Χρήστος Ζυγομαλάς, φωνάζει έξαλλος «Η Μουσική δεν είναι θέαμα, είναι λειτουργία». Ο Ζυγομαλάς, ανήκει βέβαια στην ομάδα, αλλά δεν έχει ενημερωθεί για το σχέδιο, διότι δεν δήλωνε Κροκάνθρωπος. 


6 σχόλια:

  1. καρικατουρα ο ασιμος στη προκειμενη φαση με ολο αυτο το σκηνικο.το θεωρω μεγιστη μαλακια και κακη απομιμηση και αντιγραφη ενος παρομοιου γεγονοτος με τον τζιμ μορισον και το συμβαν στη συναυλια που εδωσε στο μαιαμι και τη παρασταση που εστησε ο ιδιος με το ζωντανο θεατρο του τζουλιαν μπεκ οπου ο μορισον πριν δωσει τη παρασταση ειχε παρακολουθησει μερικες παραστασεις του τζουλιαν μπεκ και του ζωντανου θεατρου οπου οι ηθοποιοι εβριζαν τους θεατες και γδυνονταν για να προκαλεσουν τον θεατη να ''ξυπνησει''.ετσι λοιπον ο μορισον στη σκηνη βγαζει το παντελονι του και βριζει τους θεατες(τους λεει μαλακες,σκλαβους και οτι γουσταρουν να ειναι σκλαβοι και να χωνουν τη μουρη τους στα σκατα και διαφορα αλλα..μπορειτε να ακουσετε στο youtube και το ηχητικο κτλ) και αυτοι αντιδρουν και του πετουν διαφορα πραγματα πανω στη σκηνη..το ιδιο κανει και ο ασιμος και η παρεα του.κατι λεξουλες τυπου κροκανθρωποι και τα ρεστα τα ακουω βερεσε.
    τωρα αν ειναι συμπτωση αυτο που εκανε ο ασιμος ή αντεγραψε τον μορισον ειναι αλλου παπα ευαγγελια.αλλα προσωπικα πιστευω οτι ειναι αντιγραφη.καπου το ειχε ακουσει ή διαβασει και εκανε το ιδιο.κανει μπαμ βασικα και ολα τα αλλα τα θεωρω μαλακιες.οχι οτι δεν εκτιμω τον ασιμο βεβαια καμια σχεση.
    παρακαλω οποιος σχολιασει(ειτε ο μανωλης νταλουκας.ειτε αλλος) πανω σε αυτο που ειπα να μελετησει αν δεν γνωριζει προσεκτικα αυτο που εκανε ο μορισον και την παρασταση του ζωντανου θεατρου του τζουλιαν μπεκ πρωτα γιατι εχει αμεσοτατη σχεση αλλιως ειναι ασχετος.ωστοσο παρθενογεννεση στη τεχνη δεν υπαρχει και το ντοκουμεντο καλο ειναι που υπαρχει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. > κατι λεξουλες τυπου κροκανθρωποι και τα ρεστα τα ακουω βερεσε.

      Ἰσως γιατι τα βλέπεις απ`την οπτική «κριτικού τέχνης», και δεν ικανοποιούνται οι υψηλές σου προσδοκίες. Τί να κάνουμε; Και τότε υπήρχαν άτομα με κάποιες παρόμοιες αντιδράσεις. Αχ, πόσο είχε απογοητευτεί η καλλιτεχνική τους (και η πολιτική τους, σπεύδω να προσθέσω) ευαισθησία.
      Λίγο μάταιο να σου πώ οτι σου διέφυγε εντελώς το point, έτσι;

      Ήταν μια δύσκολη εποχή, με προβλήματισμους που σημέρα δεν διανοήσαι και τόσο χαλαρά, ποιός τον γαμεί τον Λαίνγκ πια, έ; Τα σύγχρονα προβλήματα πιο βαρύγδουπα - βεβαίως, βεβαίως - μνημόνιο και δεν συμμαζευεται. Πρόοδος, παιδί μου.

