Ο αείμνηστος ζωγράφος Νίκος Λιμπερόπουλος
(Nicholas Liber), κρατά την αφίσα που φιλοτέχνησε για το ZAM free festival 2008 (Φωτογραφία: Marie Francoise Prybys, Λέρος 2008, ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας).
Το τριήμερο φεστιβάλ ZAM (18-19-20 Αυγούστου 2008), καταγράφεται, ως ένα από τα σημαντικότερα
που έγιναν ποτέ επί ελληνικού εδάφους.
Συγκεντρώθηκαν καλλιτέχνες από
την Ελλάδα και το εξωτερικό, ντανταϊστικού, ροκ, πανκ, αναρχικού, χίπικου μέχρι και
θρησκευτικού ήθους. Υπήρξε ακόμη και δημοτικό μας τραγούδι, από ενθουσιώδη ταβερνιάρισσα
της περιοχής, η οποία συμπαραστάθηκε στους φεστιβαλιστές, όταν κάποιοι
τοπικοί κουφιοκέφαλοι προσπάθησαν να τους εκδιώξουν από το νησί. Γι αυτό,
και η εν λόγω, Κυρία Πόπη, ανακηρύσσεται ως η πιο ροκ ταβερνιάρισσα στην Ελλάδα!
Το ZAM έγινε στην Μερικιά, μια μικρή παραλία, κοντά στο Λακκί,
Μια δεύτερη αφίσα για το
φεστιβάλ, που φιλοτεχνήθηκε από τον Ιωάννη Πρωτονοτάριο, παρουσιάζει στοχοποιημένη την Μόνα
Λίζα, και επεξηγεί τα αρχικά ZAM (Zero Artistic
Movement). Εμφανίζει ακόμη το σύνθημα: Viva Zamatistas!
Το ZAM έγινε στην Μερικιά, μια μικρή παραλία, κοντά στο Λακκί,
το κύριο λιμάνι και το εμπορικό κέντρο της Λέρου.
Τα νερά, εκεί είναι διάφανα, και η βοτσαλωτή ακτή, σκιάζεται από ψηλόκορμα αρμυρίκια.
Πως προέκυψε το κίνημα ZAM και
οι Zamatistas
Ο Παναγιώτης Ξηρουχάκης (στη
φωτο), ένας από τους ιδρυτές του ZAM, τραγουδιστής και στιχουργός, του σχήματος Pornostroika Dadaifi,
δίνει τις εξής εξηγήσεις:
«Το ΖΑΜ δημιουργήθηκε στο
μυαλό των Pornostroika Dadaifi κάπου
το 2002. Φυσικά τότε δεν υπήρχε κανένα κίνημα. Έχοντας όμως στα υπόψη μας ότι
πρώτα δημιουργείς τη φήμη και μετά εμφανίζεσαι δημιουργήσαμε κάτι βαρύγδουπο
που δεν υπήρχε με σκοπό κάποτε να υπάρξει! Πρώτα παρουσιάστηκε το μανιφέστο του
«κινήματος» (το 2002 στο περιοδικό «Ναραχία» που εξέδιδε η ομάδα «Αναρχικοί
Μυτιλήνης») και στη συνέχεια το 2003 κυκλοφόρησε η πρώτη ΖΑΜ συλλογή. Πράγματι κάτι φίλοι (από διάφορα
μέρη της Ελλάδας) των Pornostroika
εμφανίστηκαν εκεί με τα τραγούδια τους. Πίστεψαν και αυτοί στο ΖΑΜ! Τα πρώτα μέλη
ήταν ο Phopyx (τραγουδιστής σήμερα των WISH UPON THE STARS), NickNors, Solitary
People, Dj Bitch και oι A-Sterhtiko.
Τα επόμενα χρόνια
κυκλοφόρησαν άλλες 2 συλλογές (όλες οι συλλογές διακινούνταν χέρι χέρι ή σε
στέκια και φυσικά χωρίς αντίτιμο) . Αλλά βέβαια το ΖΑΜ απείχε πολύ από το να γίνει κίνημα.. Η φαντασία όμως
είναι πιο δυνατή από την πραγματικότητα.
Το 2007 με το myspace τo ΖΑΜ
επεκτείνεται. Με σημαντικότερη προσθήκη τους
VARATEVIOLETZIDES (πανκ-electro μπάντα με έδρα
τη Λέρο) και τον Νίκο Λιμπερόπουλο (Nicholas Liber) (που δυστυχώς πέθανε αφήνοντας
όμως πίσω του πλούσιο έργο όπως πίνακες ψυχογεωγραφίας, το εξώφυλλο σε δίσκο
του Σιδηρόπουλου κλπ) που πίστεψαν φανατικά και βόηθησαν το κίνημα να
επεκταθεί. Εκατοντάδες γκρουπ πήραν
μέρος στις επόμενες συλλογές...»
