Είναι γνωστό το τραγούδι του
Παύλου Σιδηρόπουλου, «Το Μπλουζ του Εργατόπαιδου», γραμμένο το 1981, πρώτο,
στην μεταθανάτια έκδοση «Τα Μπλουζ του Πρίγκηπα» (1992).
Αποτελεί το πορτραίτο ενός
«τίμιου δουλευτή», που ώρα μεσάνυχτα, αισθάνεται
μόνος και αδικημένος.
Οι στίχοι του τραγουδιού, μας
κάνουν φανερό, ότι το Εργατόπαιδο, κάποτε είχε ενταχθεί, στο κόμμα «της
τιμημένης εργατιάς». Όταν όμως κατάλαβε ότι, οι δικές του «ανάγκες», είχαν
υποταχθεί στις κομματικές, αποφάσισε, να αλλάξει «νοοτροπία και μυαλά»...
στα παραμύθια είχα μείνει
της τιμής και τιμημένης εργατιάς
ώσπου μια μέρα τις ανάγκες μου
που άτσαλα είχαν δραπετεύσει
με αγάπη ανέβασα στη θέση τους
απ’ όλα και απ’ όλους πιο ψηλά
Με το τραγούδι αυτό του 1981, ο Σιδηρόπουλος αποδίδει καλλιτεχνικά, την πολιτική του τοποθέτηση, την γνωστή We want the World and We want it Now. Ασκώντας κριτική στα κόμματα της Αριστεράς, δηλώνει ότι η Ζωή, δεν μπορεί να αναβάλλεται για μετά την οποιαδήποτε «νίκη», και ότι πάνω από τον κομματικό μηχανισμό, πρέπει να υπάρχει ο Άνθρωπος και η Αγάπη.
Δυστυχώς, το τραγούδι είναι μελαγχολικό, και αυτό υπονοεί, ότι το Εργατόπαιδο, και μετά από αυτή την απόφαση, δεν γίνεται ευτυχισμένο. Μπορεί να αντιλαμβάνεται ότι το κόμμα τον τραβούσε απ το μανίκι και να φεύγει, αλλά παραμένει μόνος, να τριγυρνά μαζί με τα φαντάσματα. Έτσι, το τραγούδι, μετατρέπεται σε ένα εξαιρετικό γρίφο. Αν η ευτυχία, δεν έρχεται και μετά την απομάκρυνσή του, από «τα παραμύθια της τιμημένης εργατιάς», αν το Εργατόπαιδο εξακολουθεί να γυρνάει σαν το ρεμάλι και να βιώνει μοναξιά, τότε, ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ;
Αυτός ο γρίφος, ήταν ο βασικός γρίφος που παίδευε τον Παύλο Σιδηρόπουλο, και τον οποίο δεν κατόρθωσε να λύσει ποτέ, ή μάλλον έλυσε με τον στίχο «Δεν υπάρχει τι, πότε και πώς». Ο στίχος αυτός, που εμφανίζεται στην «Ώρα του Stuff», δηλώνει με συμβολικό τρόπο, μην ψάχνεις, σε αυτή την μίζερη ζωή, δεν υπάρχει πουθενά η αλήθεια, και απομένει μόνο μία συνειδητή τοποθέτηση, και αυτή είναι «Κλείσε το Φως».
Ουσιαστικά, είναι μια πράξη αυτοκτονίας αυτό, το να επιλέγεις να διώξεις τον Ήλιο και να αγκαλιάσεις το Σκοτάδι. Η όλη λοιπόν πορεία του Παύλου Σιδηρόπουλου, όπως και της Γιόλας Αναγνωστοπούλου, ήταν μια Πορεία στο Σκοτάδι. Αυτό, φαίνεται σε πολλά τραγούδια και κείμενα του Παύλου, αλλά και της Γιολάντας, αλλά φαίνεται κυρίως από τη στάση ζωής τους.
Η αφόρητη μοναξιά που βιώνει
ο Παύλος, σημειώνεται και σε διασκευή που επιχειρεί να κάνει στο «Μπλουζ του
Εργατόπαιδου», το 1987. Η διασκευή, γίνεται στιχουργικά και διασώζεται στο
χαρτί, αλλά δεν είναι γνωστό ακόμα, αν υπάρχει και κασέτα με εκτέλεση της
διασκευής.