      Αν βλέπεις την τέχνη σαν μέρος του υφάσματος της ζωής, τότε και μια απεγνωσμένη προσπάθεια προσέγγισης του «Κάτι παραπάνω» μέσα σε μια απεγνωσμένη ζωή σε μια απεγνωσμένη κοινωνία κάτι έχει να πει. Βέβαια δεν κολάει εύκολα στις σελίδες θεάματος του «Ρομαντζο». Τί να σχολιάσεις; Αν ήταν συνεπές στο Νταντά; Αν κάποιοι μπορεί να βάλουν ελεύθερα στον κώλο τους τον Μόρισον; Σορρυ, κιόλας.

      RIP Δαβιδάκο
      RIP Σόνια
      Νικόλα, αθάνατος, ρε μπαγάσα - Ας τα βλέπεις τώρα κι ας γελάς!

      Διαγραφή
    2. δε διαφωνω με την αποψη σου.μαλιστα την βρηκα και αρκετα ενδιαφερουσα.σε ευχαριστω που απαντησες.
      αν επιτρεπεται ο δαβιδ και η σονια ειναι καποιοι γνωστοι ή απλα φιλοι σου?δεν το καταλαβα το τελευταιο κομματι του ποστ σου.

      Διαγραφή
    3. Όπως λέει και η ανάρτηση, συμετείχαν στην εκδήλωση στο Σούσουρο.
      RIP = Rest In Peace
      Ανάπαυση και ειρήνη δεν υπήρξαν ποτέ τα πιο άφθονα αγαθά εκείνου του κύκλου.

      Ελληνιστί: Ας είναι ελαφρύ το χώμα, κλπ...

      ΥΓ. Ευχαριστώ πάντως που δεν πήρες προσωικά την απάντησή μου, δεν είχα πρόθεση απαξιωτική, απλώς ήθελα να τονίσω οτι δεν είναι εύκολο να κρίνεις μιαν εποχή χωρίς να κατανοείς τα προβλήματα και την πραγματκότητά της - καταντάει επιφανειακό.


      Διαγραφή
  2. ωρα αν ειναι συμπτωση αυτο που εκανε ο ασιμος ή αντεγραψε τον μορισον ειναι αλλου παπα ευαγγελια.αλλα προσωπικα πιστευω οτι ειναι αντιγραφη

    Ε, και; Μήπως να έκοβε και επίδομα του Μόρισον που έχει το κοπυράιτ;

    Στην πραγματικότητα είναι παλιότερο και από τον Άσιμο και από τον Μόρισον ― παρόμοια events έκαναν οι ντανταϊστές στις αρχές του 20ου αιώνα, αλλά και ακόμα παλαιότερες ομάδες του 19ου αιώνα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ναι ισχυει αυτο που λες συμφωνω.αλλωστε γιαυτο ειπα παρθενογεννεση δεν υπαρχει.απλα ειναι τελειως ομοιο αυτο που εκανε ο ασιμος που μου εκανε ασχημη εντυπωση και αισθητικα.ουτε μια παραλλαγη δεν εγινε καπως αλλιως δηλ τεσπα.παντως μου αρεσει ο ασιμος πολυ και το ντοκουμεντο ειναι πολυ καλο.χαιρομαι που γνωριζες για τους ντανταιστες.στα μεσα της δεκαετιας του 1950 ειχαν γινει πολλα παρομοια γεγονοτα σε σκηνες και θεατρα επισης.
      μια αλλη αντιδραση απο πλευρας καλλιτεχνη πολυ ελαφριας μορφης ηταν του σιδηροπουλου σε μια συναυλια στο μετρο το 1989 πεταει μια ατακα την ωρα της συναυλιας εκει που τα εδινε ολα και λεει στο κοινο απο κατω.΄΄σαν να βλεπουν σινεμα κανουν.ζωντανοι νεκροι.'' επειδη δεν εβλεπε αντιδραση.αλλα δεν ηταν επειδη βαριοντουσαν.τους ειχε καθηλωσει.γητευτης.τους την ειπε λιγο..
      ισως η αναλυση μου να ειναι λιγο σκληρη προς τον ασιμο αλλα στις σημερινες εποχες θεωρω τη συγκεκριμενη τακτικη παρωχημενη.ακομα κ τη δεκαετια του 80 δηλαδη παρωχημενη ηταν.εξακολουθει να γινεται και τωρα σε συγχρονες συναυλιες και σκηνες θεατρικες απο καλλιτεχνες και δεν με βρισκει συμφωνο.εκει θελω να καταληξω.

      Διαγραφή