Τι έγινε στην Λέρο...
Ο Τζίμης Ευθυμίου, των Αέρα
Πατέρα, όπως εμφανίστηκε, για το φεστιβάλ, στην Λέρο (Φωτογραφία: Marie
Francoise Prybys, Λέρος 2008, ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας).
Το Φεστιβάλ, αποδείχτηκε
ονειρική περιπέτεια. Ο Δήμος, αρχικά συμφώνησε να παραχωρήσει την παραλία, για
ελεύθερη κατασκήνωση. Όταν όμως, συγκεντρώθηκαν όλοι αυτοί οι «παράξενοι», και ο
Δήμος τους είδε, υπαναχώρησε, με πρόφαση θέματα πυρασφάλειας, και άλλα που σχετίζονταν
με τις καθημερινές "ανάγκες".
Τότε, η Πόπη, ιδιοκτήτρια της ομώνυμης ταβέρνας της περιοχής, επέτρεψε στα παιδιά να κατασκηνώσουν σε παρακείμενο δικό της κτήμα με ελιές, και να χρησιμοποιούν την ταβέρνα της, για τις όποιες... ανάγκες.
Το πανό ΑΕΡΑ ΠΑΤΕΡΑ (Φωτογραφία: Marie Francoise Prybys, Λέρος 2008, ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας)
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες καταστάσεις που δημιουργήθηκαν στο φεστιβάλ, ήταν η «εμφάνιση» των Αέρα Πατέρα. Από αυτούς, ήταν εκεί, μόνον ο Τζίμης, αλλά αυτός, όρισε επί τόπου, νέο σχήμα του συγκροτήματος, που περιελάμβανε τους Νίκο Λιμπερόπουλο, Ηρώ Φουσκά, Ιωάννη Πρωτονοτάριο, Σπύρο Ηλιάδη και άλλους που είχαν διάθεση να ανοίξουν τον δρόμο της Φαντασίας!
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες καταστάσεις που δημιουργήθηκαν στο φεστιβάλ, ήταν η «εμφάνιση» των Αέρα Πατέρα. Από αυτούς, ήταν εκεί, μόνον ο Τζίμης, αλλά αυτός, όρισε επί τόπου, νέο σχήμα του συγκροτήματος, που περιελάμβανε τους Νίκο Λιμπερόπουλο, Ηρώ Φουσκά, Ιωάννη Πρωτονοτάριο, Σπύρο Ηλιάδη και άλλους που είχαν διάθεση να ανοίξουν τον δρόμο της Φαντασίας!
Έτσι, φιλοτεχνήθηκε πανό που
ανέγραφε ΟΙ ΑΕΡΑ ΠΑΤΕΡΑ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΔΡΟΜΟ, και τοποθετήθηκε σε υπάρχοντα εκσκαφέα.
Ο Λιμπερόπουλος ως αεροβάτης με αεροκιθάρα (Φωτογραφία: Marie Francoise Prybys, Λέρος 2008, ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας),
Στο τεράστιο φτυάρι του μηχανήματος, ανέβηκε ο Νίκος Λιμπερόπουλος, στεφανωμένος με κλαριά δέντρων. Κρατούσε κλαδί, που όριζε ως αεροκιθάρα.
Στο τεράστιο φτυάρι του μηχανήματος, ανέβηκε ο Νίκος Λιμπερόπουλος, στεφανωμένος με κλαριά δέντρων. Κρατούσε κλαδί, που όριζε ως αεροκιθάρα.
Ένα από τα κομμάτια που παρουσιάστηκαν
με το σχήμα αυτό, ήταν και το Hey Johnny! ...
Το ίδιο σχήμα, συνόδευσε την ποιήτρια Ηρώ Φουσκά, που απάγγειλε τους συγκλονιστικούς στίχους...
Χωρίς πατρίδα, γλώσσα και
σφυγμό
χωρίς τη χάρη της φυγής να με
ορίζει
μες στο τρενάκι του ουρανού
θα βολευτώ
κι απ το παράθυρο η μνήμη μου
θα βρίζει..
Το συγκρότημα Ανοιχτή Ακρόαση, όπως εμφανίστηκε στο ΖΑΜ(Φωτογραφία: Marie Francoise Prybys, Λέρος 2008, ΑΡΧΕΙΟ Μ.Νταλούκας).
Δεν είναι της στιγμής, να αναφερθώ σε όλες τις καταστάσεις του ΖΑΜ.
Έγιναν πολλά και απίστευτα.
Από τα συγκροτήματα που παρουσιάστηκαν, αξίζει να γίνει κάποτε μια ειδικά αναφορά στους Ανοιχτή Ακρόαση, στους VARATEVIOLITZIDES, και σε αρκετούς άλλους.