Εξετάζοντας τα μέρη,
παρατηρούμε πρώτα ότι διαγράφει τον τίτλο «Το Μπλουζ του Εργαζόμενου»,
αναρωτιέται μήπως βάλει «Το Μπλουζ του Ευαίσθητου Βρυκόλακα», το διαγράφει και
αυτό, και καταλήγει στον τίτλο «Ο Ευαίσθητος Αυτόχειρ».
Από τον τίτλο και μόνο,
αρχίζει να υποψιάζεται κανείς, ότι εδώ, ο Παύλος δεν θέλει να μιλήσει για
κάποιον άλλο, αλλά για τον εαυτό του. Και αυτό γίνεται φανερό, στη δεύτερη
στροφή, διαβάζοντας τις διαγραφές...
και μάνα απ τον Νότο
σαν φοιτητής ξεκίνησα το
δρόμο
καθηγητή βοηθός, εργάτης
έχω κάνει, μπάρμαν, οικοδόμος
και ηθοποιός
Μεγάλοι αγώνες που γι
αντάλλαγμα
μου δώσανε μια τόση δα ζωή
Μετά τις διαγραφές, φαίνεται
να καταλήγει στους στίχους
Έκανα τούτο τ άλλο
σε Βορρά αφορισμένος
και στο Νότο
και όλοι οι αγώνες μου
γι αντάλλαγμα
μου δώσανε μια τόση δα ζωή
Εδώ, χρησιμοποιεί, μια λέξη
βαριά και φριχτή : Αφορισμένος! Έτσι αισθάνεται, όπως ο Αφωρεσμένος του
Καρκαβίτσα, που η κοινωνία τον σπρώχνει στον θάνατο.
Στους επόμενους στίχους,
δηλώνεται η τοποθέτησή του, στη Νύχτα...
Τώρα τη Νύχτα ζω
ζωή (σκέψη α-ταξική)
που όλα τα πρόσωπα είναι ίδια
και τραγουδάω για το Φανάρι
του Διογένη
Δεξιά κι Αριστερά
Και το πρωί, τα ίδια πρόσωπα
συν νέφος, συν φωνές, συν
αγωνία
σύννεφο σύμφωνο
με δόνηση σφραγίδα
τα ξυπνητήρια για δουλειά
Το ρεφρέν του τραγουδιού,
εξηγεί αυτή την τοποθέτηση..
Συνέχεια μπερδευόμουνα
τον ήλιο (θεριά) εμπιστευόμουνα
ώσπου τα χρειάστηκα
και αναγκάστηκα
να ζω με φαντασία στα
σκοτεινά
Δεν μπορώ να μην παρατηρήσω,
ότι ο Ήλιος, που για τον Παύλο συμβολίζει την «κανονική κοινωνία», είναι
ισοδύναμη λέξη στη στιχουργική του, με τη λέξη Θεριά.
Αυτά τα θεριά, που ζουν στον
ήλιο, εμπιστευόταν, ώσπου «τα χρειάστηκε», έφθασε δηλαδή σε αδιέξοδο και
αναγκάστηκε να ζει στο Σκοτάδι, έχοντας μηχανισμό σωτηρίας τη Φαντασία.
Λίγο παρακάτω, γράφεται
Κι έτσι της μέρας τη μιζέρια
εγώ την άλλαξα με νύχτα
και πριν φέξει
τον Άδη, άρπαξα με απόφαση
γερά απ τον γιακά
Εδώ, εμφανίζεται και η απόφαση
για μία συνειδητή αυτοκτονία. Η αυτοκτονία, είναι συμβολική, είναι μάλλον ένας
συνειδητός διαχωρισμός από τον κόσμο του Ήλιου. Αλλά η απόφαση να μπει κανείς
βαθιά στο Σκοτάδι, είναι οπωσδήποτε μία αυτοκτονία, και αυτό και ο ίδιος ο
Παύλος το ξέρει αφού μάλιστα βάζει τίτλο «Ο Ευαίσθητος Αυτόχειρ».
Πιο κάτω, εξηγεί με τον τρόπο
του, ότι αυτή η κάθοδος στον κόσμο του Άδη, δεν γίνεται για λόγους περιργείας,
αλλά ανάγκης. Στην πραγματικότητα, δεν αναζητεί θάνατο, αλλά αλήθεια και ζωή. Ο
στίχος μάλιστα
και αναγκάστηκα
να ζω με αυτούς που ξέρουν
ν αγαπούν
μας δείχνει ότι ο Αυτόχειρ,
απογοητευμένος από τα θεριά του Ήλιου, αναγκάζεται για να βρει Αγάπη, να
πορευθεί στο σκοτάδι. Αυτή η κεντρική αυταπάτη, η οποία υπάρχει και στη
στιχουργική της Αναγνωστοπούλου, αλλά και σε όλους όσοι αποτελούν το Κίτρινο
Σούρουπο, είναι η βασική εξήγηση γιατί, αυτοί οι ευαίσθητοι και εξαιρετικοί
άνθρωποι, πήραν συνειδητά, τον θάνατό τους, δηλαδή Ηρωίνη.
Οι τελικοί στίχοι του
τραγουδιού, δίνουν μια συμβολική περιγραφή, της νέας κατάστασης, του τι δηλαδή
του συμβαίνει ζώντας στον Άδη...
Τώρα στον Άδη
που το σώμα μου πετάει
πάνω απ τις πέτρες των
προγόνων
και προσγειώνομαι προτού
οι Ευμενίδες οργιστούν
Μέσα από άνεμο, νερό, φωτιά
περνάω την οργή των Επιγόνων
και μελετάω τις Σπίθες
πριν η Δρόσος του Άι Γιάννη
στάξει και σβηστούν
Είναι κρίμα που, από το
τραγούδι, διασώθηκε μόνο το στιχουργικό μέρος. Είναι κρίμα, που δεν το έχουμε
με την φωνή του καλλιτέχνη.
Μπορεί να διαφωνεί κανείς με
τις βασικές ιδέες του τραγουδιού. Σήμερα, γνωρίζοντας το τέλος της Ιστορίας,
ξέρουμε με βεβαιότητα, πως δεν είχε νόημα και ούτε υπήρχε περίπτωση να βρει
αλήθεια, ο Παύλος Σιδηρόπουλος, στην πορεία του στο Σκοτάδι.
Όμως, το τραγούδι, είναι
πολύτιμο. Είναι πολύτιμο, γιατί, μας αποκαλύπτει με μοναδικό τρόπο, το ΓΙΑΤΙ
έγιναν όσα έγιναν. Και επίσης, κάτι πολύ σημαντικό, μας αποκαλύπτει την
ψυχολογία, όλων αυτών των ευαίσθητων παιδιών του Κίτρινου Σούρουπου.
Δεν ήταν Υπόκοσμος, ήταν
Απόκοσμος. Και αυτός ο Απόκοσμος, έστελνε από παλιά τέτοια μηνύματα ΣΟΣ, σε μας
του ήλιου, τους υγιείς και αξιοπρεπείς.
Τα πήραμε ποτέ αυτά τα μηνύματα; Και αν τα πήραμε, τα νιώσαμε; Καταλάβαμε τι
είχαν να πουν;
καταπληκτικο..μπαινουμε ολο και πιο βαθεια στη ψυχη του..
ΑπάντησηΔιαγραφήμια κουβεντα ειναι να πεις αν πεθανε ο παυλος ευτυχισμενος κατα μια εννοια ή λυτρωμενος..τουλαχιστον σε εκεινο το καταραμενο σπιτι καποια μαριας οταν πεθανε δεν ηταν μονος...αν λεει κατι αυτο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι εννοείς, όταν λές "σε εκείνο το καταραμένο σπίτι δεν ήταν μόνος" ;
Διαγραφήεκ των μαρτυριων και των συνεντευξεων που εχει παρει ο νταλουκας για τις συνθηκες θανατου του παυλου τη νυχτα εκεινη στο συγκεκριμενο σπιτι ηταν και αλλοι παροντες..5-6 ατομα..