Premium Cheap Porn Soundtrack - Σ'αυτήν την υπέροχη χοάνη from Protonotarios on Vimeo.Έγιναν πολλά και απίστευτα.
Από τα συγκροτήματα που παρουσιάστηκαν, αξίζει να γίνει κάποτε μια ειδικά αναφορά στους Ανοιχτή Ακρόαση, στους VARATEVIOLITZIDES, και σε αρκετούς άλλους.
ήταν και η εμφάνιση
της ιταλίδας Sabrina Montanaro (φωτο) που έφερε μία ατμόσφαιρα αυτογνωσίας και πνευματικής ανύψωσης.
Όμως εκείνοι που τα έσπασαν κυριολεκτικά όλα, ήταν
Όμως εκείνοι που τα έσπασαν κυριολεκτικά όλα, ήταν
ένα μυστήριο σχήμα με το όνομα Premium Cheap Porn Soundtrack. Αυτοί, οι σούπερ καταστασιακοί, πρέπει επειγόντως να βρεθούν.
Είναι ένα από τα χαμένα διαμάντια του ελληνικού ροκ.
Που να βρίσκονται άραγε τώρα;
Δεν νομίζω ότι είναι κακό να πούμε ότι ανάμεσα σε αυτούς (τους τοπικούς κουφιοκέφαλους όπως λέει το άρθρο) που προσπάθησαν να εκδιώξουν τους συμμετέχοντες στο φεστιβάλ ήταν και ο ιδιοκτήτης του μοναδικού κάμπινγκ του νησιού ο οποίος κατάφερε να τους διώξει από το χώρο της συναυλίας όπου εγκαταστάθηκαν αρχικά για ελεύθερο κάμπινγκ, αλλά παρόλαυτά ύστερα βρήκαν "καταφύγιο" στην Ποπάρα!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήμη αμελητέα η παρουσία ντόπιου βιολιτζή που έπαιξε τελικα στο σόλο του ρυθμούς βαλκανικούς και ουγγρικούς, αποδεικνύοντας οτιη μουσική δεν έχει όρια. Κρίμα που δεν υπάρχει ντοκουμέντο και απο κει. Οι ντόπιοι, κάθε ηλικίας, όντως σνομπάρανε, οι πιτσιρικάδεςσκασανε με τα μηχανάκια τους και φυγανε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΣΝΟΜΠΑΡΑΝΕΑΚΡΙΒΩΣ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΗΤΑΝ 15Ο ΑΤΟΜΑ ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΓΙΑ ΛΕΡΟ.ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΤΡΕΛΛΩΝ ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΜΟΝΙΜΑ ΕΚΕΙ
ΑπάντησηΔιαγραφήγια να μη μπερδευόμαστε είναι άλλο θέμα αν κάποιοι "σνομπάρανε" κι άλλο εκείνοι που προσπάθησαν να ακυρώσουν το φεστιβάλ, όπως ο ιδιοκτήτης του κάμπινγκ της Λέρου. Αυτό που καταγράφει το άρθρο είναι αυτούς ως κουφιοκέφαλους αν κι εγώ δεν τους θεωρώ κουφιοκέφαλους αλλά πονηρούς συμφεροντολόγους. Ο ιδιοκτήτης του κάμπινγκ δεν ήθελε το ελεύθερο κάμπινγκ να γίνει για ευνόητους λόγους που συμβαίνουν σε όλη την Ελλάδα με την ελεύθερη κατασκήνωση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσον αφορά την 1η μέρα η συμμετοχή του κόσμου από τη Λέρο ήταν μεγαλύτερη από 150 κατά την εκτίμησή μου υπολογίζοντας συνολικά τον κόσμο που ήρθε εκείνη τη μέρα. Η 1η μέρα του φεστιβάλ είχε τον περισσότερο κόσμο επειδή παίζανε στη συναυλία συγκροτήματα από το νησί.
στη συναυλια πορνοστροικα ανεβηκε και χορευε ο θρασος βανδωρος (ηθοποιος) ντυμενος σαν κομαντο.επισης ανεβηκε και ο βλαδιμηρος (βαρατε βιολεντηδες).οι αερα πατερα ηταν καλοι αλλα την τριτη μερα δεν ειχε δυστυχως πολυ κοσμο
ΑπάντησηΔιαγραφήsoundgeist apo hrakleio?den toys valate?