Διαγραφήηθελα να ηξερα εκεινη την μοιραια βραδια που πεθανε ο παυλος σε αυτο το σπιτι της μαριας στον νεο κοσμο και ηταν παροντες και μαρτυρες εξι τον αριθμο ατομα παρακαλω δεν βρεθηκε απο τοτε κανεις μα κανεις να πει τι εγινε με τον παυλο??? ειναι δυνατον????ειναι πολυ περιεργο ολο αυτο..μολις τον ειδαν σε κωμα λακισαν ολοι??? αλλα ακομη και εαν φοβηθηκαν γιατι δεν βρεθηκε τουλαχιστον ενας απο τους εξι να μας πει τι εγινε?
Διαγραφήκαταρχας ουδεις ειχε το φιλοτιμο να πει εστω και μετα απο τοσα χρονια τι συνεβη.κατα δευτερον η περιβοητη μαρια τηλεφωνησε στον πατερα του παυλου και τον ενημερωσε.που σημαινει οτι η οικογενεια του παυλου την ηξερε..θεωρω πως η οικογενεια του παυλου,αν και οι γονεις του εχουν πεθανει πια, γνωριζει την αληθεια και ειδικα η αδερφη του παυλου και την κρυβει.τους λογους που γινεται αυτο μονο εκεινοι τους ξερουν.και για να μην κρυβομαστε και πισω απο το δαχτυλο μας οσοι εχει τυχει και βρεθηκαν την ημερα μνημης του παυλου στις 6 δεκεμβριου στον οικογενειακο ταφο του παυλου και ειδαν και ρωτησαν για το θεμα αυτο το οικογενειακο περιβαλλον του παυλου που παντα εκεινη την ημερα βρισκεται εκει καταλαβαν πολυ καλα οτι γνωριζουν τι συνεβη και ποια ειναι η περιβοητη μαρια αλλα δεν μιλανε.κριμα ομως γιατι ο παυλος δεν ηταν μια τυχαια προσωπικοτητα και θα επρεπε να βρεθει καποιος να πει την αληθεια και να δειξει ετσι και τον σεβασμο του προς το προσωπο του παυλου και την προσφορα του.
Διαγραφήκυριε Νταλουκα η συνεντευξη που κανατε σε καποιον Ακη,φιλο του αδικοχαμενου Β.Πετριδη,για τις συνθηκες θανατου του Παυλου σε ποιον Ακη αναφερεστε?Επωνυμο εχει?Ευχαριστω.
Διαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=39PPaQJuW9M
Ο Άκης δεν επιθυμεί να αποκαλυφθεί το επώνυμό του.
ΔιαγραφήΠραγματικά έξοχο άρθρο. Γνωρίζαμε τον προβληματισμό του Παύλου λίγο πολύ απ τα τραγούδια του αλλα τώρα έγινε ξεκάθαρο. Τετοιοι ευαίσθητοι άνθρωποι- καλλιτέχνες που μιλάνε στην ψυχή μας και απο ψυχής δεν πρέπει να φεύγουν νωρίς γιατί έχουν πολλά να δώσουν ακόμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναπάυσου εν ειρήνη Παυλάρα, 24 χρόνια και ακόμα σε τραγουδάμε σαν να είσαι εδώ.
μανωλη αν θες να κανεις το κοπο να απαντησεις σε κατι σε παρακαλω.τελικα απο την ερευνα σου καταφερες να μαθεις ποια ηταν αυτη η μαρια στο σπιτι της οποιας πεθανε ο παυλος στο νεο κοσμο?τη βρηκες,μιλησατε? δεν χρειαζεται να σχολιασεις λεπτομερειες αν δε θες.αρκει ενα ναι ή ενα οχι.ευχαριστω εκ των προτερων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι, νομίζω ότι ξέρω ποια είναι.
Διαγραφήθα αποκαλυψεις καποια στιγμη λεπτομερειες για να μαθουμε και εμεις την αληθεια...?
Διαγραφή" - (Γιώργος Τραπεζιώτης) Ο Παύλος Σιδηρόπουλος τι άνθρωπος ήταν;
ΑπάντησηΔιαγραφή- (Αλέκος Αράπης) Τον Παύλο τον έζησα για 15 χρόνια. Μια χαρά παιδί ήταν. Ήρεμος δεν ήταν, φωτιά ήταν στην ουσία! Χαοτικός ήταν και το χάος το προκαλούσε κάποιες φορές κι ο ίδιος. Το απολάμβανε να γίνεται ώρες-ώρες! Εμείς μάθαμε από τον Παύλο. Το ζητούμενο για τον ίδιο ήταν, επειδή είχε μπουχτίσει, ήθελε να βρει πιτσιρικάδες και να τους μάθει μουσική και να είναι η μόνιμη μπάντα του. Κι αυτό έκανε και δημιουργήθηκαν οι Απροσάρμοστοι.".
(Σελίδα 38, στήλη "Πρόσωπο", περιοδικό "Μετρό").
ειμαστε μαζι απο 76-79? περιπου σε μια μονιμη παρεα στην καφετερια scarlet-Λ Αλεξανδρας. Μαζι ο Τακης,ο Μπαμπης(ο φλου) ,εγω ο άλλος Μπάμπης,γενικα παιδι απου εψαχναν.. το μελλον . αποκομενοι απο κομματα,και διαβαζαν οτι τους επεφτε.Απο peradello μεχρι Μπακουνιν....πραγματι το ειχε μπουχτισει ..ειναι αλήθεια,αλλα χωρις τασεις αυτοκαταστροφης...
Διαγραφήο μπαμπης ο φλου στον οποιο αναφερεσαι ποιος ηταν φιλε?
ΔιαγραφήΑλεξανδρο τον δωναζαμε....
Διαγραφήα το μπαμπης ο φλου ηταν παρατσουκλι δηλαδη οχι ο αληθινος φλου του γνωστου τραγουδιου..ειχα την εντυπωση πως ηταν αυτος που μετεπειτα εγινε παπας.υπαρχει και βιντεο στο youtube που το λεει.βεβαια εχει βγει και ο τζονιχακης που ισχυριζεται οτι ο μπαμπης ο φλου ηταν ο πατερας του.αντε βγαλει ακρη τωρα..ο μανωλης νταλουκας ισως θα μπορουσε να μας διαφωτισει. προσωπικα πιστευω οτι ο αληθινος μπαμπης ο φλου ειναι αυτος ο παπας του youtube.το εχω ακουσει και απο αλλες πηγες.η μαρτυρια του τζονιχακη μου κανει φαντασιοπληξια.
Διαγραφήκι εγω εχω διαβασει για τον καλογερο που λεει οτι ειναι ο Μπαμπης ο φλου ,αλλα δεν μου μοιαζει .Διστυχως δεν εχω επαφη με κανέναν απο την παρεα του scarlet για επιβεβαίωση.ο Περικλής που την είχε τότε δεν υπάρχει και στη θέση της εχει αλλο καταστημα .Θυμαμαι κλα πάντως οτι τον έλεγαν Αλεξανδρο και έλεγε "φλου." οι αναφορες του ηταν απο ΙΔΕΟΔΡΟΜΙΟ και ΜΠΑΚΟΥΝΙΝ μέχρι PFILL OWCS. bgk
Διαγραφή-...ας έχουμε δε κατά νού, αναφορικά με τον Επικίνδυνο ιστό της ντρογκαράχνης και τον απεγκλωβισμό του ανθρώπου απ'αυτόν, κι εκείνα τα λόγια του Παύλου Σιδηρόπουλου:
ΑπάντησηΔιαγραφή" -(ο δημοσιογράφος Γιάννης Φλέσσας): -Θέλω ανοιχτά να μου απαντήσεις στο ερώτημα: Παγιδεύτηκες ποτέ σου από τα ναρκωτικά;
-(Παύλος Σιδηρόπουλος): Είναι αλήθεια πως ναι. Και για δύο λόγους: πρώτα πρώτα ο έρωτας, που με παγιδεύει πάντα. Μετά, η θεωρητική μου γνώση για να ναρκωτικά ήταν τόσο απομακρυσμένη από τη σκληρή πραγματικότητα, που η απόσταση αυτή είναι μια ζωή ολόκληρη. Όμως απεγκλωβίστηκα, κι αυτό είναι το σημαντικό".