ΑπάντησηΔιαγραφήθα ηθελα να βαλω το σχολιο μου σε αλλη αναρτηση του blog,ισως στο ποστ του μανωλη νταλουκα για το ΡΟΚ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ αλλα επειδη δυσκολευομαι εκφραζω την απορια μου εδω γιατι συνεχιζει να με απασχολει πολυ.Η απορια μου ειναι η εξης.καποια περιοδο πολλους καλλιτεχνες τους καλουσαν φορεις οπως υπουργεια,ΟΤΑ και λοιποι σε καλλιτεχνικες εκδηλωσεις.και πηγαιναν για να βγαλουν ενα μεροκαματο.παρατηρω το τελευταιο διαστημα καποιες εκδηλωσεις που γινονται σε γνωστο ιδρυμα που χρηματοδοτησε πασιγνωστος εφοπλιστης και καλουνται καλλιτεχνες για μουσικες εκδηλωσεις.αυτο το θεωρειτε σωστο απο την πλευρα του καλλιτεχνη να πηγαινει σε ενα ιδρυμα οπου ο εφοπλιστης δεν εχει και την καλυτερη φημη ?ας πω αλλο παραδειγμα για να μην το προσωποποιησω αλλα να το θεσω γενικα.αν υποθεσουμε οτι ενα μερος μιας τεραστιας περιουσιας(τυχαιου ανθρωπου) βασιστηκε σε εγκληματα,απωλειες ζωων ή κατι παρομοιο ενας καλλιτεχνης θα ηταν σωστο να πηγαινει εκει να παρουσιαζει το εργο του? αν για παραδειγμα αυριο εβγαινε η χρυση αυγη κυβερνηση και το υπουργειο πολιτισμου της διοργανωνε εκδηλωση καλλιτεχνικη θα ηταν ωραιο για τον καλλιτεχνη να παραστει εκει? προσφατως παρακολουθησα μια συνεντευξη του Λητη οπου λεει οτι πηγαιναμε να τραγουδησουμε οπου μπορουσαμε για να τα παρουμε.λεει οπου μας τα διναμε πηγαιναμε.δηλαδη θα πηγαινε και σε εκδηλωση της χρυσης αυγης πχ αν τα χρηματα ηταν καλα? προφανως δεν εννοουσε αυτο.οι καλλιτεχνες φιλτραρουν εστω και λιγο το που θα πανε να παιξουν.αν ομως δεν εχουν γνωση ή στοιχεια για το μερος που τους φιλοξενει και δεν γνωριζουν τι κρυβεται πισω απο την χλιδη ή το οικονομικο κομματι που τους προσφερουν τοτε τι πρεπει να κανουν?το ιδιο ισχυει και για καποιους ραδιοφωνικους παραγωγους και αλλες καλλιτεχνικες προσωπικοτητες που παρατηρω να εργαζονται σε σταθμους τηλεοπτικους και ραδιοφωνικους που ειναι τιγκα στην διαπλοκη και βρωμια. ολα για τα λεφτα λοιπον? η ανιδιοτελεια,το επαναστατικο που εκφραζουν,το συγκρουσιακο,η αμφισβητηση,η αντισταση στο κατεστημενο,το καταγγελτικο που διατυμπανιζουν μεσα απο τα εργα τους που πηγαν?στον πατο μιας τσεπης γεματη λεφτα?πουλανε και τη μανα τους δηλαδη για τα λεφτα? ολα αυτα που πρεσβευουν εκφραζονται μονο στα λογια και απο πραξεις ενα κενο στο μεγαλειο του?τους καταπιε ο καπιταλισμος μηπως?μηπως οι πραγματικοι καλλιτεχνες ειναι ειδος προς εξαφανιση? το μονο σιγουρο ειναι οτι δεν μπορουν οι καλλιτεχνες να δηλωνουν αγνοια για το που πανε να παιξουν ή να παριστανουν τους χαζους.η εποχη της πληροφοριας και της ενημερωσης που ζουμε δεν τους αφηνει περιθωρια ωστε να δηλωνουν αγνοια ετσι και αλλιως.οποτε τι μπορει να γινει για να μην ευτελιζεται και ξεπουλιεται ο καλλιτεχνης?
ΑπάντησηΔιαγραφήοποιος θελει ας πει τη γνωμη του.
https://www.youtube.com/watch?v=QLUy7a7iirE
ΑπάντησηΔιαγραφήτο best of του κινηματος
το γκρουπ poy αναφερεται λεγεται wish upon a star και οχι wish upon the star
ΑπάντησηΔιαγραφήto site του ΖΑΜ
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://zerogeographic.wordpress.com/
10 χρονια περασαν.ωραια φαση ηταν
ΑπάντησηΔιαγραφήrock σκηνικα
ΑπάντησηΔιαγραφήεπικες στιγμες 10 χρονια πριν.ημουν τυχερος που ημουν εκει
ΑπάντησηΔιαγραφήακομα θυμαμαι την κραυγη απο τρελλο τραγουδοποιο για τα λαμογια του δημου "δε θα βγαλεται λεφτα απο τις μπυρες"
αθάνατες καλτιλες!
ΑπάντησηΔιαγραφήμαγεια
ΑπάντησηΔιαγραφή