-Θα'θελα, ακριβώς γιατί μπορεί να μας διαβάζουν τώρα και νεότεροι θαυμαστές σου, να το ξεκαθαρίσεις κάπως...
-Το ότι εγώ, ένας άνθρωπος που έχω τραγουδήσει ένα "όχι" στα ναρκωτικά, έπεσα κάποτε εκεί μέσα δείχνει πόσο μεγάλος είναι ο κίνδυνος. Μοιάζει με το παραμύθι της γιαγιάς. Γι'αυτό και στο κλειστό κύκλωμα την ηρωίνη τη λένε "παραμύθα". Ξυπνάς ένα πρωί και νιώθεις σαν το μικρό παιδί που θέλει ν'ακούσει από τη γιαγιά του το παραμύθι του. Μόνο που αυτό είναι ένα παραμύθι που φτάνει ως το θάνατο. Γι' αυτό ξαναλέω στους νέους: μακριά! Μακριά από το παραμύθι του θανάτου!...
-Τί πιστεύεις ότι σ'έσπρωξε στην ηρωίνη, Παύλο;
-Κάνοντας μια βαθιά ενδοσκόπηση νομίζω ότι μ'έστειλε εκεί η απουσία αναγνώρισης από την εποχή μου. Πιστεύω ότι στη χώρα που ζω η προσφορά μου και το ταλέντο μου δεν αναγνωρίστηκαν αρκετά. Κι επειδή είμαι περήφανος άνθρωπος, αντί να το βγάλω προς τα έξω σαν παράπονο ή σαν πρόγραμμα επιτυχίας, το έσπρωξα προς τα μέσα κι εκφράστηκα με την αυτοκαταστροφή μου.
-Τελικά το ξεπέρασες, έτσι;
-Ναί! Και προσφέρω ένα αισιόδοξο μήνυμα σ'όσους έχουν το πρόβλημα. Ξεπερνιέται...Μην ακούς όσους λένε πως δεν ξεπερνιέται...Με τη δύναμη του μυαλού. Αυτή είναι η βάση. Η κινητήρια δύναμη.".
(" Έθνος της Κυριακής", 30-7-1989).
στο σημειο που λεει ο παυλος οτι δεν αναγνωριστηκε το ταλεντο του αρκετα εχω να πω οτι περα απο συγκεκριμενους δημοσιογραφους τυπου αρβανιτη που τον εκραζαν γενικα μετα το δισκο φλου ο παυλος εγινε γνωστος στο ευρυ κοινο. και σε μια εκπομπη της σεμινας διγενη η δημητρα γαλανη ειχε πει οτι εχαιρε μεγαλης εκτιμησης απο συναδελφους του.δηλαδη τι να πουν και αλλοι καλλιτεχνες και συγκροτηματα που ενω ηταν ταλενταρες δεν φανηκαν ποτε και πουθενα...
Διαγραφήκανεις λαθος φιλε δεν ηταν αποδεκτο το ροκ ουτε τοτε το τους γιουχαριζαν και τον παυλο και αλλους γενικα.πανκ και αλλους. μαλλον και η γαλανη από τη ενασχοληση με καπους εντεχνους θα τον εμαθε. καπου διαβασα ότι ροκ θεωροταν και πορτοκαλογλου ..αυτή η καστα
ΑπάντησηΔιαγραφήο παυλος καποτε τα ειχε με την ελενη φιλινη?αληθευει αυτο? ειναι η γνωστη ή συνωνυμια?το διαβασα σε ενα αφιερωμα αρθρο για τον παυλο αυτο.
ΑπάντησηΔιαγραφήμανωλη κανενα αφιερωμα ή ντοκουμεντο για τον λητη θα κανεις? μπορει να ειναι παροπλισμενος λογω καταστασεων αλλα ποτε ξεχασμενος..ευχαριστω.
ΑπάντησηΔιαγραφήαυτο αραγε το εχει προσεξει ή συνδεσει καποιος με τον θανατο του παυλου και την μυστηρια Μ.Π(?)?
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=PYbI1szGmT0
ισως ο Νικος Λ. δωσει τις απαντησεις μετα την συνταντηση με την Μ. ή απλα σας δωσει τις επιβεβαιωσεις που αναζητατε..